دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1396 - 09:26

اعلام استراتژی جدید فرانسه درباره سوریه در کاخ ورسای

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری جدید فرانسه در دیدار با همتای روس خود سخنانی بر زبان آورده که می‌توان آن را استراتژی سیاست خارجی جدید دولت فرانسه دانست.
کد خبر : 183572

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از گاردین، امانوئل ماکرون در کنفرانس خبری مشترک در کاخ ورسای با ولادیمیر پوتین گفت که فرانسه به هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه واکنش نشان خواهد داد.


او اما افزود که فرانسه می‌خواهد به همکاری‌های نزدیک‌ترش با روسیه برای مبارزه علیه داعش شدت بخشد. ماکرون که پس از نشست با پوتین در کنفرانس خبری مشترک حاضر شده بود، اعلام کرد: «ما یک خط قرمز مشخص داریم و آن استفاده از سلاح شیمیایی از سوی هر طرفی در سوریه است.»


نشست ماکرون و پوتین در فرانسه یک دیدار مهم به شمار می‌آید؛ چرا که چندی پیش و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، کمپین ماکرون، روسیه را متهم کرده بود که برای پیروزی مارین لوپن رقیب ماکرون و سیاست‌مدار هوادار روسیه در حال تلاش است.


نشست مشترک پوتین و ماکرون دو ساعت به طول انجامید و پس از آن رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که کشورش خواستار تقویت همکاری‌ها با روسیه برای حصول برای راه‌حلی درباره بحران سوریه است. او گفت که می‌خواهد با همه طرف‌ها در چهارچوب دیپلماتیک و سیاسی وارد مذاکره شود.


ماکرون همچنین افزود که فرانسه در مقابل حمله شیمیایی در سوریه از خود ضعف نشان نخواهد داد. ماه گذشته و پس از استفاده ادعایی از سلاح شیمیایی در منطقه خان شیخون، جاسوسان فرانسوی، ویدوئی را منتشر کردند که در آن ادعا می‌شد دولت بشار اسد عامل این حمله شیمایی بوده است. پس از این ویدیو بود که ترامپ دستور داد پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه هدف حملات موشکی قرار گیرد.


ماکرون همچنین در سخنانی که نشان‌دهنده موضع او درباره بحران سوریه است گفت که دولتش خواستار انتقال دموکراتیک در سوریه است به‌گونه‌ای که کشور سوریه دست‌نخورده باقی بماند.


او گفت:‌ »دولت‌های ناتوان در منطقه خاورمیانه تهدیدی برای دموکراسی ماست و ما هر بار می‌بینیم که این موقعیت باعث تقویت گروه‌های تروریستی می‌شود.»


با وجود این او تاکید کرد که : «اولویت نخست ما مبارزه با داعش و ریشه‌کنی گروه‌های تروریستی است.»


این موضوع نشان می‌دهد که فرانسه از برخی مواضع گذشته‌اش مبنی بر ضرورت حذف بشار اسد از قدرت تا اندازه‌ای کوتاه آمده است.


در همین حال پوتین نیز در کنفرانس مشترک خبری خود با ماکرون گفت که اعمال تحریم‌ها علیه روسیه درباره اوکراین به هیچ ‌طریقی نمی‌تواند به رفع این بحران کمک کند.


وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تلاش روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، ضمن رد این موضوع گفت که اساسا چنین اقدامی وجود نداشته و ماکرون آن را در دیدار مشترک با او مطرح نکرده است.


دیدار اخیر پوتین و ماکرون می‌تواند گشایشی در روابط پاریس و مسکو باشد. در زمان ریاست‌جمهوری فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری قبلی فرانسه پوتین ترجیح داد که دیدار برنامه‌ریزی‌ شده‌اش از فرانسه را که قرار بود که در اکتبر سال گذشته (مهر 95) انجام شود لغو کند.


این موضوع به این دلیل انجام شد که اولاند گفته بود رهبران روسیه ممکن است به دلیل بمباران حلب متهم به جرایم جنگی شوند.


اما پذیرش دعوت ماکرون نشان می‌دهد که پوتین به گشایش روابط با فرانسه امیدوار است. ماکرون نیز ترجیح داد در روشی غیرمعمول از پوتین در کاخ ورسای پذیرایی کند. معمولا روسای جمهور فرانسه مهمانان خارجی را در کاخ الیزه میزبانی می‌کنند.


میزبانی ورسای از پوتین می‌تواند واجد دو پیام باشد. کاخ ورسای نشانی از قرن‌ها برتری نظامی فرانسه در کل جهان است. این موضوع می‌تواند ابزاری از سوی ماکرون برای نشان دادن توانایی فرانسه به روسیه باشد اما در همین حال نمایشگاه عکسی از سفر مشهور تزار پتر از فرانسه در سال 1717 در این کاخ به نمایش درآمده است. این عکس‌ها قرار است بیش از سیصد سال مناسبات روسیه و فرانسه را به نمایش درآورد.


در نتیجه ممکن است پیام بعدی ماکرون به پوتین از پی برگزاری دیدارش در ورسای نشان‌ دادن امکانات موجود در مناسبات دو جانبه باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته