دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1394 - 12:42
خزنده دریایی سایبورگ

لاک‌پشتی با منقار پرینت‌شده + ویدئو

ناجیان محیط زیست ترکیه پس از آنکه لاک‌پشتی را با آسیب شدید به منقارش یافتند که در حال مرگ بود، با ساخت یک منقار با استفاده از پرینتر سه‌بعدی، زندگی دوباره‌ای به این جانور خزنده بخشیدند.
کد خبر : 18343

به گزارش آنا به نقل از Engaget، ناجیان حیوانات در ترکیه یک لاک‌پشت دریایی را در ساحل یافتند که به دلیل اینکه بخش عمده منقار خود را در تصادف با پروانه قایق از دست داده بود، در حال مرگ بود اما آنها این لاک‌پشت را به مرکز مراقبت خود منتقل کردند و پس از مدتی با هدف بازگرداندن زندگی عادی در طبیعت به این موجود، با همکاری شرکت خدمات بین‌المللی پرینت سه‌بعدی، موفق به طراحی یک منقار عالی برای این خزنده دریایی شدند.


روش کار به این شکل بود که ابتدا یک CT اسکن از جمجمه این حیوان تهیه شد و براساس آن منقاری از جنس تیتانیوم پزشکی که بسیار مقاوم است و در بافت‌های زنده نیز پذیرفته می‌شود برایش پرینت گرفتند که با دقت خوبی روی صورت حیوان نصب شد.



لاک‌پشت خوشبخت که پیش از این امیدی برای زنده ماندن نداشت، اکنون با یک عمل جراحی موفق صاحب منقار تازه‌ای شده است و پس از اتمام دوران نقاهت می‌تواند به دریا بازگردد.


اگرچه این خزنده آرام هرگز موفق به یافتن یک همنوع خود با لاک مصنوعی نخواهد شد اما همین که فناوری پرینت سه‌بعدی توانسته تا به اینجا پیشرفت کند که یک عضو مصنوعی با مشخصات دقیق برای یک جاندار بسازد، رویدادی است که می‌تواند آینده ساخت پروتزهای انسانی را نیز متحول کند.


چاپ (پرینت) سه‌بعدی یک فناوری نوظهور است که با استفاده از طرح‌های سه‌بعدی یا اسکن‌های پیچیده می‌تواند با استفاده از مواد متنوع، همه چیز از غذا تا مجسمه انسان را بسازد و یکی از کاربردهای احتمالی آن در آینده ساخت اندام مصنوعی براساس شکی و مشخصات محل آسیب‌دیده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته