محور اصلی آموزش عالی مهارتی در کشور دانشگاه فنی و حرفهای است/ مهارت آموزی حلقه مفقوده آموزش عالی کشور است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر اسداله عباسی در این مراسم بر لزوم ایجاد اشتغال بر اساس آموزشهای مهارتی در کشور اشاره کرد و گفت: «در بحث مهارت، خللی در نظام تعلیم و تربیت، چه در نظام آموزش و پرورش و چه در آموزشعالی کشور وجود دارد؛ حدود 37درصد از فارغالتحصیلان در نظام آموزشی کشور، در رشتههای مهارتی درس میخوانند و این آموزش میتواند افزایش پیدا کند؛ در همین زمینه در قانون برنامه ششم توسعه افزایش آموزشهای مهارتی گنجانده شد.»
رئیس کمیته مهارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «آموزشکدههای فنی و حرفهای از تجهیزات به روزی برخوردار نیستند. درحال حاضر امکانات و تجهیزات آموزشی موجود پاسخگوی نیازهای امروز نیست لذا باید امکانات و تجهیزات آموزشی را بهروز کرد.»
او تاکید کرد اگر مدارک تحصیلی دانشآموزان و دانشآموختگان کشور همراه با مهارت و نیاز جامعه باشد، تعداد فارغالتحصیلان بیکار کاهش پیدا خواهد کرد و افراد فعال و ماهر و کسانی که قادر به تولید کار با مهارت خود هستند، تحویل جامعه داده میشود.
همچنین دکتر میر حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در مراسم افطاری دانشگاه فنی و حرفهای گفت: «ماهیت کارآفرینی باید در دانشگاهها دنبال شود. در هدفگذاری اولیه دانشکدهها و آموزشکدههای فنی و حرفهای ملاک مدرکگرایی و آموزشهای تئوری نیست و محور اصلی مهارت آموزی است. بنابراین فارغالتحصیلان آن باید بتوانند فضای کسب و کار را رونق بخشند.»
میرزاده با ابراز خرسندی از این که او عضو جامعه مدرسان دانشکدههای فنی و حرفهای است تاکید کرد امروزه در همه جای دنیا دانشگاهها چرخه علم را به تولید، تجارت و ثروت تبدیل و با توسعه فناوریها و ایجاد شرکتهای دانش بنیان در زمینه اقتصاد، نقش آفرینی میکنند لذا دانشگاه فنی و حرفهای باید افراد توانمندی متناسب با پیشرفتهای صنعتی کشور به جامعه ارائه دهد.
او افزود: «سعی داریم در وزارت علوم، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی رشتههای مهارتی در زمینههای مختلف ایجاد کنیم تا فارغالتحصیلان این رشتهها در جامعه بتوانند کارها و مشاغلی را برای خود تدارک ببینند و به نوعی آچار به دست باشند.»
محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در مراسم افطاری که با حضور جمعی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و مدیران دانشگاه در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفهای برگزار شد، گفت: «توجه به دانشگاه فنی و حرفهای از اهمیت بهسزایی برخوردار است و در برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی توجه ویژهای به دانشگاه فنی و حرفهای داشته به صورتی که چند ماده از این برنامه به رفع مشکلات دانشگاه اشاره دارد و در همین زمینه در کمیسیون آموزش کمیتهای با عنوان کمیته مهارتی تشکیل شده است.»
او افزود: «باید روش آموزش درکشور تغییر کند و با یک برنامهریزی دقیقتر نگرشها اصلاح شود .در نگاه جدید آموزش به ویژه در آموزش عالی باید بیشتر وارد بحث مهارت آموزی و کارآفرینی شویم تا مشکلات بیکاری بالاخص در بین جوانان و فارغالتحصیلان دانشگاهها حل شود. بحث آموزش باید مبتنی برخلاقیت باشد بنابراین دانشگاه فنی وحرفهای میتواند در این امر سهم مهمی داشته باشد.»
دانشگاههای کشور به مساله کارآفرینی و فضای کسب و کار توجه کنند
زاهدی درباره دانشگاه نسل سوم گفت: «واسط بین وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب دانشگاهها دانشگاه نسل سوم است. دانشگاه نسل سوم ویژگیهایی دارد که از آنها میتوان به توجه به مهارت، کارآفرینی، توجه جدی به ارتباط با صنعت، اقتصاد مبتنی بر دانش، شرکتهای دانش بنیان و حضور شرکتهای دانش بنیان در درون دانشگاهها و دانشگاههای ماموریت محور اشاره کرد.»
او ادامه داد: «با توجه به زیرساختهای دانشگاه فنیوحرفهای این دانشگاه در خط مقدم آموزش مهارتی قرار دارد و باید کمک کنیم که این دانشگاه روز به روز قوی تر شود. محور اصلی آموزش عالی مهارتی در کشور دانشگاه فنی و حرفهای است.»
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: «امیدواریم با همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه فنی و حرفهای بتوانیم توانمندسازی مهارتی فارغالتحصیلان دانشگاهی سابق را داشته باشیم و مهارت آموزی را براساس برنامهای که در برنامه ششم توسعه دیده شده، در دانشآموزان و دانشجویان فعلی توسعه دهیم. در برنامه ششم توسعه توجه ویژهای به پژوهش شده است به گونهای که نگاه جدید به آموزش عالی کشور موجب تقویت روحیه کارآفرینی در میان دانشجویان و فارغالتحصیلان میشود.»
او گفت: «زمینههای ایجاد و گسترش دانشگاههای نسل چهارم در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است. در برنامه ششم توسعه، افزایش سهم آموزشهای مهارتی به گونهای است که سهم 22درصد آموزشهای مهارتی به 35درصد در نظام آموزشی میرسد. بنابراین دانشگاههای کشور به جای پرداختن به آموزش صرف دانشجویان به مساله کارآفرینی و فضای کسب و کار توجه کنند و این همان دانشگاه تمدن سازی است که در سخنان مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.»
زاهدی تاکید کرد: «نظام آموزش عالی کشور پاسخگوی مطالبات و انتظارات اقتصاد کشور نیست و باید رابطه بین دانشگاه و صنعت و صنعت با دانشگاه باید تقویت شود و دانشگاهها بتوانند با تولید ایده به محصول و علم به ثروت در حوزه اقتصاد کشور نقشآفرینی کنند.»
او درباره حل مشکلات 3500 نفر از کارکنان قرارداد معین دانشگاه فنیوحرفهای یعنی تبدیل وضعیت ایشان از قراردادی به پیمانی افزود: «مسئولان دانشگاه درخواست خود را برای استعلام از مجلس و رای گیری در کمیسیون ارسال کنند تا در نهایت در صورت موافقت اعضای این کمیسیون طرح به هیأت رئیسه مجلس و صحن علنی برای پیگیری ارسال شود.»
زاهدی در پایان گفت: «برنامه ریزی برای سفرهای استانی و بازدید از دانشکده و آموزشکدههای فنی و حرفهای یکی از کارهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است که در دستور کار قرار دارد.»
انتهای پیام/