دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1396 - 11:03
کاهش قیمت نفت با وجود تمدید توافق؛

قیمت نفت همه را غافلگیر کرد

با وجود آنکه فعالان بازار انتظار داشتند با تمدید توافق کاهش تولید قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کند، اما در نخستین روز معاملات این هفته،‌ قیمت نفت با کاهش همراه بود.
کد خبر : 183309

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ در پایان هفته گذشته اعضای اوپک و غیر اوپک توافق کردند تا کاهش تولید 1.8 میلون بشکه ای نفت خام را برای 9 ماه دیگر ادامه دهند تا با رسیدن به فصل سرد سال و اوج مصرف انرژی،‌ قیمت طلای سیاه در بازار های جهانی تقویت شود. اما با وجود این توافق، قیمت نفت نه تنها رشد نکرد بلکه با کاهش هفته را آغاز کرد.


از مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت رشد فعالیت های نفتی آمریکا بوده است. حفاری در آمریکا باعث شده تا انتظار برای مازاد عرضه در بازار جهانی بیشتر شود که این امر فعالیت تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک در کنترل بازار را تضعیف خواهد کرد.


از سوی دیگر در هفته های گذشته،‌آمریکا اعلام کرده که فعالیت های نفتی خود در آلاسکا را افزایش خواهد داد. خبر دیگری که از آمریکا به گوش رسید و تاثیر منفی بر قیمت نفت داشت،‌ فروش نیمی از ذخایر نفت اضطراری این کشور طی 10 سال آینده بود.


اگرچه فروش 10 ساله 688 میلیون بشکه نفت خام ذخیره شده در آمریکا به معنای روزانه 95 هزار بشکه است اما بار روانی این موضوع بر بازار نفت تاثیر گذار بوده و قیمت نفت را کاهشی کرده است.


این شرایط حکایت از آن دارد که عمده موفقیت اوپک به تولید در آمریکا بستگی خواهد داشت که در توافق کاهش تولید مشارکت نداشته و تولیدش از اواسط سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰ درصد رشد کرده و به بیش از ۹.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است که نزدیک به سطح تولید روسیه و عربستان سعودی است.


از سوی دیگر فعالیت معاملاتی امروز به دلیل تعطیلات عمومی در چین، آمریکا و انگلیس اندک خواهد بود.


با توجه به این عوامل،‌ بهای نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، ۱۵ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۵۲ دلار در هر بشکه رسید.


همچنین بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۷ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش، در ۴۹.۶۳ دلار در هر بشکه ایستاد.


کشورهای تولید کننده نفت امیدوارند تا با افزایش تقاضا در فصل سرد قیمت ها تقویت شده و حتی به نزدیک 60 دلار نیز برسد. در این میان پیش بینی بانک جهانی نیز این احتمال را تقویت می کند. به گفته بانک جهانی قیمت نفت در سال 2018 میلادی به بالای 60 دلار خواهد رفت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته