دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1396 - 11:01
سرمربی تیم فوتسال زیر 20 سال ایران در گفت‌وگو با آنا؛

مسابقات قهرمانی آسیا در ناجوانمردی کامل برگزار شد/ تا عرق بچه‌ها خشک نشده باید به آنها پاداش داد/ حضور بازیکنانم در تیم ملی بزرگسالان زود است

علی صانعی گفت: بازیکنان تیم فوتسال زیر 20 سال از خانواده‌های ضعیف هستند و شرایط مالی خوبی ندارند به همین دلیل فدراسیون باید تا عرق آنها خشک نشده پاداش آنان را پرداخت کند.
کد خبر : 183299

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، تیم ملی فوتسال زیر20 ساله‌های ایران در اولین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا در این رده سنی موفق شد به عنوان قهرمانی دست یابد و مجوز حضور در اولین دوره رقابت‌های المپیک جوانان را که سال 2018 در کشور آرژانتین برگزار می‌شود را کسب کند.


علی صانعی سرمربی تیم ملی فوتسال جوانان در مورد سطح کیفی مسابقات و قهرمانی تیم ملی ایران در این رقابت‌ها به خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، گفت: «این مسابقات اولین دوره رقابت‌های زیر 20 سال آسیا بود که همه کشورهای برای حضور قدرتمند در این مسابقات برنامه ریزی کرده بودند ضمن اینکه حضور دو تیم اول این مسابقات در المپیک جوانان که برای اولین بار برگزار می‌شود باعث شده بود تا تیم‌ها برای صعود به فینال و حضور در المپیک برنامه‌های خاصی داشته باشند.»


وی ادامه داد: «تیم‌های ژاپن، تایلند و ازبکستان به همراه ایران که در رده بزرگسالان جزء قدرت‌های آسیا هستند در این مسابقات هم با قدرت ظاهر شدند. کار مشکل بود ولی بچه‌های جوان فوتسال ایران موفق شدند با تلاش و زحمت فراوان هم سهمیه حضور در المپیک را برای اولین بار کسب کنند و هم در اولین دوره قهرمانی آسیا به مقام نخست برسند.»


صانعی در رابطه با استفاده بعضی تیم ها از بازیکنان صغر سن در این رقابت‌ها بیان کرد: «این مسابقات در ناجوانمردی کامل برگزار شد. بعضی از تیم‌ها شرایط سنی بازیکنان را رعایت نکردند و با بازیکنان بزرگسال وارد این مسابقات شدند. به عنوان مثال تیم عراق که در این رقابت‌ها معادلات را برهم زد و به فینال صعود کرد کاملا مشخص بود که بازیکنان این تیم زیر 20 سال نیستند. البته ما اسفند ماه گذشته دو بازی تدارکاتی با عراق در قم برگزار کردیم و در آنجا به حالت دوستانه به عراقی‌ها گفتیم که بازیکنان شما زیر 20 سال نیستند اما مسئولان عراقی گفتند همه بازیکنان پاسپورت دارند در حالی که پاسپورت نمی‌تواند دلیل محکمی برای رد این مساله باشد.»


وی افزود: «عراقی که در فوتسال هیچ حرفی برای گفتن نداشت و در رده‌های پایه هیچ افتخاری را کسب نکرده بود در این مسابقات به مقام دوم رسید و این مساله برای ما عجیب بود. البته ما تنها کشوری بودیم که اعتراض خودمان را به این موضوع اعلام کردیم و آقای ترابیان برای مسئولان AFC نامه نوشت و اعتراض ایران را به صورت کتبی اعلام کرد. رقابت‌ جوانان ایران با چنین تیم‌هایی و قهرمانی در این مسابقات ارزش کار تیم ما را دوچندان می‌کند.»


سرمربی تیم ملی فوتسال جوانان در رابطه با حضور این تیم در مسابقات المپیک اظهار داشت: «رقابت‌های المپیک برای اولین بار در سال 2018 در آرژانتین برگزار می‌شود اما شرایط سنی این مسابقات زیر 18 سال است و تیمی که در رقابت‌های قهرمانی آسیا شرکت کرد زیر 20 سال بود. بازیکنانی که در المپیک به میدان می‌روند متولدین بالای 79 هستند و به طور حتم این بازیکنان نمی‌توانند در المپیک شرکت کنند. این مساله کار را برای ما سخت می‌کند. المپیک کار سخت‌تر است و بزرگان فوتسال دنیا مانند برزیل، اسپانیا، روسیه، ایتالیا و پرتغال در آن حضور دارند و ما برای موفقیت در این رقابت‌ها باید از فردا کار خودمان را شروع کنیم.»


وی در رابطه با چگونگی انتخاب بازیکنان برای حضور در المپیک جوانان گفت: «ما در رده پایه لیگ فوتسال داریم و باید این مسابقات را زیرنظر بگیریم تا بهترین‌های لیگ را برای تیم ملی انتخاب کنیم. ضمن اینکه بعضی از استان‌ها در لیگ تیم ندارند و ما برای کشف استعدادهای این استان‌ها هم باید کار استعدادیابی را انجام دهیم. ضمن اینکه مسابقات دانش آموزی را هم با دقت زیر نظر می‌گیریم و بازیکنانی که در این مسابقات بتوانند ارزش‌های خودشان را نشان دهند به تیم ملی دعوت می شوند.»


صانعی در خصوص پرداخت پاداش جوانان فوتسال از سوی مسئولان فدراسیون بیان کرد: «وضعیت تیم‌های بزرگسالان با این بازیکنان فرق می‌کند. این جوانان همه از خانواده‌های ضعیف هستند و شرایط مالی خوبی ندارند. به همین دلیل فدراسیون باید تا عرق آنها خشک نشده قدردان زحمات آنها باشد. ضمن اینکه تقدیر از این بازیکنان باعث می‌شود تا تیمی که قرار است جای این بازیکنان را بگیرند جنگنده‌تر باشند و به دلیل پرداخت پاداش انگیزه برد داشته باشند. این بازیکنان جوان هستند و سردی و گرمی روزگار را نچشیده‌اند و چشم آنها به پاداش فدراسیون است تا خستگی مسابقات از تن آنها بیرون برود.»


سرمربی تیم ملی فوتسال جوانان در مورد حضور بازیکنان این تیم در تیم ملی بزرگسالان گفت: «این بازیکنان در شرایط سنی قرار دارند که دیگر نمی‌توانند در تیم ملی جوانان به میدان بروند. حضور آنها در تیم ملی بزرگسالان هم زود است. به نظر من باید شرایطی مهیا شود تا یک تیم زیر 23 سال تشکیل شود و این بازیکنان بتوانند در این تیم به میدان بروند و در تورنمنت‌های مختلف شرکت کنند. به عنوان مثال در سال 2007 بازیکنانی مثل حسن‌زاده، جاوید، اسماعیل پور و محمدی به عنوان بازیکنان جوان در کنار چند بازیکن بزرگسال در مسابقات آسیایی شرکت کردند.»


وی ادامه داد: «قطعا این بازیکنان نمی‌توانند در تیم ملی بزرگسالان که عنوان سوم جهان را یدک می کشد به میدان بروند اما حضور در تورنمنت‌های مختلف می‌تواند تجربه آنها را بیشتر کند و در سال‌های آینده در تیم ملی بزرگسالان از آنها استفاده شود. سال‌های آینده هم هشت سال دیگر است و این بازیکنان می‌توانند در جام جهانی 2024 ترکیب تیم ملی را تشکیل دهند. همانطور که بازیکنان تیم ملی ما که در سال 2016 مقام سوم جهان را کسب کردند در سال 2009 در تیم ملی جوانان حضور داشتند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته