دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1394 - 12:10

اعلام گزارش فعالیت‌های بخش علمی- فرهنگی نمایشگاه کتاب

بخش علمی- فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در روزهای برگزاری این رویداد فرهنگی حدود 80 نشست را برگزار کرد.
کد خبر : 18323

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بخش علمی- فرهنگی حدود 80 نشست، میز گرد و رونمایی را برگزار کرد.


این بخش دارای زیرمجموعه های «کتاب و رسانه»، «کتاب و هنر»، «امور استان ها»، «کارنامه نشر 93»، «جشنواره های کتاب»، «سالن تکریم اهل قلم»، «اقوام و ادیان در آئینه نشر» و «اهواز؛ پایتخت کتاب ایران» بود که از این بین، سالن «کتاب و هنر» با برگزاری 21 نشست، بیشترین تعداد برنامه را داشت. محوریت برنامه های سالن «کتاب و هنر»، برگزاری نشست هایی در زمینه بررسی کتاب های منتشر شده در حوزه های مختلف هنر و برپایی جلسات رونمایی کتاب و کتابخوانی با حضور هنرمندان بود. از جمله این برنامه ها می توان به تقدیر از رضا کیانیان به پاس تالیفاتش، رونمایی از کتاب های داریوش ارجمند، داریوش اسدزاده و مسعود رایگان و کتابخوانی امیرعلی نبویان، مارال دوستی و نیلوفر لاری پور اشاره کرد.


سالن امور استان ها هم با برپایی برنامه های یک روزه برای استان های قزوین، قم، خراسان رضوی، کردستان، مازندران، گیلان، زنجان، فارس، همدان، کرمان و هرمزگان در بخش فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فعالیت می کرد. نشست های این سالن که محوریت آن معرفی فعالیت های حوزه نشر و کتاب استان مربوطه و اجرای برنامه های فرهنگی- هنری مرتبط با کتاب بود، با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. گفتنی است هر روز از نمایشگاه کتاب به یک استان اختصاص داشت.


همچنین در سالن های «پایتخت کتاب ایران» و «ادیان و اقدام در آئینه نشر» در نیم طبقه شبستان اصلی مصلای امام خمینی (ره) برنامه ها و نشست‌های متعددی برگزار شد.


سالن های «کارنامه نشر» و «جشنواره های کتاب» هم در روزهای نمایشگاه میزگردهای متعددی را با موضوع بررسی وضعیت نشر در سال گذشته و چگونگی جشنواره ها و جوایز تخصصی کتاب برگزار کردند.


به طور کل در بخش علمی- فرهنگی نمایشگاه که مدیریت و اجرای آن بر عهده خانه کتاب بود، حدود 80 عنوان نشست برگزار شد و در مجموع نشست های این بخش 280 نفر به عنوان سخنران حضور داشتند.


همچنین در سالن «کتاب و رسانه» که با هدف معرفی فعالیت های رسانه ها در حوزه کتاب در سه بخش سایت های تخصصی کتاب، نشریات تخصصی کتاب و رسانه های عمومی راه اندازی شده بود، رسانه هایی مانند رادیو فرهنگ، شبکه خبر، روزنامه ایران، روزنامه جوان، خبرگزاری ایکنا، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری کتابداری ایران، ماهنامه اندیشه پویا، ماهنامه مهرنامه، ماهنامه همشهری داستان، ماهنامه شهرزاد، فصلنامه های تخصصی نقد کتاب، فصلنامه جهان کتاب، ماهنامه تجربه، نشریه آینه میراث، نشریه نامه بهارستان، نشریه گزارش میراث، دو هفته نامه مهر، فصلنامه کتاب مهر، سایت های آدینه بوک، آی کتاب و پرشین بوک و فروشگاه اینترنتی شهر کتاب به معرفی فعالیت های کتاب محورخود پرداختند.


سالن تکریم اهل قلم نیز که به عنوان محلی برای ارائه خدمات و تسهیلات به اهالی قلم در نمایشگاه کتاب راه اندازی شده بود، به طور متوسط روزانه میزبان 600 نفر از نویسندگان، مولفان و مترجمان بود. بن کتاب اهل قلم نیز در این سالن اهداء می شد که در روزهای نمایشگاه نزدیک به 3 هزار نفر از اهالی قلم بن کتاب دریافت کردند.


همچنین مسابقه عکس «اینستا کتاب» و مسابقه کتابخوانی «داستان نا تمام» در همین بخش به اجرا درآمد.


بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته