دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1394 - 15:45
گزارش «دیلی‌بیست»؛

بازار داغ شایعات در عراق/ نمی‌توان به‌ صراحت مرگ رهبران داعش را تایید و یا رد کرد

گرچه وزارت دفاع عراق خبر کشته شدن رهبر دوم داعش در حمله هوایی ائتلاف به موصل را اعلام کرده است، ولی هیچ‌یک از دولت‌های عراق، آمریکا و یا گروه‌های تروریستی نتوانسته‌اند برای اثبات یا رد چنین ادعایی مدرک معتبر ارائه کنند.
کد خبر : 18321

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری «دیلی‌بیست» آمریکا، چندی پیش وزارت دفاع عراق اعلام کرد که «علاء عفری» رهبر دوم تشکیلات داعش در حمله هوایی به مسجدی در شهر «عراقیه» واقع در شمال عراق کشته شد. همچنین این وزارتخانه فیلم مربوط به حملات هوایی به شهر «العراقیه» را منتشر کرد.


براساس این گزارش، «دیلی‌بیست» نوشت: مشکل اینجا است که ویدئوی منتشر شده مربوط به حمله هوایی 4 می ائتلاف بین‌المللی به موصل است و ارتباطی با حملات شهر «عراقیه» ندارد. از سوی دیگر «عفری» در زمان مورد ادعای وزارت دفاع عراق در موصل وبود در خطبه‌های نماز جمعه این شهر سخنرانی می‌کرد. باتوجه به این موضوع، بعید است که این ویدئو منبع مستندی برای اثبات خبر کشته شدن رهبر دوم داعش باشد.


به‌نوشته این پایگاه خبری، این برای نخستین‌بار نیست که مشابه این ادعاها و شایعات درباره رهبران داعش در عراق منتشر می‌شود و سوال اینجا است که تا چه زمانی اینگونه اقدامات ادامه خواهد یافت؟


برخی تحلیلگران امور بین‌الملل معتقدند که دولت عراق تلاش می‌کند تا با این اقدامات روحیه نیروهای ارتش را در مواجهه با داعش افزایش دهد و یکی از شیوه‌های موفقیت در این موضوع آن است که بدون ارائه مدارک معتبر، ادعای موفقیت در عملیاتی علیه رهبران داعش را به راه انداخت.



گرچه امکان این وجود دارد که «عفری» در میان روز چهارشنبه تا جمعه (طبق گفته مقام‌های عراقی) کشته شده باشد، ولی هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تایید کند و حقیقت آن است که مقام‌های وزارت دفاع عراق می‌کوشند از پیشروی‌ها و موفقیت‌های خود به عنوان ابزاری روانی علیه داعش استفاده کنند.








از آوریل گذشته تاکنون گزارش‌های متعددی درباره اینکه «ابوبکر بغدادی» در حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف به شدت مجروح شده است، منتشر می‌شود و حتی وزارت دفاع عراق به‌طور رسمی خبر مجروحیت وی را اعلام کرد

«دیلی‌بیست» نوشت: فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش‌ رسانه‌ها درباره کشته شدن رهبر دوم داعش در حمله هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در «تل‌عفر» به ما رسیده است ولی ما در این‌باره هیچ اطلاعاتی نداریم تا آن را تایید کنیم. این در حالی است که برخی رسانه‌ها نیز خبر دادند که جنگنده‌های ائتلاف به مسجدی که در گزارش‌ها به آن تاکید شده است، نزدیک نشده بودند.


گزارش‌های متناقضی از دولت آمریکا و عراق منتشر شد، به‌علاوه اینکه گزارش رسانه‌های غربی به‌نقل از منابعی در داخل داعش نشان می‌دهد که تصویر مشوشی از وضعیت رهبر این گروه تروریستی در اذهان وجود دارد. این در حالی است که به‌طور مداوم و هر روزه حملات ائتلاف علیه داعش ادامه می‌یابد.


«دیلی‌بیست» می‌نویسد: از آوریل گذشته تاکنون گزارش‌های متعددی درباره اینکه «ابوبکر بغدادی» در حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف به شدت مجروح شده است، منتشر می‌شود و حتی وزارت دفاع عراق به‌طور رسمی خبر مجروحیت وی را اعلام کرد.


برخی نیروهای جداشده از داعش در مصاحبه با «دیلی‌بیست» گفته‌اند که «بغدادی» از عراق به شهر «رقه‌‌» سوریه منتقل شده است و تحت درمان قرار دارد. باوجود این، ارتش آمریکا اعلام کرد دلایلی که اثبات کند «بغدادی» زخمی و یا زمین‌گیر شده است، وجود ندارد.


به‌نوشته این پایگاه آمریکایی، «بغدادی» در روزهای اخیر (پیش از ناپدید شدن از انظار عمومی) آرام بود و این موضوع که در پس چهره ساکت وی چه چیزی می‌گذشت مشهود نبود. پیام‌های صوتی کمی پس از آن منتشر شد و شاید کم شدن و یا توقفاین پیام‌ها دلیل باشد بر اخباری که پیشتر منتشر شده بود.


پس از آن بود که ناگهان «عفری» پیدا شد و به‌سرعت نیز در خبرها به‌عنوان رهبر دوم داعش مطرح شد و به همان سرعت، خبر (یا شایعه) کشته شدنش منتشر شد. «عفری» آخرین‌بار در همان مسجدی در موصل سخنرانی می‌کرد که از آنجا «بغدادی» در افکار عمومی متولد شد و این موضوع می تواند در خود رازهایی نهفته داشته باشد.


«دیلی‌بیست» افزود: فارغ از همه اخباری که در روزهای گذشته منتشر شد، اگر خبر کشته شدن «عفری» که به‌وسیله وزارت دفاع عراق اعلام شد صحت داشته باشد، ضربه سنگینی به این تشکیلات تروریستی وارد می‌شود.


نبود اطلاعات دقیقی از دو رهبر مهم داعش (بغدادی و عفری) باعث شد تا دولت آمریکا 17 میلیون دلار پاداش برای فردی تعیین کند که بتواند از مکان و خانواده آن‌ها خبری صحیح ارائه کند. باوجود این، گروه‌های تروریستی اخباری درباره مرگ آن دو نفر منتشر کردند و باقی اطلاعات در این‌باره را «محرمانه» نامیدند و از افشای ان خودداری کردند.


این پایگاه خبری در پایان گزارش خود نوشت: نمی‌توان به جرات درباره صحت داشتن اخباری همچون کشته شدن «عفری» سخن گفت. در حال حاضر باتوجه به گزارش‌های منتشر شده به‌وسیله منابع رسمی عراق احتمال زیادی وجود دارد که وی کشته شده باشد و این در حالی است که هیچ‌یک از دولت‌های عراق، آمریکا و یا گروه‌های تروریستی نتوانسته‌اند برای ادعای خود مدرک معتبری ارائه کنند. تنها باید صبر کرد تا شاید اطلاعات بیشتری در این‌باره منتشر شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته