تحول بانکداری نوین با ورود شبکههای اجتماعی
به گزارش گروه اقتصادی آنا از شرکت ملی انفورماتیک، علی کرمانشاه در دومین گردهمایی معاونت فناوریهای نوین بانک مرکزی و شرکتهای گروه ملی انفورماتیک با عنوان «همافزایی در مسیر تحول نظام بانکی کشور، مبتنی بر فناوری های نوین» به تبیین دیدگاهها و سیاستهای کلان بانک مرکزی در حوزه فناوریهای نوین پرداخت.
وی اظهار کرد: برای اینکه جهتگیریهای اصلی آینده را ترسیم کنیم ابتدا باید به حرکت خود در دو دهه گذشته و چالشهای آن بنگریم و سپس ضمن رصد تحولات بینالمللی، تحلیلی بر فضای نظام بانکی کشور داشته باشیم.
وی افزود: روندهای جهانی سبب شدهاند که بازیگران سایر بخشها همچون مخابرات و شبکههای اجتماعی وارد عرصه بانکداری شده و نظام بانکی را مجاب کنند، ضمن اجازه حضور آنها در فعالیتهای بانکی به باز تعریف استراتژیهای خود اقدام کنند.
کرمانشاه یکی از تحولات و انتظارات مهم دیگر در حوزه بانکی را نقش آفرینی نوین برای بانک مرکزی ذکر کرد و گفت: شرایط حاکم در کشور مانند دیگر کشورهای در حال توسعه باعث شده است که انتظار از بانک مرکزی برای کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور در اولویت قرار بگیرد.
به گفته وی، انتظارات از بانک مرکزی برای مشارکت بیشتر در توسعه و رونق اقتصادی فشار مضاعفی را به بانک مرکزی تحمیل کرده است که نیازمند برخوردی فعال و حرفهای با این انتظارات و بهبود برخی رویکردهای جاری هستیم.
وی با تاکید بر اینکه در چنین فضایی نیازمند ارزیابی مسیرها و بازنگری در ساختارها هستیم، تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیتها و سامانههایی که تاکنون شکل گرفتهاند در بخش پرداخت و سامانههای عملیاتی در کشور بی نظیرند.
معاون بانک مرکزی ادامه داد: همچنین زیرساختها و پتانسیلهای مناسبی در این حوزه به ویژه در شرکتهای زیرمجموعه وجود دارد اما نیاز است که با همافزایی بیشتر در گروه ملی خالق ایدههای نو و راهبردهای استراتژیک جدیدی باشیم.
وی پتانسیل موجود در شرکتهای گروه ملی انفورماتیک را یکی از نقاط قوت آن دانست و افزود: با وجود اینکه شرکتهای گروه ملی طی حدود دو دهه ظرفیتهای مناسبی ایجاد کرده و در بخشهای عملیاتی عملکرد قابل قبولی داشتهاند اما با توجه به نقشهای جدید در عرصه بانکداری نوین نیازمند توسعه و بهبود مستمر در این حوزه هستیم.
داده های نظام بانکی به دارایی مولد تبدیل نمی شود
ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز با برشمردن چالشهای کنونی در نظام بانکی اظهار کرد: اکنون در نظام بانکی دادههای فراوانی تولید میشود اما این دادهها به دارایی مولد تبدیل نمیشوند و امکان استفاده و بهرهبرداری از آنها در تصمیمسازیها میسر نیست.
وی افزود: ضرورت طراحی و استقرار سامانههای تحلیلی برای استفاده موثر از دادهها به منظور بهرهبرداری در فرایند تصمیمگیری احساس میشود.
وی با تاکید بر اجرای برنامه تحول در بانک مرکزی افزود: اکنون ما با چهار چالش شامل اطلاعاتی، نظارتی، سیاستی و چالشهای مربوط به الگوی کسب و کار مواجهیم که برای هر یک، راهکارها و برنامههایی پیشنهاد شده است و انتظار میرود شرکتهای گروه ملی بتوانند برای تحقق آنها گام بردارند.
داود محمدبیگی مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی نیز در این نشست به بیان محدودیتها و امکانات بانک مرکزی پرداخت و اظهار کرد: هر چند بانک مرکزی با برخی محدودیتها در قراردادها و یا تامین منابع مواجه است اما با تجربه فنی و اجرایی چندین ساله دارای بزرگترین مجموعه فناوری اطلاعات کشور بوده و از وجود شرکتهای زیرمجموعه توانمندی سود میبرد.
وی در ادامه امکانات حوزه فناوری نوین بانک مرکزی را مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبختانه ما اکنون در این حوزه از مزایایی چون نیروی انسانی خبره و آشنا، چابکی در ارائه راهحلها و انعطاف پذیری بالا در سفارشیسازی پروژهها برخورداریم.
به گفته محمدبیگی، شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات نیز امروز دارای قابلیتهای ویژهای هستند که میتوان به نیروی انسانی فنی با کیفیت، تجربه راهبری و عملیاتی بینظیر در کشور و امکانات مالی فراوان اشاره کرد.
نیازمند خلق ایده های نو هستیم
مسعود همایونفر مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک نیز در این نشست اظهار کرد: انتظار داریم که همگام با هم افزایی در بین شرکتها با بازطراحی رویکردها و خلق ایدههای نو، گامهای جدیدی در مسیر نقش آفرینی در حوزه فناوریهای نوین بانکی برداریم.
وی با تبیین برنامه استراتژیک شرکت ملی انفورماتیک اظهار کرد: گروه ملی برای نقش آفرینی بیشتر در عرصه نظام بانکی کشور نیازمند رویکردهای جدید و ترسیم بازارها و ابزارهای نوین است که تلاش شده در بازنگری استراتژیهای شرکت ملی مورد توجه قرار گیرند.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک با بیان اینکه برنامههای کلیدی این شرکت در چهار بخش همافزایی، توسعه سازمانی، نوآوری و توسعه و توسعه مشارکتها تقسیمبندی شدهاند، از تشکیل کمیتههای هماهنگی در گروه ملی خبر داد.
همایونفر خاطر نشان کرد: هدف از تشکیل کمیتههای هماهنگی ایجاد سیستمی نظام مند برای تعامل و بهرهبرداری از خرد جمعی مدیران و کارشناسان گروه ملی انفورماتیک برای ارتقاء و بهبود کیفی فعالیتهای این گروه است.
سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سال 95 این شرکت، اهم اقدامات انجام شده را در پنج حوزه حاکمیتی، درخواست مشتری، تکمیل سبد محصولات، توسعه زیرساخت و امنیت و حوزه مالی و تعالی سازمانی بیان کرد.
وی در ادامه از برنامهریزی لازم برای تغییرات سامانه شتاب و کسب آمادگی به منظور اتصال به شبکههای بینالمللی پرداخت خبر داد و با بررسی برنامههای این شرکت در سال جاری اظهار کرد: اجرای توانمند مأموریتهای ملی ـ حاکمیتی، پیشرو بودن در صنعت با نوآوری در خلق زیرساختهای ملی امن و سرویسهای پایدار، ارتقای تعالی سازمانی و استمرار در رشد سودآوری چهار هدف استراتژیک شرکت خدمات انفورماتیک است.
وی تعداد پروژههای این شرکت را در سال جاری 91 مورد عنوان کرد و اتصال شتاب (ایران) به میر (روسیه)، پیادهسازی استاندارد EMV در سامانههای کارتی تحت پوشش شرکت و تهیه طرح کلان و استقرار سامانه مدیریت تقلب در سرویسها را از جمله مهمترین برنامهها در حوزه حاکمیتی عنوان کرد.
سند برنامه راهبردی شاپرک بازنگری می شود
محسن قادری مدیرعامل شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) در ادامه این نشست با بیان اهداف و استراتژیهای این شرکت اظهار کرد: از اهداف شاپرک میتوان به اعمال مدیریت و نظارت هوشمند بر شبکه پرداخت الکترونیک، استانداردسازی، ایمنسازی، ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش اعتماد عمومی و توسعه بستر خدمات نوین پرداخت الکترونیک اشاره کرد.
وی با بیان اینکه برنامهریزی لازم برای توسعه و بهبود توانمندیهای سختافزاری، نرمافزاری و سرمایه انسانی انجام شده است از بازنگری سند برنامه استراتژیک شرکت خبر داد.
قادری گفت: در سال گذشته 31 پروژه برای رسیدن به اهداف تعیین شده به اجرا درآمد که میتوان به پروژههای سامانه جامع پذیرندگان، پالایش اطلاعات صنفی پذیرندگان و تدوین شاخصهای کلیدی عملکرد شبکه پرداخت کشور اشاره کرد.
مدیرعامل شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یکی از وظایف مهم شاپرک را تدوین مستندات و الزامات شبکه پرداخت کشور دانست و تصریح کرد: در این زمینه اقداماتی مهمی صورت گرفته است که میتوان به ارائه اتصال شبکه پرداخت کشور به شبکه بینالمللی، طرح امن سازی بستر USSD، طرح ورود به حوزه صادرکنندگی پرداخت و مدلهای پیشنهادی پرداخت خرد اشاره کرد.
سیدعلی هاشمی اقدم مدیرعامل شرکت کاشف سخنران بعدی این گردهمایی بود که ضمن بررسی سیاستهای کلی و جهتگیریهای کلان این شرکت اظهار کرد: مهمترین سیاست و جهتگیری ما تبیین حاکمیت و مدیریت امنیت اطلاعات در نظام بانکی، نقش آفرینی به عنوان پنجره تعاملی واحد و معرفی، تثبیت و ترویج رویکرد مدیریت ریسک در فعالیتهاست.
وی افزود: در مسیر تحقق اهداف پیش بینی شده تلاش شده است ارتباط مناسبی با بخشهای مختلف صنعت بانکی ایجاد کنیم.
وی زیرساختهای تعاملی بلوغ یافته و دسترسی به دانش روز دنیا و توان بهرهبرداری از آنها را از جمله ظرفیتها و قابیلتهای کاشف دانست و خاطرنشان کرد: تجزیه و تحلیل رخدادهای امنیت اطلاعات و ارائه راهکارهای مورد نیاز در مواجهه با رخدادهای امنیت اطلاعات از یک سو و نیز ایجاد ارتباطات و هماهنگیهای لازم با نهادهای برون بخشی مرتبط با امنیت اطلاعات از سویی دیگر در زمره خدمات و محصولاتی است که این شرکت ارائه میکند.
اجرای طرح شهر بدون وجه نقد در کاشان
میرمسعود مجید زنوزی مدیرعامل شرکت فرادیس البرز نیز در این گردهمایی با اشاره به تدوین برنامه کسب و کار جدید این شرکت تصریح کرد: جایگاه فعلی ما در صنعت به لحاظ رتبه و سودآوری وضعیت مطلوبی است و با 132 دفتر عملیایتی در سراسر کشور قادر به ارائه خدمات مناسب و با کیفیتی به مشتریان خود هستیم.
وی توسعه نرمافزار دستگاههای خودپرداز برای ارائه سرویس بدون کارت، توسعه نرم افزار کیوسک بانکها برای پشتیبانی از تراکنشهای ارزش افزوده، توسعه نرم افزار مدیریت کیوسک و طراحی و راهاندازی داشبورد جدید اطلاعاتی شاخصهای عملیاتی مبتنی بر هوش تجاری را از جمله اقدامات سال گذشته این شرکت عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت فرادیس البرز توسعه خودپرداز مشارکتی، توسعه بازار کیوسک، توسعه بازار VTM و کاهش بهای تمامشده را از جمله برنامههای شرکت در زمینه سرآمدی در خدمات عنوان کرد و گفت: در کنار برنامههای بهبود و توسعه مستمر سازمان و تقویت زیرساختها، در حوزه نوآوری در محصولات امسال پروژه صندوق فروشگاهی و توسعه پروژه فراپی را در دستور کار قراردادهایم.
به گفته وی یکی از پروژههای مهم این شرکت، کارت شهروندی در کاشان است که به عنوان شهر بدون وجه نقد میتواند راه حلی جامع در زمینه پرداخت خرد شهری ارائه کند.
نیازمند مشاوران بین المللی هستیم
پرویز ناصری مدیرعامل شرکت رهنما در ادامه این گردهمایی با اشاره به تحریم طولانی نظام بانکی کشور اظهار کرد: این تحریمها با وجود پیشرفتهای به دست آمده باعث ایجاد شکاف بین نظام بانکی ایران و نظام بین المللی بانکداری شده است که پر کردن این شکاف مستلزم استفاده از خدمات مشاورهای و مشاوران بین المللی است.
وی با اشاره به برنامه تحول بانک مرکزی و اینکه برنامهریزی و اجرای اغلب پروژهها نیازمند خدمات مشاورهای با کیفیت بالا و در تراز بینالمللی است، تصریح کرد: برآورده سازی نیازهای مشاورهای مجموعه بانک مرکزی، گروه ملی انفورماتیک و صنعت بانکی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و بانکداری نوین در اولویت شرکت ما قرار دارد.
وی شرکت رهنما را تکمیل کننده خدمات گروه ملی انفورماتیک عنوان کرد و افزود: در این مقطع تمرکز فعالیتهای شرکت به پروژه نقشه راه تحول بانک مرکزی و کمک به اجرای آن از طریق ارائه خدمات مشاورهای، اجرایی و نظارتی است.
سیدکاظم دهقان مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد فعالیتها و دستاوردهای شرکت اظهار کرد: این شرکت در سال گذشته پروژههای متعددی را به انجام رساند که میتوان به پروژه انتقال حسابهای دولتی (بهداد) و سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک(صیاد) اشاره کرد.
وی ایجاد خطوط کسب و کاری وابسته و غیر وابسته به Core، حضور فعالتر در بازار بانکی و ایجاد مکانیزمهای لازم برای ارائه سرویسهای پشتیبانی و عملیاتی بانکی را از اهم برنامههای شرکت در سال 96 عنوان کرد.
سیدجعفر مرتضویان مدیر امور طرحهای شرکت ملی انفورماتیک دیگر سخنرانی بود که به تشریح عملکرد و جزئیات برنامه نقشه راه 1400 بانک مرکزی پرداخت و اظهار کرد: نقشه راه که از سال 1394 فاز اجرایی آن آغاز شده در پی بازنگری سیاستها، فرآیندها و روشهایی است که ما را به سوی یک بانک مرکزی مدرن و کارآمدی سوق میدهد.
به گفته وی در این زمینه 54 پروژه طراحی و وارد فاز اجرایی شده است که هر یک از آنها در حوزههای مختلف به بازسازی و معماری مدرن بانک مرکزی کمک شایانی خواهند کرد.
انتهای پیام/