دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1396 - 14:04
گفت‌و‌گوی تفصیلی آنا با برانکو ایوانکوویچ؛

رفیعی و کامیابی‌نیا بروند، پرسپولیس زمین‌گیر می‌شود/ فدراسیون حامی تیم‌های دیگر بوده نه ما/ حالا نوبت قهرمانی در آسیا است

سرمربی تیم پرسپولیس گفت: بازی برگشت با لخویا برای ما بازی سرنوشت‌سازی است و تمام تلاشمان را می کنیم تا مقابل قطری ها پیروز شویم و از گروه خودمان صعود کنیم.
کد خبر : 183069

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، در فاصله سه هفته تا پایان رقابت‌های لیگ برتر شانزدهم، سرخ پوشان پایتخت با ارائه بازی های زیبا و فراتر از حد انتظار با شایستگی به عنوان قهرمانی دست یافتند. این روزها شاگردان برانکو در لیگ قهرمانان آسیا رودوری حریفان خود قرار می‌گیرند تا از گروه سخت و نفس‌گیر خود صعود کنند. پرسپولیسی ها هفته گذشته در بازی رفت مقابل لخویا در شرایطی که سکوهای ورزشگاه آزادی خالی از هوادار بود به تساوی صفر بر صفر بسنده کردند و حالا این هفته باید در بازی برگشت دوباره مقابل این تیم قطری به میدان بروند و اگر این بازی را با پیروزی به پایان نرسانند از صعود به مرحله بعد باز می مانند و باید با لیگ قهرمانان آسیا خداحافظی کنند. در آخرین تمرین پرسپولیسی‌ها در تهران برانکو ایوانکوویچ مربی کروات پرسپولیس با خبرنگار آنا درباره قهرمانی پرسپولیس و فصلی که پشت سر گذاشتند به گفت‌و‌گو پرداخت که مشروح آن را می‌خوانید:


* امروز که با هم صحبت می‌کنیم حدود 45 روز از قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر می‌گذرد. وقتی به عقب برمی‌گردید و به این قهرمانی و موفقیت نگاه می‌کنید چه حسی به شما دست می‌دهد؟


- یک احساس خوشحالی به من دست می دهد که نمی توانم آن را توصیف کنم. بالاخره قهرمانی با تیم بزرگی به نام پرسپولیس به طور حتم اتفاق کوچکی نیست.


* به خصوص اینکه این قهرمانی بعد از 9 سال اتفاق افتاده باشد؟


- من در سال‌های گذشته نبودم و نمی‌توانم بگویم چرا قهرمانی پرسپولیس در لیگ بعد از 9 سال اتفاق افتاده است. البته ما سال گذشته هم می‌توانستیم جام قهرمانی را تصاحب کنیم اما دیدید که در هفته پایانی چه اتفاقاتی افتاد. مطمئنا اگر کمی خوش شانس بودیم در لیگ پانزدهم قهرمان می شدیم و امسال جشن دومین قهرمانی متوالی خود در لیگ برتر را می‌گرفتیم.


* یک واقعیت غیر قابل انکار وجود دارد و آن این است که پرسپولیس با حضور شما متحول شد، تحولی که در نهایت به قهرمانی در لیگ برتر منجر شد؟


- روزی که قبول کردم هدایت پرسپولیس در بر عهده بگیرم می‌دانستم قرار است بر روی نیمکت چه تیم بزرگی بنشینم. به هیمن دلیل اهدافم را در همان ابتدا مشخص کردم و تمام تلاشم این بود که از مسیر اصلی خارج نشوم. در ابتدا کار مشکل بود اما رفته رفته کار‌ها روی غلتک افتاد و پرسپولیس به اهدافی که برای آن ترسیم کرده بودیم رسید.


در هفته‌هایی که تراکتورسازی صدرنشین جدول بود تفاوت امتیاز بین ما و آنها مگر چند امتیاز بود؟ چه کسی توانسته این قدر به ما کمک کند که ما از حریف پیشی بگیریم و با اقتدار قهرمان شویم. کسانی که این مسائل را مطرح می‌‌کنند بیایند همه بازی‌های ما را آنالیز کنند و ببینند آیا حتی یک داور یک اوت دستی به نفع تیم ماگرفته یا نه

* اهدافی که ترسیم کرده بودید چه بود‌؟


- نقطه اوج آن قهرمانی در لیگ برتر بود و همان‌طور که گفتم می‌توانستیم در فصل گذشته به آن برسیم اما متاسفانه این اتفاق نیفتد. در ابتدای لیگ شانزدهم سه هدف برای تیمم ترسیم کردم. یک قهرمانی در لیگ برتر که با اقتدار به آن رسیدیم. قهرمانی در جام حذفی که متاسفانه به دلیل اشتباهی که داشتیم در آن موفق نبودیم و خیلی زود حذف شدیم و سومین هدف ما هم صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا.




* از سه هدفی که داشتید به دو تای آن رسیدید.


- برنامه‌ها و اهدافم برای پرسپولیس هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود‌. اهداف من برای پرسپولیس بلند‌مدت است. ما در دو هدف موفق بودیم که این نشان دهنده روند خوب پرسپولیس است. حالا که از گروه‌مان در لیگ قهرمانان صعود کردیم به دنبال صعود به مراحل بالاتر این رقابت‌ها هستیم‌. امروز نوبت قهرمانی پرسپولیس در آسیا است.


* این هدف دور از دسترس نیست؟


- چرا؟


* شرایط باشگاه‌ها‌ی ما به گونه‌ای است که نمی‌توان حداقل به این زودی‌ها شاهد این اتفاق باشیم.


- برای رسیدن به این هدف برنامه دارم. اهدافی که برای پرسپولیس ترسیم کرده‌ام توقف‌ناپذیر هستند و تمام تلاشم را می‌کنم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن برسم.


* برای رسیدن به این هدف ابتدا باید از مانع لخویا عبور کنید. در بازی رفت که بدون تماشاگر برگزار شد فرصت‌های خوبی را برای گلزنی از دست دادید. برای بازی برگشت چه برنامه هایی دارید؟


- ما فلسفه خاص خود را داریم؛ در تمام عناصر و پست‌ها باید کیفیت خوبی داشته باشیم و به بهترین نحو عمل کنیم. باید در تمام فازها از فاز حمله تا فاز دفاع آماده باشیم. آنچه باید در دوحه انجام دهیم گل‌زنی است و گزینه دیگری هم نداریم. طبیعی است که ریسک‌هایی هم خواهیم کرد اما نه اینکه بی‌کله به دیوار بزنیم. با قلبی محکم و ذهنی خونسرد بازی خواهیم کرد تا از سد لخویا عبور کنیم.


*در بازی رفت طارمی یک ضربه پنالتی حساس را خراب کرد. پنالتی که در پایان بازی برگشت شاید همه حسرت آن را بخورند.


- در بازی با لخویا دروازه‌بان متوجه شد که طارمی به کدام سمت ضربه‌اش را می‌زد و به همین دلیل زودتر از طارمی حرکت کرد و توپ را گرفت. در دو سال گذشته پنالتی خراب کردن یکی از مشکلات ما بوده و حتی در این خصوص کار به جایی رسیده که در تیم دچار مشکلات روحی و روانی شده بود.


* در بازی برگشت اگر پرسپولیس صاحب ضربه پنالتی شد چه کسی می‌زند؟


در ابتدای لیگ شانزدهم سه هدف برای تیمم ترسیم کردم. یک قهرمانی در لیگ برتر که با اقتدار به آن رسیدیم. قهرمانی در جام حذفی که متاسفانه به دلیل اشتباهی که داشتیم در آن موفق نبودیم و خیلی زود حذف شدیم و سومین هدف ما هم صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا

- قرار بود در بازی رفت جلال حسینی پنالتی را بزند اما طارمی زد. در بازی برگشت هم بسته به شرایط روحی و روانی کسی که بیشترین شانس را برای گل کردن ضربه پنالتی داشته باشد پشت توپ می‌ایستد.


* پرسپولیس در لیگ شانزدهم به قدری مقتدرانه قهرمان شد که کمتر کسی این روز‌ها به مشکلاتی که شما در طول برگزاری مسابقات با آن دست و پنچه نرم کردید اشاره می‌کند.


- به‌هر حال رسیدن به موفقعیت سختی‌های خودش را هم دارد. یک کوهنورد برای اینکه به نوک قله برسد باید خیلی از موانع را پشت سر بگذارد و حالا هر چقدر هم این قله مرتفع تر باشد به طور حتم مشکلات آن هم بیشتر خواهد بود.


* باخت در دربی برگشت و همچنین صدرنشینی تراکتور در لیگ کمی پرسپولیس را در لیگ شانزدهم اذیت کرد.


- ما عملا از ابتدای لیگ در صدر جدول بودیم. از همان ابتدا هم اعلام کردیم که هدف پرسپولیس فقط قهرمانی است و این هدف را هر هفته اعلام می کردیم تا همه بدانند که پرسپولیس از لیگ شانزدهم فقط جام قهرمانی می‌خواهد. در دربی به دلیل باخت شوکه شدیم اما درست سه روز بعد و در بازی برابر سپاهان آن را خنثی کردیم. در این بازی بازیکنانم شخصیت‌ اصلی شان را نشان دادند و مقابل سپاهان که یک بازی کلیدی بود نتیجه قابل قبولی به دست آوردند و تیم دوباره به ریل اصلی‌بازگشت. در مورد صدرنشینی تراکتور هم باید بگویم این اتفاق، اتفاق عجیبی نبود. دو تیمی که در کورس قهرمانی هستند مرتب در صدر جدول جایشان عوض می‌شود. مهم این است که چه تیمی در پایان لیگ قهرمان می‌شود.


* در مقطعی از لیگ بازیکنان اعتصاب کردند و چند جلسه تمرین نکردند. هواداران از این عمل ناراحت شدند و اعتراض کردند.


- بله این حرکت انجام شد و بازیکنان با این روش اعتراض خودشان را نشان دادند و هدفشان این بود که بگویند مسائل مالی اهمیت زیادی دارد و مسئولان نباید به آن بی توجهی کنند. البته ناراحتی هواداران را می‌فهمم و درک می‌کنم اما هواداران هم باید بازیکنان را درک کنند و نیازهای آنها را بفهمند.


*نیم‌فصل اول که تمام شد تراکتور به عنوان رقیب اصلی با مشکل نقل و انتقالات بازیکنان روبرو شد و در نیم فصل دوم افت کرد حتی برای تقویت تیم دو بازیکن از پرسپولیس گرفت ولی نتوانست از آنها استفاده کند. بعد از پایان فصل عده‌ای گفتند پرسپولیس شانس آورد و اگر شرایط عادی بود تراکتور می‌توانست قهرمان شود و نیز برخی از آنها گفتند فدراسیون فوتبال به تیم‌های تهرانی به خصوص پرسپولیس کمک کرد و به تراکتورسازی کمکی نکرد.


- چه کسانی این مطالب را بیان کرده‌اند.


* برخی از هواداران تراکتورسازی به این مساله اعتقاد داشتند و آن را بیان کردند.


-در هفته‌هایی که تراکتورسازی صدرنشین جدول بود تفاوت امتیاز بین ما و آنها مگر چند امتیاز بود؟ چه کسی توانسته این قدر به ما کمک کند که ما از حریف پیشی بگیریم و با اقتدار قهرمان شویم. کسانی که این مسائل را مطرح می‌‌کنند بیایند همه بازی‌های ما را آنالیز کنند و ببینند آیا حتی یک داور یک اوت دستی به نفع تیم ما گرفته یا نه. ضمن اینکه به راحتی می‌توانم خیلی از موقعیت‌ها و سوت‌هایی را که علیه ما زده شده را بیان کنم. حتی به نظرم فدراسیون شاید حامی تیم‌های دیگر هم بوده نه پرسپولیس.


* منظور کمک‌های داوری نیست بلکه عده‌ای از هواداران تراکتورسازی معتقد هستند که فدراسیون فوتبال می توانست مانع محرومیت تراکتورسازی شود اما این کار را انجام نداد تا عملا تنها رقیب پرسپولیس از دور خارج شود.


- در این مورد فدراسیون فوتبال مقصر نیست چرا که باشگاه تراکتورسازی پول و بدهی‌های خود را به موقع پرداخت نکرد. فیفا وقتی نامه‌ای را می‌فرستد همزمان هم به باشگاه و هم فدراسیون ارسال می کند. حالا اینکه چه کسی اشتباه کرده است مربوط به من نمی‌شود و مشکل من نیست.




* در پایان لیگ و در نظرسنجی که در برنامه 90 انجام شد به عنوان بهترین مربی لیگ شانزدهم انتخاب شدید.


- واقعا به خاطر این انتخاب از همه کسانی که به من رای دادند ممنون هستم. باید یک تشکر ویژه هم از کادر فنی و بازیکنانم داشته باشم چرا که بدون تلاش آنها نمی توانستم به این موفقعیت برسیم. بدون تلاش بازیکنان و کادرفنی نمی‌توانستم بهترین مربی لیگ شوم.


* بعد از بازی برگشت با لخویا عملا فصل فوتبالی پرسپولیس هم به پایان ‌می‌رسد و شما باید تیم را برای لیگ هفدهم آماده کنید. استراتژی شما برای تقویت تیم و نیمکتی قوی‌تر چیست؟


- واقعیت این است در همه خطوط باید تیم را تقویت کنیم اول از همه تقویت خط دفاع اولویت ما است بعد خط میانی و سپس خط حمله.


* در این میان اسامی زیادی هم مطرح شده که قرار است به پرسپولیس بیایند؟


- اسامی زیادی برای مذاکره داریم که باید ببینیم در عمل باشگاه با چه بازیکنانی می تواند قرارداد امضا کند.


* تا امروز سروش رفیعی و کمال کامیابی‌نیا با تیم تمدید نکردند و بحث جدایی این دو به عنوان مهره‌های تاثیرگذار و ستون تیم مطرح است.


- فکر نمی‌کنم آنها جدا شوند. سروش و کمال بازیکنان تاثیرگذاری برای ما هستند و اگر از پرسپولیس جدا شوند، زمین‌گیر می‌شویم. قرارداد آنها تمام شده و طبیعی است اگر بخواهند می‌توانند از تیم بروند فکر می‌کنم یک توافقاتی با باشگاه خواهند کرد و امیدوارم در نهایت قرار دادشان تمدید شود.


* در فصل گذشته دو بازیکن اوکراینی به تیم اضافه شدند. آنان بدون اینکه برای پرسپولیس مثمرثمر باشند ناگهان از تیم جدا شدند و به کشورشان برگشتند. می‌گویند این دو توسط واسطه‌ها به تیم اضافه شدند.


ما عملا از ابتدای لیگ در صدر جدول بودیم. از همان ابتدا هم اعلام کردیم که هدف پرسپولیس فقط قهرمانی است و این هدف را هر هفته اعلام می‌کردیم تا همه بدانند که پرسپولیس از لیگ شانزدهم فقط جام قهرمانی می‌خواهد

- اینکه دلال‌ها اینها را به تیم آوردند دروغ محض است. در پاسخ به اینکه چرا بازی نکردند باید بگوم چون آماده نبودند به خاطر اینکه یک هفته قبل از شروع فصل به اینجا آمدند و همانطور که مهدی طارمی دیر آمد و آماده نبود، چون مهدی 5 تا 6 روز قبل از شروع لیگ آمد. طبیعی است که ما هم بازی‌ها را می‌بردیم و خب تیمی که می‌برد نفراتش را عوض نمی‌کند من هم اولویت را به علیپور و امیری و مهدی دادم و نیز اولویتم در دفاع حسینی، انصاری و ماهینی نسبت به «الکساندر» بود. نمی‌دانم مشکل کجاست. فکر می‌کنم بیرانوند بهتر است اما «رادوسوویک» هم عالی است ولی فقط یک نفر می‌تواند درون دروازه قرار بگیرد.


* صحبت‌هایی درباره کنار رفتن سرپرست باشگاه طاهری مطرح است چون در هفته گذشته چند روزی در باشگاه نبود و ظاهرا قهر کرده بود.


- این مساله صحت ندارد ایشان در باشگاه است و به کارش ادامه می‌دهد.


* فصل آینده لیگ را با همین دستیاران ادامه خواهید داد و آیا کریم باقری با شما خواهد بود؟


- بله همکاران خوبی دارم و فصل بعد با همه آنها از جمله کریم باقری کار خواهم کرد. در تیم ما من نفر اول هستم و بقیه در یک سطح قرار دارند. ما نفر و دستیار دوم و سوم نخواهیم داشت و به خوبی مثل امسال با هم کار خواهیم کرد.


* یکی از چالش‌های تیم و کادر فنی در لیگ شانزدهم رامین رضاییان بود ابتدا مساله سفر ترکیه به وجود آمد و بعد مساله اردوی امارات به آن اضافه شد.


- حقیقت این است که رامین از تیم رفته و دیگر بازیکن ما نیست و در این مورد هم فکر نکرده‌ام. از هیچ کس ناراحت نیستم و هر کس راه خود را می‌رود. ما این جوری تصمیم گرفتیم و او هم طوری دیگری تصمیم گرفت بهترین آرزوها را برای رضاییان دارم و امیدوارم در باشگاه جدیدش بتواند بهترین کیفیت بازی‌هایش را ارائه دهد.


گفت و گو از علی شفعی‌جم


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب