توسعه پیادهراهها و مسیرهای دوچرخهسواری نتیجه توسعه یافتگی است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مازیار حسینی با بیان این مطلب افزود: در تعاریف جدیدی که مجامع بین المللی از شهرهای توسعه یافته دارند؛ به جای طول بزرگراهها و خطوط مترو؛ میزان زیست پذیر بودن شهرها به عنوان ملاک توسعه یافتگی مورد توجه قرار میگیرد. این تعریف جدید براساس بازگشت انسانها به فطرت و طبیعت شکل گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر در تهران شبکه بزرگراهی به درستی مطابق با طرح جامع کامل شده است، ادامه داد: تکمیل شبکه مترو نیز گام دومی بود که به درستی در این کلانشهر برداشته شد؛ چرا که یکسری از سفرهای آموزشی، درمانی، کاری با توجه به گستردگی شهر باید توسط حمل و نقل عمومی انجام شود.
به گفته معاون شهردار تهران باید به سمتی پیش برویم که 75 درصد ازسفرهای روزانه با استفاده از حمل و نقل عمومی و 25 درصد با خودروهای شخصی انجام شود.
وی با اشاره به رویکرد مدیریت شهری نسبت به توسعه مسیرهای دوچرخه سواری به عنوان یک مد حمل و نقلی پاک در پایتخت، بیان کرد: به غیر از مساله توجه به ایجاد زیرساختهای لازم در توسعه مسیرهای دوچرخه سواری، توجه به فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه و آشتی دادن مردم با دوچرخه اهمیت دارد.
حسینی یادآور شد: در گذشته به مانند اکنون خیابانها از وسیله نقلیه شخصی پر نبود. اما وقتی مردم در مسیر تکامل مدرن شدن شهرها قرار میگیرند، استفاده از خودرو به مهمترین بخش زندگی مردم تبدیل میشود.
به گفته وی استفاده از دوچرخه با فرهنگ ایرانیها عجین بوده است. در دو نسل قبل مردم از دوچرخه برای رفت و آمدهای شخصی خود استفاده میکردند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: ناگزیر هستیم تا به سمت نقطه بازگشت به گذشته حرکت کنیم. خوشبختانه در شرایطی قرار داریم که سطح تحصیلات مردم بالا رفته و شرایط برای بازگشت مسیر زندگی مردم به طبیعت مهیاست.
وی با بیان اینکه در توسعه فرهنگ دوچرخه سواری باید جوانب اجتماعی و فرهنگی آن نیز دیده شود، گفت: در فرهنگ سازیهای ترافیکی امکان دارد که نتیجه آن 10 تا 15 سال آینده مشخص شود اما اگر الان به فکر این فرهنگ سازی نباشیم حتما 15 سال آینده عقب هستیم.
حسینی با تاکید بر اینکه ایجاد زیر ساختهای لازم برای ایجاد مسیرهای مطمئن برای دوچرخه سواری ضروری است، افزود: درست است رفاهی که خودرو برای مردم ایجاد میکند؛ دوچرخه ندارد اما باید به این مساله نیز توجه داشت که منافعی که دوچرخه دارد، خودرو ندارد.
وی تاکید کرد: اگر مساله آلودگی هوا برای ما مهم است باید به سمتی پیش برویم که از خودرو استفاده غیر ضروری نکنیم.
معاون شهرداری تهران با تاکید به ارائه الگو و اقدامات فرهنگساز در این حوزه افزود: در زمینه توسعه دوچرخه سواری و قرار گرفتن پیاده روی به عنوان یک روش حمل و نقلی در زندگی روزانه شهروندان؛ نیازمند تغییر نگرش مردم و ایجاد منزلت اجتماعی برای مسئولیت پذیری در این حوزه هستیم.
به اعتقاد وی؛ طبیعتا اگر بخواهیم تهران را به شهری انسان محور تبدیل کنیم، علاوه بر ایجاد و توسعه زیرساختها، نقش شهروندان نیز در این زمینه مهم است. به عبارت ساده باید به دنبال پررنگ کردن نقش و مسئولیت پذیری از سوی شهروندان باشیم.
انتهای پیام/