دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رهبر ارکستر سمفونیک تهران 63 ساله شد + فیلم

شهرداد روحانی موسیقیدان، آهنگساز، رهبر ارکستر سمفونیک تهران، امروز 63 ساله شد، چهره‌ای که برای مخاطبان عادی و دوستداران موسیقی کلاسیک در ایران آشنا محسوب می‌شود.
کد خبر : 182682

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، شهرداد روحانی موسیقیدان، آهنگساز، رهبر ارکستر سمفونیک تهران، متولد 6 خردادماه سال 1333 است. شهرداد روحانی فرزند رضا روحانی موسیقیدان ایرانی است و تحصیلات خود در رشته موسیقی را در وین گذرانده است. او در سال ۱۹۷۵ در رشته آهنگسازی و تنظیم موسیقی از آکادمی موسیقی وین در اتریش فارغ‌التحصیل شد و دوره‌های مقدماتی موسیقی را در کنار برادر بزرگ خود انوشیروان روحانی سپری کرد.


او فعالیت حرفه‌ای خود را با تنظیم و آهنگسازی «برفراز آسمان‌ها» آغاز کرد و با حضور در ارکسترهای مختلف شروع کرد. اما تنظیم و رهبری ارکستر کنسرت یانی در یونان به از او چهره‌ای جهانی ساخت. او تاکنون نه تنها قطعات مختلفی را در سبک‌های متفاوت ساخته، بلکه جوایز متعددی را نیز دریافت کرده است که از این میان می‌توان به جایزه پیکانس تایلند که معتبرترین جایزه موسیقی و هنری این کشور است و ساخت موسیقی Connies Butterfly اشاره کرد.


روحانی در چندین ارکستر سمفونی معتبر به عنوان رهبر مهمان حضور داشته که از آن جمله می‌توان ارکستر سلطنتی فیلارمونیک لندن، ارکستر سمفونیک مینسوتا، سمفونیک کلرادو، سمفونیک سن دیگو، سمفونیک ایندیاناپولیس، سمفونیک نیوجرسی، سمفونی فیلارمونیک زاگرب و سمفونی جوانان آمریکا را نام برد.





روحانی در سال ۱۹۹۸ توسط دولت تایلند برای ساخت قطعه موسیقی مراسم افتتاحیه و اختتامیه سیزدهمین دوره بازی‌های آسیایی دعوت شد. این قطعه به عنوان محبوب‌ترین آهنگ این بازی‌ها انتخاب شد.


از دیگر فعالیت‌های روحانی آماده‌سازی لوح‌فشرده‌های کلاسیک متعددی نظیر موسیقی باله چایکوفسکی، با همکاری سمفونی رادیو اسلواک برای دیسکاور کخ اینترنشنال است.


«برفراز آسمان‌ها»، «سرزمین مادری»، «پروانه»، «آرزوی دوردست»، «میدان آزادی»، «رویای کودکی»، «صبح تازه»، «قصه باران»، «لحظات شیرین»، «عذرا»، «زیبایی عشق»، «راپسودی»، «صدایی در شب»، «رقص بهار»، «ابدیت» و قطعه بی‌کلام «Connies Butterfly» از جمله آثاری هستند که شهرداد روحانی آهنگسازی و تنظیم آن‌ها را برعهده داشته است.


همچنین بورسیه‌ای. کی. ام، وین، بورسیه ASCAP، لس آنجلس کالیفرنیا ، جایزه پیکانس تایلند، به سال ۱۹۹۹ و جایزه باربد از جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از جمله جوایزی هستند که روحانی تا به امروز کسب کرده است.


وی از 12 مرداد 1395 رهبر ارکستر سمفونیک تهران شد و آخرین اجرای ویژه‌‌ را با عنوان «سمفونی ملل» در 26 اردیبهشت ماه 1396 اجرا کرد.



انتهای پیام/

برچسب ها: شهرداد روحانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته