حسین زندباف: تدوینگر نباید فیلم را شخم بزند
به گزارش گروه فرهنگی آنا از مشاور رسانهای فیلم، حسین زندباف که این روزها فیلم «قلب سفید قاصدکها» را در پرده سینماها دارد، گفت: این فیلم درباره کودکان جنگ است. همانطور که میدانید در جنگ کودکان بیشترین صدمه را میبینند زیرا بسیاری از آنها پدر و مادرشان را از دست میدهند و بدون سرپناه میمانند و در این فیلم چنین وقایعی به تصویر کشیده شده است. کودکانی که به جای مدرسه، در میان بمب و اسحله بزرگ میشوند.
وی با بیان اینکه شکل بزرگ شدن بچههای جنگ متفاوت است، افزود: عدهای برای رسیدن به منافع خودشان با جنگ به کودکان آسیب میزنند و در فیلم «قلب سفید قاصدکها» کارگردان با ظرافت مشکلات کودکان جنگ را به تصویر کشیده است. این فیلم حرف بینالمللی دارد و در واقع حرف سعدی است که میگوید «بنی آدم اعضای یکدیگرند». نمیدانم چرا در جهان جواب این جنایات داده نمیشود تا دیگر این حوادث تکرار نشود.
تدوینگر «دکل» همچنین گفت: زمانیکه فیلمهایی درباره کودکان و مخصوصا درباره کودکان جنگ را تدوین میکنم با علاقه بسیاری کار میکنم و سعیام بر این است تا با دقت فراوان آن را انجام دهم. به نظرم با فیلم «قلب سفید قاصدک ها» خصمانه برخورد شد زیرا در زمان اکران کارشکنیهایی انجام شد و همچنین سینمای هنر و تجربه اکران آن را نپذیرفت.
وی ادامه داد: تعداد فیلم های کودک در کشور ما بسیار کم است و در مورد این موضوع در واقع در فقر به سر میبریم. در کشور ما متاسفانه روابط بیشتر حاکم است درحالیکه باید روابط را کنار بگذاریم و بیشتر به ارزشها فکر کنیم. این درحالی است که فیلم «قلب سفید قاصدکها» در جشنواره کودک موفق به کسب جوایز زیادی شد. به نظرم مسئولینی که ارزش های جنگ برایشان اهمیت دارد باید نگاهشان به این نوع فیلم ها متفاوت باشد.
زندباف با بیان اینکه آنچه در تدوین اهمیت دارد قصه و روایت است، گفت: در کارنامه کاریام فیلمهای جنگی زیادی مانند از کرخه تا راین ، پرواز خاموش ، دکل و ... وجود دارد که هرکدام از این فیلمها با نگاه متفاوتی به جنگ پرداخته اند.
وی ادامه داد: من معتقدم تدوین فن است و در فیلم سینمایی قصه، کارگردان و تهیه کننده سه رکن اصلی هستند که اگر هرکدام به درستی کارشان را انجام دهند تدوینگر کارش راحت تر است. البته تدوین هم مهم است مخصوصا اینکه در سینمای ایران ویراستاری قصه را هم تدوینگر انجام می دهد و این کاری بسیار اشتباه است زیرا تدوین باید از صافی ذهن کارگردان عبور کند.
تدوینگر «بوی پیراهن یوسف» ادامه داد: در کار تدوین باید به موضوع وفادار باشیم اگر قرار باشند خودسرانه تدوین شود به نوعی دست تدوینگر هم بسته می شود و نباید از یاد ببریم که تدوینگر بر روی قصه بسیار تاثیرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: امروز وسائل و تجهیزاتی برای تدوین آمده که بسیار کارساز هستند و نمی توان تکنولوژی را نادیده گرفت و استفاده بهینه از آنها سازنده است. در گذشته تدوینگر ابتدا کل راشها را با کارگردان می دید و بعد آنرا تدوین می کرد. اما امروز اینکار در لحظه صورت می گیرد و به نوعی دستگاه بر ذهن حاکم شده است و تدوینگر آلوده فرم شده است.
زندباف با بیان اینکه تدوینگر در کارهای بزرگان سینما حق شخم زدن فیلم را ندارد ، گفت: اگر کارگردان، موسیقی ، تدوین و ... در یک فیلم قوی باشد دیگر موضوعاتی مانند خراب شدن و یا شخم زدن در توین فیلم ها معنایی پیدا نمی کند. به عنوان مثال، با کارگردان هایی همچون مسعود جعفری جوزانی، داریوش مهرجویی ، ایرج طهماسب، علی روئین تن، محمدحسین لطیفی ف حاتمی کیا، یدالله صمدی و... کار کردم آنقدر کارشان را به درستی انجام میدهند که مونتاژ دیگر برای فیلم هایشان حکم معجزه را ندارد زیرا قصه هایشان بسیار خوب است.
وی ادامه داد: من معمولا قبل ازتدوین با کارگردان ها به نتیجه میرسم و بعد کارم را شروع می کنم زیرا برای من نویسنده و قصه حرمت دارد.
زندباف خاطرنشان کرد: یادم می آید مرحوم عباس کیارستمی برای یکی از فیلم هایش با من تماس گرفت و پرسید می توانی با ویدئو در لحظه تدوین کنی اما متاسفانه هیچ وقت این همکاری صورت نگرفت زیرا او در لحظه قصه را تغییر می داد و دائم در فکر بهتر شدن کار بود.
انتهای پیام/