دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1394 - 21:09
روحانی در جریان دیدار جمعی از کارگزاران نظام و سفرا با رهبر معظم انقلاب اسلامی:

شریعت اسلامی نسبتی با خشونت ندارد/ پاسخ ایران به هر تجاوزی، پشیمان‌کننده خواهد بود

رئیس جمهوری بعثت پیامبر اسلام(ص) را به معنای برانگیخته شدن انسانیت و آغاز دوران جدیدی برای جامعه ایمانی دانست و تصریح کرد: طبق آموزه های بعثت، آنچه می تواند تاریخ آینده و جامعه توأم با قسط و عدل را بسازد، نه شمشیر و گلوله و کاخ های مرتفع، بلکه حق و وحی است.
کد خبر : 18240

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام حسن روحانی که در خجسته سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و در جریان دیدار جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم با رهبر انقلاب اسلامی صحبت می کرد، با بیان اینکه شریعتی که پیامبر(ص) برای مردم آورد، حکمت، عدالت، فضیلت و کمالات اخلاقی است، گفت: شریعت اسلامی نسبتی با خشونت ندارد و آنها که می خواهند شریعت را در کنار خشونت قرار دهند، چیزی از شریعت نفهمیده اند.


رئیس جمهوری با اشاره به ترویج تفرقه و توهم ایران هراسی در میان مسلمانان و با بیان اینکه ایران از آغاز به دنبال صلح، عدالت، کمک به دیگران و ایستادگی در برابر ظلم و زورمداران بوده و زیر بار ظلم و زیاده خواهی نخواهد رفت، خاطرنشان کرد: ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده و نمی کند اما اگر مورد تجاوز قرار بگیرد، پاسخش همانند دفاع هشت ساله، پشیمان کننده خواهد بود.


وی با بیان اینکه "ایران چیزی بالاتر از حقوق قانونی خود را نمی‌خواهد"، خطاب به برخی کشورهای مسلمان منطقه و همسایگان، تاکید کرد: به کمپ پیامبر(ص) و قرآن پناه ببرید، و به سوی کمپ دیوید نروید، چرا که تنها اردوگاه اسلام و پیامبر(ص) می تواند منجی شما باشد.


متن سخنان رییس‌ جمهوری به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم


الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین


هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ


عید بزرگ بعثت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) را به محضر همه مسلمین جهان، ملت بزرگ ایران، حضار محترم، سفرای کشورهای اسلامی، میهمانان شرکت‌کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن مجید و بویژه به محضر رهبر معظم انقلاب، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.


بعثت پیامبر(ص) دارای راز و رمزی بود، گرچه همه انبیاء گذشته نیز به رسالت مبعوث شده بودند، اما این بعثت با همه بعثت‌ها متفاوت بود، این بعثت به معنای آغاز و پایان ارتباط آسمان و زمین و شروع نزول وحی آسمانی به قلب مبارک پیامبر(ص) در طول ۲۳ سال و پایان آن برای همیشه بود. این بزرگترین بعثت و آخرین بعثتی است که در تاریخ انسانیت رخ می‌دهد، بعثت پیامبر(ص) به معنای برانگیخته شدن یک انسان نبود، به معنای برانگیخته شدن انسانیت بود.


آنچه در بعثت پیامبر(ص) می‌بینیم تبیین آیینی تنها به نام آیین مقدس اسلام نیست، بلکه در این بعثت، وحی و آیین، عصاره و جوهره هر آنچه انبیاء بزرگ آورده بودند نیز وجود داشت و این کتاب و این وحی مصدق گذشتگان نیز بود.


بعثت پیامبر(ص) با کلمه اقراء آغاز می‌شود، آیا این واژه و این کلمه راز و رمزی است؛ رمز و نشانی است از آنچه دوران گذشته پایان یافته است و دورانی نو آغاز شده است.


اقراء به آن معناست که اگر دیروز سحر ساحران با عصای موسی(ع) ابطال می‌گشت، امروز سحرها با کلام، قرائت، مطالعه و علم و با وحی آسمانی و این معجزه آسمانی ابطال می‌شود.


اقراء به آن معناست که اگر دیروز مردگان با نفس مسیحایی عیسای مسیح زنده می‌شدند، امروز با کلام و قرائت دل‌های مرده زنده خواهند شد. اقراء به معنای شروع دوران جدیدی برای انسان‌ها و برای جامعه ایمانی است. اقراء یک فرمان بود که اگر می‌خواهید به صلاح و فلاح دست یابید راهش خواندن، مطالعه، علم و دانش و قلم است.علم الانسان ما لم یعلم.


اقراء یک مطالبه بود از جانب آفریدگان جهان نسبت به همه نسل‌های آینده که اگر هر روز نیاز به نور، هدایت و راه داشتید با قرائت و تلاوت همین وحی و قرآن و راه پیامبر(ص) می‌توانید مسیر حق را بیابید.


اقراء فلسفه تاریخ بود و به ما می‌گفت برای تحول جهان، عدالت و صلح در جهان نه شمشیر و گلوله و کاخ‌های بنا شده و مرتفع.این کلام، قرائت، حق و وحی است که می‌تواند تاریخ آینده و جامعه توأم با قسط و عدل را بسازد.


آنقدر این وحی و حادثه مهم بود که قرآن با کلمه منت این را آغاز می‌کند، لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ گر چه منت خدا با واژه مصطلح در میان ما مردمان در زمینه منت متفاوت است. این منت خدا به معنای آگاهی از یک نعمت بسیار بزرگ است. آنگاه که خداوند می‌خواهد نعمتی وسیع و گسترده و دایمی بر مردم نازل کند با کلمه مَنّ می‌گوید تا بدانیم اهمیت این نعمت بزرگ تا چه حد است آن روز که مستضعفان وارثان زمین خواهند شد نیز قرآن با تعبیری می‌گوید و نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ آن هم به معنای دوران سعادت‌بخش برای جامعه انسانی است.


پیامبر(ص) با رمز قرائت، اقراء، علم و دانش و قلم، جامعه‌ای را بنا کرد که حکومتی بر مبنای قانون، که حکومت اسلامی چیزی جز حکومت قانون الهی نیست و در این قانون، همه و همه حتی پیامبر(ص) با دیگران مساوی است و این همان است که پیامبر در زمانی که شریعت را بیان می‌کند، از جانب خداوند او فقط ابلاغ‌گر است. ماعَلَی الرسولِ اِلاّ البَلاغ آن را تلاوت می‌کند و تعلیم می‌دهد و آنگاه می‌خواهد به عنوان امامت جامعه را اداره کند، با حسن خلق و مشورت با مردم، ‌رضای عامه، جامعه را اداره می‌کند، او به ما می‌گوید هیچگاه شریعت نسبتی با خشونت ندارد و آنها که می‌خواهند شریعت را کنار خشونت قرار دهند، چیزی از شریعت نفهمیده‌اند که این شریعتی که پیامبر برای مردمان آورده است حکمت، عدالت، فضیلت و کمالات اخلاقی است.


امروز ما همه نیازمند به بعثت هستیم، امروز متأسفانه بار دیگر، جاهلیت دیگری بر جامعه ما در حال طلوع کردن است. امروز باید با نور بعثت پیامبر(ص) بتوانیم جاهلیت‌ها را بزداییم، گر چه باب وحی و رسالت بسته است، اما باب امامت، تعقل، تفکر، تدبر، اجتهاد باز است.


خداوند نعمتی را به نام قرآن و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به ما داده است همان ثقلین که انتهایی ندارد. هر دورانی و با هر تدبری لایه‌ای از آن را می‌توانیم بفهمیم. ما هستیم که باید به درستی سوالات خودمان را به این دین و به این وحی عرضه کنیم.


اگر سوال را به درستی عرضه کنیم در هر مقطعی جواب را خواهیم گرفت. امروز دنیای اسلام و جامعه اسلامی نیازمند به بعثتی دیگر است. باید همه به غار حرا سر بزنیم، همه باید به پناه قرآن بشتابیم. چرا در میان مسلمان‌ها این همه تفرقه است و چرا هنوز هم توهم ایران‌هراسی است. ایرانی که از آغازش به دنبال صلح، عدالت، کمک به دیگران و ایستادگی در برابر اجحاف، زورمداران، هیچگاه به هیچ کشوری جمهوری اسلامی ایران تجاوز نکرد و قصد تجاوز ندارد.


پس شما کشورهای منطقه، مسلمانان، برادران ما همسایگان ما به کمپ پیامبر(ص)و قرآن پناه ببرید به سوی کمپ دیوید نروید. کمپ اسلام و کمپ پیامبر(ص) می‌تواند منجی شما باشد، چرا ایران‌هراسی؟ ایران هیچ‌چیزی بالاتر از حقوق قانونی خود را نمی‌خواهد و البته زیر بار هیچ احجاف و زیاده‌خواهی هم نخواهد رفت.


به هیچ کشوری تجاوز نکرده است و نمی‌کند، اما اگر مورد تجاوز قرار بگیرد، پاسخش همانند دفاع هشت ساله پشیمان‌کننده خواهد بود، ما در کنار یکدیگر هستیم.


هدف ما،‌توسعه دنیای اسلام، صلح و برادری و اعتدال در جامعه است، همه باید در این مقطع حساس تاریخی تلاش کنیم، وحی و بعثت پیامبر(ص) را به خوبی به جهانیان معرفی کنیم و با معرفی اسلام واقعی صلح، صفا، ‌برادری و اخوت نیز در جامعه ما و در دنیای اسلام مستقر خواهد شد.


در این روز مبارک و در این روز بعثت از خداوند بزرگ تعالی روح بلند امام عزیز و شهدایمان را خواستاریم که راه ایستادگی، مقاومت، خودباوری را به ما آموخت و از خداوند صحت و سلامت و دوام توفیقات مقام معظم رهبری را برای خدمت بیشتر به اسلام و مردم و مسلمان‌ها خواستاریم.


اللهمَّ بَارِکْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَی الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ و حفظ اللسان و قرائت القرآن.


همه ما آماده‌ایم تا از بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب استفاده کنیم.


والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته