دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چراغ سبز بورس برای سهامداران

بورس تهران هفته نخست از معاملات خردادماه را با چراغ سبز به پایان رساند.
کد خبر : 182308

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، تب بازار بورس در نخستین روز از معاملات هفته جاری و در حالی که یک روز پیش از آن انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده بود، بالا رفت و تنها در ساعات اولیه آغاز معاملات، شاخص کل به اعلام نتایج اولیه واکنش نشان داد.


در روز شنبه بورس در شرایطی معاملات خود را آغاز کرد که شاخص کل به سرعت به اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داده و بدین ترتیب در کم‌تر از 2 ساعت 750 واحد رشد کرد و به عدد 81 هزار و 113 واحد رسید.


این رشد شاخص تنها در ساعات اولیه آغاز معاملات در بازار بورس اتفاق کم‌سابقه‌ای است که اعلام نتایج اولیه آرای انتخابات ریاست جمهوری آن را رقم زد. این در حالی است که این بازار معاملات خود را در هفته قبل‌تر تنها با 0.2 درصد رشد و جابه‌جایی 158 واحد از شاخص به پایان برده بود.


اما در پایان معاملات هفته منتهی به 3 خرداد ماه 96، شاخص کل با 802 واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم 81146 واحد رسید.


شاخص بازار اول با 227 واحد افزایش به رقم 56011 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 3663 واحد افزایش عدد 181571 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.406 درصد و 2.06 درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.


البته در 5 روز کاری هفته اول خردادماه، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 17677 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 3.04 درصد کاهش یافته است.


همچنین تعداد 22 میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 234 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 119 درصد و 109 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شد.


این بازار، نخستین ماه از سال 96 هم معاملات خود را با روشن کردن چراغ سبز در تمامی هفت شاخص بورس به پایان رسانده بود. در معاملات روز چهارشنبه 30 فروردین ماه 1396 شاخص کل 311 واحد بالا رفت و به رقم 78 هزار و 651 واحد رسید. شاخص های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 165 و 974 واحد رشد کردند. همچنین سهامداران این بازار بیش از یک میلیارد و 259 میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش 2 هزار و 863 میلیارد ریال در 79 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.


بدین ترتیب می‌توان گفت که بورس در حالی به استقبال اردیبهشت ماه آمد که در آخرین روز کاری فروردین همه هفت شاخص بورس صعودی شدند. روند معاملات در اردیبهشت‌ماه هم فراز و نشیب داشت اما افت شاخص محسوسی مشاهده نشد.


این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار بورس معتقد بودند که این بازار کارکرد خود را از دست داده است. آن طور که علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه پیش‌تر در تحلیل خود درباره وضع بازار بورس به خبرنگار آنا گفته بود بورس حالت سوداگرانه پیدا کرده و در واقع این بازار کارکرد اصلی خود را که باید در خلال آن منابع آزاد مردم و شرکت‌ها به سمت تولید برود، از دست داده است؛ با همه این تفاسیر می‌توان گفت که بورس سال 96 هم چنگی به دل نخواهد زد.


حالا باید دید بازار بورس هفته دوم خردادماه و در نهایت فصل بهار را چگونه به پایان می‌برد و سهامداران آن به ویژه سهامداران خرد می‌توانند نسبت به رونق معاملات امیدوار باشند یا خیر؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب