دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1396 - 10:02

اظهارات امیر قطر؛ هک یا تصفیه حساب شخصی؟

به‌دنبال انتشار مطالب صریحی از جانب امیر قطردرباره نقش ایران در منطقه در خبرگزاری رسمی این کشور، دولت قطر ادعای هک شدن خبرگزاری رسمی قطر را مطرح و آن اظهارات را تکذیب کرد؛ اظهاراتی که ظاهرا به مذاق سعودی‌ها خوش نیامده است.
کد خبر : 181976

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، موضوع با انتشار یک خبر در خبرگزاری رسمی قطر (قانا) آغاز شد که در آن شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر در بخشی از اظهارات صریح و بی‌پرده خود اعلام کرد «دلیلی برای دشمنی با ایران وجود ندارد، چرا که این (کشور) قدرتی اسلامی است.»


هنوز دقایقی از انتشار این خبر در رسانه رسمی دولت قطر نگذشته بود که آتشی به جان افکار عمومی منطقه به‌ویژه کشورهای عربی ازجمله عربستان افتاد و با افزایش این فشارها از سوی رسانه‌های خبری عربستان و امارات بود که دقایقی بعد مسئولان قطری به روی صحنه آمدند و ادعای هک شدن خبرگزاری قطری را مطرح کردند.



از سوی دیگر بخش عربی‌زبان رسانه‌های خارجی نیز به پوشش آن پرداختند که ازجمله این رسانه‌ها وب‌سایت شبکه اسکای‌نیوز بود.



در هر صورت خبرگزاری رسمی قطر (قانا) در حال حاضر از دسترس خارج شده است و کاربری این خبرگزاری در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده است کارشناسان در حال بررسی موضوع هستند و به‌زودی مسئولان انتشار چنین خبری مجازات می‌شوند. باوجود این، شبکه العربیه عربستان و به‌دنبال آن، شبکه الاخباریه این کشور همچنان در حال پوشش این خبر و تحلیل کارشناسی آن هستند. موضوعی که البته مسئولان قطری اعلام کرده‌اند هدف از آن به راه انداختن موجی روانی و هدفمند علیه دولت قطر است، به‌ویژه اینکه رسانه‌های خبری سعودی با دعوت از یک کارشناس رسانه، در عمل موضع دولت قطر را نسبت به هک شدن خبرگزاری قانا نادیده گرفته‌اند و همچنان مواضع نادرست خود را در افکار عمومی منتشر می‌کنند.


اما در امارات، همگام با افزایش مواضع ضد قطری در فضای مجازی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این کشور خبرگزاری الجزیره.نت قطر را فیلتر کرد و هم‌زمان شبکه الاخباریه و روزنامه الوطن عربستان اتهاماتی را علیه دولت قطر در فضای رسانه‌ای منتشر و اعلام کرد ادعای دوحه درباره هک شدن خبرگزاری رسمی قطر غیرمنطقی و انتشار خبر در همه رسانه‌های قطری ناقض ادعای دولت قطر درباره هک شدن خبرگزاری قانا است.



طبق اعلام وب‌سایت شبکه المیادین، نخستین بار شب گذشته (سه‌شنبه) هنوز ثانیه‌هایی از انتشار اظهاراتی منسوب به وزیر امور خارجه قطر در خبرگزاری این کشور نگذشته بود که بلافاصله رسانه‌های سعودی اقدام به انتشار آن کردند که این رسانه قطری فورا آن را تکذیب کرد. اتفاق دوم چند ساعت بعد رخ داد که در کاربری توییتر خبرگزاری رسمی قطر (قانا) اظهاراتی از وزیر امور خارجه قطر منتشر شد که در آن از سفیران کشورش در عربستان، امارات، مصر، کویت و بحرین خواسته بود این کشورها را ظرف 24 ساعت ترک کنند و به قطر بازگردند. خبری که بلافاصله در رسانه‌های سعودی انعکاس یافت.


رسانه‌های خبری قطر بلافاصله تکذیبیه این خبر را منتشر کردند و گفتند که کاربری خبرگزاری رسمی قطر در توییتر هک شده است. چندی بعد کاربری به حالت عادی بازگشت و اظهارات منسوب به وزیر امور خارجه قطر حذف شد. به‌دنبال آن پیامی انتشار یافت که در آن آمده بود «وزیر امور خارجه تاکید می‌کند موضوع برکناری یا اخراج سفیرانش را مطرح نکرده است.»



به گزارش آنا، در اظهاراتی که به تمیم بن حمد نسبت داده و سپس تکذیب شد، آمده بود: «ایران وزنه فرهنگی منطقه‌ای و اسلامی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و افزایش تنش (با این کشور) حکیمانه نیست.»


وی افزود: «ایران قدرتی بزرگ و عامل ثبات در منطقه است.»


در این اظهارات منتسب به امیر قطر آمده است: «قطر مشتاق همکاری با ایران در راستای برقراری ثبات کشورهای همسایه است. قطر کشوری است که هم‌زمان موفق به ایجاد روابطی قوی با آمریکا و ایران شده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته