دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1396 - 08:21

شبی که ایران سه کشور را شکست داد

رئیس‌جمهوری آمریکا در اولین تور خارجی خود، به عربستان و اسرائیل یعنی دو دشمن سرسخت ایران سفر کرد. به نظر می‌رسد ایرانی‌ها در تلاشی گسترده که از صبح تا پاسی از شب طول کشید، برنامه ترامپ را برهم زدند.
کد خبر : 181932

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از دیلی‌نیوز، دونالد ترامپ در ریاض و تل‌آویو سخنان تندی علیه ایران بر زبان آورد. او بار دیگر تهران را متهم کرد که از تروریسم و بی‌ثباتی در منطقه حمایت می‌کند و به رهبران عربستان و اسرائیل وعده داد که از آنها در مقابل «اقدامات بی‌ثبات کننده» ایران دفاع خواهد کرد.


تندی این سخنان تا آن حد بود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و برخی دیگر از مقامات ایرانی در چند نوبت به این سخنان واکنش نشان دادند.


ترامپ، هم در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری در سال گذشته و هم از زمان ورود به کاخ سفید، مقابله و انزوای ایران را یکی از برنامه‌های منطقه‌ای خود عنوان کرده است. او در ریاض به شدت ایران را به بی ثباتی در منطقه متهم کرد.


کاملا مشخص بود که بخش زیادی از این لفاظی‌ها، ساختن توجیهی برای فروش تسلیحات سنگین به عربستان است. با وجود این نمی‌توان انکار کرد که حمله لفظی به ایران می‌تواند راهکاری برای منزوی کردن ایران باشد. این برنامه ترامپ با برنامه مشابه اسرائیل و عربستان تلاقی پیدا کرده است.


سخنان تند رئیس‌جمهوری آمریکا علیه تهران، پیامی آشکار به متحدان واشنگتن در سراسر دنیاست که در رابطه با ایران با احتیاط رفتار کنند اما بعید به نظر می‌رسد که این برنامه ترامپ جامه عمل پوشانده شده باشد.


دقیقا در شروع سفر ترامپ به خاورمیانه، ایران شاهد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بود. به گواهی آمار ارائه شده از سوی وزارت کشور ایران، این انتخابات پرشورترین انتخابات در 40 سال اخیر در این کشور بوده است.


حسن روحانی، نامزد میانه‌رو که در سال 2015 موفق شد با قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای دست یابد پیروز انتخابات لقب گرفت.


بلافاصله فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به روحانی تبریک گفتند. این دو تبریک سریع از سوی دو مقام ارشد اروپایی قطعا واجد پیام‌های مشخص هم برای دنیا و هم برای دونالد ترامپ بود.


حقیقت آن است که در منطقه‌ای که عراق، سوریه و ترکیه درگیر نبرد با داعش هستند؛ یمن در آتش یک جنگ داخلی فرسایشی اسیر شده است؛ عربستان به جنگ منطقه‌ای در یمن و مبارزه با گروه‌های تروریستی در داخل کشورش مجبور شده است؛ اردن با یک بحران انسانی ناشی از آوارگان سوری روبه‌رو است برگزاری انتخابات در ایران آن هم پرجمعیت‌ترین انتخابات این کشور، نشان‌دهنده وجود ثبات و امنیت در ایران است.


اتحادیه اروپا برنامه مشخصی برای سرمایه‌گذاری و تقویت روابط اقتصادی با منطقه خاورمیانه دارد. مقامات این اتحادیه به‌خوبی آگاه هستند که تجدید حیات این اتحادیه به برقراری روابط مداوم و مطمئن با منطقه‌ای نیازمند است که بازار صدها میلیون‌نفری دارد. به همین دلیل اتحادیه اروپا می‌داند که راه ورود به منطقه خاورمیانه از تهران می‌گذرد.


اکنون مشخص است که با وجود تمام رفتارهای خارجی ضدغرب‌گرایانه ایران، این کشور امنیت لازم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های اروپایی را دارد. انتخاب یک سیاست‌مدار میانه‌رو که حامی ترمیم مناسبات با جهان است اروپایی‌ها را مطمئن کرده که جهت حرکت جمهوری اسلامی ایران حداقل در چهار سال آینده تغییر نخواهد کرد.


به همین دلیل موگرینی و ماکرون به نمایندگی از کل اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند تا پیغام روشنی به ایران بدهند. آنها هم به ایران، هم به ترامپ و هم به جهان اعلام کردند که اتحادیه اروپا خواستار روابط مطمئن با تهران است.


پس بی‌دلیل نبود که موگرینی دقیقا بر خلاف ترامپ که ایران را عامل بی‌ثباتی در منطقه نامیده بود گفت که امیدوار است تهران بتواند در روندهای ایجاد صلح در منطقه مشارکت کند.


به همین خاطر حملات لفظی ترامپ علیه ایران تنها بر آن کشورهایی اثر داشته است که پیشتر نیز با ایران در روابط خصمانه به سر می‌برند. 6 ماه تلاش ترامپ برای جدا کردن اتحادیه اروپا از ایران یک بن‌بست کامل بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب