دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روی خط شصت‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن- 3

استقبال سرد منتقدان از «مرد بی‌منطق» وودی آلن

تماشاگران و منتقدان سینمایی به فیلم‌های به نمایش درآمده در بخش مسابقه سومین روز جشنواره بین‌المللی فیلم کن با احتیاط واکنش نشان دادند و در این میان، از «مرد بی‌منطق» وودی آلن در خارج از مسابقه به سردی استقبال کردند.
کد خبر : 18182

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در سومین شب از شصت‌و‌هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن، فیلم‌های «خرچنگ» ساخته یورگوس لانتیموس محصول مشترک یونان، انگلستان، هلند، ایرلند و فرانسه و «پسر سائول» به کارگردانی لازلو نِمِس از مجارستان در بخش مسابقه اصلی در سالن بزرگ لومیر به روی پرده رفتند و «مرد بی‌منطق» وودی آلن و «شبحی در راه پله» ساخته الاد کیدان در بخش خارج از مسابقه در همان سالن نمایش داده شدند.


منتقدان از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی با احتیاط استقبال کردند و گرچه این دو فیلم را چندان مورد ستایش قرار ندادند، فیلم‌ها را از جنبه‌های مختلف مثبت ارزیابی کردند.


بوید وان هُیج منتقد هالیوود ریپورتر «پسر سائول» را به عنوان اولین فیلم کارگردان و نویسنده مجارستانی آن «یک تجربه قدرتمند صوتی و تصویری» نامیده است و لزلی فلپرین، دیگر نویسنده هالیوود ریپورتر در مورد کمدی علمی-تخیلی «خرچنگ» که با حضور بازیگران هالیوودی ریچل وایز، کالین فارل و لئا سیدو ساخته شده، نوشته است: «این اولین فیلم انگلیسی زبان لانتیموس، اولین فیلم او با حضور بازیگران مطرح بین‌المللی و اولین فیلم او در بخش رقابتی کن است. همه این موارد بسیار مخاطره‌آمیز هستند، اما کارگردان و همکاران کلیدی او سربلند بیرون آمده‌اند. فیلم از بازیگرانی بهره‌مند است که مجموعه آنها را بیرون از قلمرو فیلم‌های وودی آلن یا وس اندرسن نمی‌توانیم بیابیم.»


اما فیلم «مرد بی‌منطق» وودی آلن چندان به مذاق منتقدان سینمایی خوش نیامده است. این فیلم با بازی یواکین فونیکس و اما استون که به دغدغه‌های اگزیستانسیالیستی یک استاد فلسفه و عشقی که به او انگیزه زندگی می‌دهد، پرداخته است، در نقدی که پیتر بردشا منتقد گاردین بر آن نوشته، «دوست داشتنی اما فراموش شدنی» عنوان شده است و «داستان مرموزپر حرفی که نه کاملاً ترسناک است و نه آن اندازه جدی که پر تعلیق باشد، نه زیرکانه یا آنقدر کنایه‌آمیز که بتوان آن را کمدی به شمار آورد». بردشا به این فیلم دو ستاره از پنج ستاره داده است. تیم رابی منتقد تلگراف نیز در نقدی با عنوان «وودی نیمه خواب است» فیلم را کمابیش مثل اپیزودی از سریال تلویزیونی کارآگاهی «کلمبو» دانسته و گفته «آلن که پیش از این با داستان‌های ظاهراً اخلاقی شگفتی آفریده است، این بار اثری آبکی و ناقص ارائه داده است.»


شصت‌و‌هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن که از روز 13 مه (23 اردیبهشت) آغاز شده است، تا 24 ماه مه (3 خرداد) در این شهر ساحلی جنوب فرانسه ادامه دارد.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته