دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پروژه ملی کوروش افتتاح شد

شب گذشته مراسم رونمایی از کتاب کوروش و اعلام رسمی آغاز ساخت فیلم کوروش که پروژه بین المللی است عصر یکشبنه یکم خرداد با حضور جمعی از هنرمندان در موزه سینما برگزار شد.
کد خبر : 181714

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مراسم رونمایی از کتاب کوروش ابتدا با نواخته شدن سرود ملی آغاز شد و با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم شکل رسمی به خود گرفت.


تاریخ ما که بخشی از هویت ما محسوب میشود مورد غفلت قرار گرفته است


داریوش ارجمند که اجرا این مراسم را بر عهده داشت، ضمن تقدیر و خوش آمد گویی گفت: تاریخ باستان که بخشی از هویت وشناسنامه ما حساب می‌شود مورد غفلت قرار گرفته است. گذشته ما با شکوه، مهم و با ارزش است چون ما بت نپرستیدیم و در تمام طول تایخ، ما ستایش خداوند ایزد و یکتا را به جا آورده ایم.


وی سخنان خود را با اشاره به جایگاه کوروش کبیر در فرهنگ ایرانی و ادامه دادن راه این بزرگ مرد تاریخ ایران ادامه داد.


سپس با تجلیل از یاد و خاطر علی معلم گفت: اولین بار 25 سال پیش علی معلم به من گفت میخواهم این فیلم را بسازم و یکی ازآرزوهای علی معلم ساخت این فیلم بود. مفتخریم که امروز مسعود جعفری جوزانی نمایش این بخش تاریخ را بر عهده دارد و به تصویر میکشد.مسعود جعفری جوزانی تمام سرمایه اش را برای این فیلم گذاشته است چون کار ارزون نیست وسرمایه گذاری این پروژه کاری بزرگ و ستورگ است البته سرمایه گذار نهایی این کار بزرگ مردم هستند.



در زمینه شاهنامه کار موفقی در تئاتر و سینما نداریم


سپس علی نصیریان روی صحنه رفت و ضمن خوش آمد گویی گفت: من اطلاعی نداشتم که علی معلم در این پروژه سهیم بوده است اما او مرد ایران، ایران دوست و سینما دوست بود پس طبیعی است که چنین کاری انجام دهد.


وی افزود: درزمینه شاهنامه ما کار موفقی در تئاتر و سینما نداریم. همه مشکلات برای داشتن یک کار خوب به ساختار مربوط نمی‌شود بلکه بخشی از آن مربوط به اسطوره بودن و دور بون از زمان است پس چنین کاری به یک حمایت ملی نیاز دارد.


او با اشاره به این موضوع که ما توانایی بهترین بودن را داریم گفت: استفاده از هنرپیشه خارجی ایده خوبی نیست، حتی اگر برای دیده شدن باشد. تکنولوژی کنونی سینما شاید اروپایی باشد ولی محتوا مال خودمان است و ما می‌توانیم با تکیه بر توانایی خودمان بهترین باشیم.


وی در سخنان پایانی خود بیان کرد: مسعود جعفری جوزانی مرد میدان و تلاشگر است ولی ساخت چنین کاری خطیر و پر مشکل است. امیدوارم مسعود جوزانی با همکاری خانواده علی معلم بهترین کار خود را ارائه دهد، چراکه با این فیلم باید نام کوروش و علی معلم را جهانی کرد.


ما مجبور بودیم که کوروش آنها را بسازیم


فتح اله جعفری جوزانی، مدیر عامل جوزان فیلم با اشاره به سخنان علی نصیریان گفت: من مقصر بیشتر مسائلی که استاد نصیریان مطرح کردند هستم. زمانی فکر می‌کردیم بودجه ما تامین نمی‌شود بهترین راه را استفاده از بازیگران هالیوود دانستیم. در مقطعی صحبت از این بود که یک نقش فرعی را آل پاچینو بازی کند که به این ترتیب بتوانیم سرمایه خارجی را جذب کنیم و در کشورهای دیگر نیز دیده شویم ولی با مشورت و کمک بسیاری از عزیزان منصرف شدیم چرا که این اقدام قابل قبول نبود و مجبور بودیم کوروش آن ها را بسازیم.


وی اضافه کرد: در خصوص فیلم سیصد؛ تا زمانی که ما اقدامی نکنیم آن ها کاری برای ما انجام نمی‌دهند. کل تاریخ ما رو چهار خط می‌نویسند و می‌سازند که می‌شود فیلم سیصد ولی اگر ما خودمان فیلم بسازیم میشود «در چشم باد».


علی معلم؛ جسارت و صداقت داشت


در ادامه مراسم فیلم کوتاهی در تجلیل ویاد مرحوم علی معلم به نمایش درآمد. سپس آذر معماریان، همسر علی معلم روی صحنه رفت و ضمن بیان جسارت وصداقت علی معلم در رفتار و گفتارش گفت: علی همکارانش را از جنس خودش انتخاب می‌کرد برای همین همگام شد با مسعو جوزانی. همیشه دوست داشت تاریخ ملی این سرزمین، به مردم جهان نشان داده شود به همین دلیل با مسعود جوزانی که در چشم باد را کار کرده بود همسو شد و یقین پیدا کرد که او میتواند این پروژه سنگین را پیش ببرد.


معماریان افزود: من از طرف روح علی قول می‌دهم در کنار عمو جان سینما ایران باشم و از سیانت این پروژه حفاظت کنم. امیدوارم اگر روزی هرکدام از اعضای اصلی این پروژه نبودند به همت مردم کا، تا پایان ادامه پیدا کند.


در پایان معماریان از انجمن نخبه های ایرانی که در جوزان فیلم هستند و دکتر صدیقیان که به این پروژه کمک کردند تشکر کرد و از فریده گلبو (داستان‌نویس و پژوهشگر ایرانی‌. همسر پرویز کزدوانی)خواست متنی را که در مقام علی معلم نوشته شده است را قرائت کند.



کار کوروش کار بسیار بزرگ و با ارزش است


داریوش ارجمند از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه دعوت کرد که روی صحنه برود. وی در خصوص فیلنامه کوروش گفت: این کار بسیار بزرگ و با ارزش است و ما به سهم خود تلاش خواهیم کرد در شرایطی که ایران هراسی زیاد شده است، کمک قابلی انجام دهیم.


داریوش ارجمند در ادامه افزود: چند روز گذشته رئیس جمهور آمریکا درمورد ایران هراسی صحبت کرده است. باید با این کار تلاش کنیم که تو دهنی به آمریکا بزنیم.


مسعود جعفری جوزانی شونیسم نیست


سپس دکتر عالمیان روی صحنه رفت و گفت: مسعود جوزانی سال 61 بعد تحصیل به ایران آمد. به سراغ مولانا رفت و بعد فیلم تصویر شکسته و گریز را ساخت. او هم سینما را میشناسد و هم ذائقه را. ارزش دیالوگ، صداف حجم، خط، فضا، لباس و... را میداند.پس میتواند این کار بزرگ را انجام دهد


عالمیان تاکید کرد: مسعود جوزانی شوونیسم نیست و قرار نیست کوروش را آنقدر بزرگ نشان بدهد که بقیه دنیا تحقیر شوند. من قول مید‌هم فیلمی ساخته شود که در جهان احساس سرافرازی کنیم.


مسعود جعفری جوزانی روی صحنه رفت و گفت: من و علی معلم باهم رفیقیم و او کنار من هست .آدم ها نمی‌میرند فقط شکل بودنشان عوض می‌شود.


او اظهار کرد: هر فکری که در ذهن انسان نطفه ببندد قابل اجرا شدن است. من و علی در مورد این پروژه صحبت کردیم و خواستیم که این اتفاق بیفتد پس به همت بسیاری از دوستان این اتفاق خواهد افتاد.



دکتر خورشدیان، رئیس انجمن موبدان افزود: هنرمند میتواند مانند فردوسی حکیم که یک دنیا معنی را در یک بیت شعر میرساند، در دنیای تصویر به نمایش بگذارد. کار هنرمند بزرگ است چرا که زبان هنر را تمام جهانیان می‌توانند درک کنند.


خورشیدیان با اظهار امیدواری و موفقیت برای جوزانی و فیلم سخنان خود را به پایان رساند.


پرفسور امین، استاد تاریخ و ادبیات گفت: پروژه بین المللی کوروش آرزوی هر ایرانی با فرهنگ است.ایران یکی از مراکز بزرگ تمدن جهان به شمار میرود و اجداد ما توانسته اند مرزهای جدیدی را در علم بگشایند.


وی همچنین افزود: پیام کوروش جاودانه است؛ عدم خشونت، مذاکره، تدبیر، شادی و امید است و ما میتوانیم با این فیلم سفیر پیام کوروش در جهان باشیم.


سپس کتایون ریاحی رو صحنه رفت و ضمن تاکید بر انجام شدن این پروژه گفت: روان کوروش اراده کرده است که این کار انجام شود. وقتی شور مردم در انتخابات را دیدم، وقتی جشن بعد انتخابات را دیدم فهمیدم که مسعود جوزانی به همت مردم می‌تواند این کار را انجام دهد.


وی افزود: ما ایرانیان وظیفه داریم در هر نقطه از دنیا معرفی کنیم پدری را که فرزند خلفی همچون معلم دارد.


سپس داریوش ارجمند ضمن تشکر از طراح کیک و طراح لوگو از سیروس ابراهیم زاده دعوت کرد که روی صحنه بیاید.



سینما ایران به غلط سیاه نمایی شده است


ابراهیم زاده ضمن تشکر از حضور هنرمندان و تایید صحبت های علی نصیریان گفت: هرچیزی که تا کنون درباره تاریخ ایران فیلم ساخته اند ناموفق بوده است. سینما ایران در موقعیت بحرانی جهان به غلط سیاه نمایی شده است.


در ادامه افزود: خوشحالم که در این جمع قرار گرفته ام و به بهانه رونمایی از کتاب حرف های با ارزشی زده شد.


پس از آن داریوش ارجمند همه هنرمندان را به گرفتن کتاب دعوت کرد. سپس با بریدن کیک و گرفتن عکس یادگاری مراسم پایان یافت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته