دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1394 - 16:10

ادعای شورای امنیت: ایران برای خرید فناوری مربوط با تولید بمب اتم تلاش کرده است

شورای امنیت سازمان ملل در گزارشی مدعی شد که ایران تلاش کرده است فناوری هسته‌ای که برای تولید سلاح اتمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خریداری کند.
کد خبر : 18146

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، گزارش کمیته نظارت بر تحریم‌های ایران در شورای امنیت در گزارش خود در این زمینه مدعی شده است: اقدام ایران در این زمینه توسط مقامات دولت جمهوری چک که تلاش کرده‌اند از انجام این معامله جلوگیری کنند، فاش شده است.


در ادامه این گزارش ادعا شده است: این مسئله نشانه تلاش ایران برای عبور از تحریم‌های اعمال شده بین‌المللی است که نگرانی‌ها را درباره این مسئله که رژیم ایران احتمالا به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی عمل نخواهد کرد، افزایش خواهد داد.


گزارش کمیته مذکور وابسته به شورای امنیت نشان می‌دهد که ایران تلاش کرده کمپرسوهای تولید شده توسط شرکت هودن را که یک شرکت متعلق به آمریکا در جمهوری چک است، خریداری کند، این در شرایطی است که شرکت مذکور تلاش کرده با مخفی کردن اسناد مربوط به این معامله، مقصدی را که قرار بوده محصولاتش به آن فرستاده شود، پنهان کند تا از این طریق جلوی نظارت کمیته نظارت بر تحریم‌ها را بگیرد.


این گزارش در ادامه می‌افزاید: کمپرسورهای خریداری شده که البته نوع دقیق آنان اعلام نشده است، در روند غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند و از آن می‌توان هم برای تولید انرژی هسته‌ای هم غنی‌سازی در سطح بالاتر برای تولید بمب اتم استفاده کرد.


ارزش قرارداد مربوط به خرید این کمپرسورها 61 میلیون دلار بوده است و طرف‌های درگیر در این معامله اعلام کرده‌اند که این کمپرسورها برای ایستگاه‌های کمپرسور از قبیل پایگاه‌های انتقال گاز مورد نیاز هستند.


از سوی دیگر در گزارش سازمان ملل در این رابطه ادعا شده است: انگلیس نیز رد یکی دیگر از این معاملات را در کشور خود گرفته است. این در شرایطی است که ایران بر اساس توافق با کشورهای غربی باید فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعدیل کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته