دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1396 - 10:22
در آستانه نشست اوپک؛

قیمت نفت بر مدار صعود

رشد قیمت نفت که از هفته گذشته آغار شده بود، در آغاز معاملات امروز نیز ادامه یافت.
کد خبر : 181394

به گزارش گروه اقتصادی آنا، قیمت نفت به دنبال بالا گرفتن احتمال تمدید توافق کاهش تولید برای 9 ماه بعد ،‌افزایش پیدا کرده است و رشد قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی ادامه دارد.


در حالی که با توافق اوپک در آذرماه سال گذشته قیمت نفت به نزدیک 50 دلار رسیده بود، در ماه های اخیر به واسطه افزایش عرضه و بازگشت حجمی از نفت های غیر متعارف آمریکا تا 50 دلار کاهش پیدا کرد.


در هفته گذشته اما دیداری در چین سبب شد تا قیمت نفت عزم صعود پیدا کند. عربستان و روسیه در پکن تصمیم خود را مبنی بر تمدید توافق کاهش تولید تا ماه مارس سال 3018 اعلام کردند تا سوداگران نفت به افزایش قیمت امیدوار شده و قیمت ها در تابلو بالا رود.


امروز نیز به دنبال این تحولات مثبت، در آغاز معاملات در هفته جاری،‌قیمت هر بشکه نفت برنت با ۳۲ سنت، معادل ۰.۶ درصد افزایش به ۵۳ دلار و ۹۳ سنت رسید.قیمت نفت خام آمریکا نیز با 32 سنت، معادل 0.6 درصد رشد به 50 دلار و 65 سنت رسید.


قیمت هر دو شاخص نفتی نسبت به پایین ترین رقم های ماه می که در اوایل این ماه به ثبت رسید، بیش از 10 درصد افزایش یافته است.


افزایش قیمت ها عمدتا ناشی از سیگنال هایی بوده که تولید کنندگانی مانند عربستان و روسیه ارسال کرده و تاکید کرده اند که از تمدید توافق کاهش تولید تا پایان مارس 2018 حمایت خواهند کرد.


البته علاوه بر آنکه کاهش تولید تا ماه مارس تمدید می شود،‌ گزینه کاهش بیشتر تولید نیز در آستانه نشست اوپک و متحدانش در وین در روز 25 می مورد بحث قرار گرفته است.


کاهش بیشتر تولید ممکن است برای مهار مازاد عرضه موجود در بازار لازم باشد. این بدان علت است که عرضه نفت اوپک در سال 2017 تاکنون در مقایسه با سال گذشته در واقع کاهش نداشته است.


اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده که «میزان خالص درآمدهای صادرات نفت اوپک در سال 2017 در مقایسه با سال گذشته به حدود 539 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.»


از سوی دیگر ایران نیز که در نشست قبلی اوپک از کاهش تولید مستثنی شده بود برای همراهی با تصمیمات جدید و حمایت از آن اعلام آمادگی کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته