دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
روی خط شصت‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن- 2

افسانه‌های خیره‌کننده ناپل بر پرده جشنواره کن

تصویرپردازی خیره‌کننده و روایتگری بازیگوشانه «حکایت حکایت‌های» ماتئو گارونه در دومین شب جشنواره بین‌المللی فیلم کن 2015 منتقدان را به تحسین واداشت.
کد خبر : 18129

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در دومین شب از جشنواره بین‌المللی فیلم کن 2015 فیلم‌های «حکایت حکایت‌ها» ساخته ماتئو گارونه محصول مشترک انگلستان، ایتالیا و فرانسه که بازیگرانی چون سلما هایک، ونسان کسل، جان سی. رایلی و توبی جونز در آن حضور دارند و «خواهر کوچک ما» به کارگردانی هیروکازو کوره‌ادا از ژاپن در بخش مسابقه اصلی در سالن بزرگ لومیر به روی پرده رفتند.


همچنین پنجشنبه شب فیلم آمریکایی کامیک بوکی «مکس دیوانه: جاده خشم» ساخته جورج میلر در همان سالن در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد. در بخش نگاه خاص، فیلم «رب شیرین لوبیای سرخ» (با نام اصلی An) به کارگردانی نیومی کاواسه از ژاپن و «یک طبقه پایین‌تر» به کارگردانی رادو مونتین از رومانی که محصول مشترک رومانی، فرانسه، سوئد و آلمان است در سالن دبوسی به روی پرده رفت.


منتقدان از میان فیلم‌های بخش مسابقه اصلی که تاکنون نمایش داده شده، «حکایت حکایت‌ها» را بیشتر پسندیدند. پیتر بردشا در گاردین پنج از پنج ستاره به این اثر فانتزی داده که اولین فیلم انگلیسی زبان ماتئو گارونه، برنده جوایز ویژه هیأت داوران سا‌ل‌های 2008 و 2012 با فیلم‌های «گومورا» و «واقعیت» و مرکب از چهار افسانه ناپولیتن برگرفته از کتابی به قلم جامباتیستا باسیله، نویسنده ناپلی قرن هفدهم است. بردشا این فیلم را «به شکلی باشکوه دیوانه‌وار، با تصویرپردازی قدرتمند و از لحاظ بصری شگفت‌انگیز» خوانده است. دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپورتر «حکایت حکایت‌ها» را «برداشتی خیال‌انگیز و تر و تازه از افسانه‌های تیره‌و‌تار و ترسناک» دانسته است.


«خواهر کوچک ما» دومین فیلم به نمایش درآمده در بخش مسابقه اصلی کن، داستانی است درباره سه خواهر که در خانه مادربزرگشان برای ورود خواهر ناتنی نوجوان خود انتظار می‌کشند. هیروکازو کوره‌ادا کارگردان ژاپنی این فیلم دو سال پیش با فیلم «پسر کو ندارد نشان از پدر» برنده جایزه ویژه هیأت داوران کن شده است. مگی لی نویسنده ورایتی این اثر را «دلنشین اما گاهی از لحاظ احساسی خفه» توصیف کرده است و پیتر بردشا منتقد گاردین با دادن چهار ستاره از پنج ستاره به آن، نگاه «تأثیرگذار اما غیراحساساتی» استاد ژاپنی به ماجرای این چهار خواهر را ستوده است.


در مورد فیلم آمریکایی عامه‌پسند به نمایش در آمده در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن در پنجشنبه شب، فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» جورج میلر با بازی تام هاردی و چارلیز ترون نکته جالب استقبال بسیار خوب و غیرمنتظره منتقدان از این فیلم است. متوسط نمره‌ای که منتقدان 41 نشریه معتبر انگلیسی زبان به این فیلم داده‌اند و در پایگاه اینترنتی متاکریتیک بازتاب پیدا کرده، 90 از 100 است که آن را از این لحاظ در جایگاهی برتر از بسیاری از آثار سینمایی دارای وجهه هنری و جشنواره‌ای قرار داده است.


شصت‌و‌هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن، چهارشنبه 13 ماه مه (23 اردیبهشت) افتتاح شده است و تا یکشنبه 24 مه ( 3 خرداد) ادامه دارد.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته