دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1394 - 20:05
دکتر میرزاده در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران:

به خاطر شغل معلمی با کتاب مأنوسم/ بخشنامه تشکل‌ها برای حمایت از بسیج و سایر تشکل‌های دانشجویی صادر شده‌است

دکتر حمید میرزاده در نمایشگاه بین المللی کتاب در جمع اهالی رسانه‌ها گفت: بخشنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در‌خصوص تشکل‌های دانشجویی، در چارچوب قانون و با هدف حمایت از همه تشکل‌ها، از جمله بسیج است.
کد خبر : 18123

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه دکتر حسین غریبی معاون آموزشی، دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر شایان‌فر رئیس مرکز هیئت امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی، دعاگویی سرپرست مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مازندرانی مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان و جمشیدی مدیر عامل خبرگزاری آنا عص رامروز از نمایشگاه کتاب و سالن دانشگاه آزاد اسلامی دیدن کرد.


دکتر میرزاده ابتدا از غرفه های استانی دانشگاه آزاد اسلامی بازدید و از مسئولان آنها درباره نمایشگاه امسال، چاپ کتاب‌های جدید ومیزان استقبال مخاطبان سوال کرد.


درحاشیه بازدید دکترمیرزاده از سالن دانشگاه آزاد نشست خبری برگزار شد که رئیس دانشگاه آزاد در جمعی از اصحاب رسانه به پرسش های آنان پاسخ گفت.



استقبال بیشترجوانان تمایز نمایشگاه امسال با سال گذشته


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استقبال مردم به خصوص قشر جوان از نمایشگاه امسال را نسبت به سال گذشته بیشتر دانست و گفت: از جمعیتی که در نمایشگاه وجود دارند می‌شود به استقبال بیشتر آنان پی برد. این موضوع نشان می دهد ناشران بیشتری هم در این نمایشگاه کتاب شرکت کرده‌اند و خوشبختانه موضوع کتاب،کتابخوانی و کتاب نویسی در کشور تا حدودی جا افتاده است و این مسئله همان هدف بنیان‌گذار این نمایشگاه یعنی مقام معظم رهبری بود که جریان کتابخوانی وکتاب نویسی درکشور توسعه پیدا کند که خوشبختانه به این هدف هم رسیدند.








برنامه هایی برای تشویق محققان،اساتید،دانشجویان و فارغ التحصیلان برای چاپ کتابهایشان داریم تا بتوانیم وزن بالای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اموزش و پژوهش را به حوزه کتاب هم وارد کنیم

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای تاسیس تاکنون 15000 عنوان کتاب منتشر کرده است که امسال با کارایی وتنوع 2140 عنوان از جدید ترین این کتب دربیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته و پیشرفت بسیارخوبی دراین زمینه به حساب می آید.


دکتر میرزاده همچنین تاکید کرد در این دوره از نمایشگاه، با هدف تشویق کتابخوانی، برای دانشجویان و اعضای هیات علامی 50 درصد و برای باقی بازدیدکنندگان 35 درصد تخفیف در نظرگرفته شده است.


وی با تشکر از دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی‌اجتماعی و مهندس قاسمی رئیس سازمان چاپ و انتشارات افزود: سالن دانشگاه آزاد امسال با آرایش و تجمیع غرفه واحدها باعث هم‌افزایی شد و طبق گزارشها فروش خوبی هم تا امروز داشته است. مبنای دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه رشد کتابخوانی و توسعه چاپ کتاب است، همچنین برنامه‌هایی برای تشویق محققان، اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان برای چاپ کتابهایشان داریم تا بتوانیم وزن بالای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزش و پژوهش را به حوزه کتاب هم وارد کنیم.



میرزاده در پاسخ به سوال دیگری درباره پایین‌بودن سرانه مطالعه در کشور با بیان اینکه این امر یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری نیزاست، گفت: برای کاهش ناهنجاریها باید در راستای کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم چون هرچه تعداد کتابخوان ها در جامعه بیشترباشد آمار ناهنجاری های اجتماعی پایین تر خواهد آمد زیرا کتاب باعث جلا و صیقل روح خواهد شد و کسانی روح پاک و ظریف دارند به دنبال ناهنجاری نخواهند رفت. از سوی دیگر صیقل روح و جان به توسعه فرهنگی کمک زیادی می کند لذا ما باید تلاش کنیم امر کتابخوانی را مثل غذاخوردن و ورزش کردن وارد زندگی رومزه عموم کنیم.


بخشنامه تشکل ها، برای حمایت از بسیج و سایر تشکل‌های دانشجویی


دکتر حمید میرزاده در پاسخ به سوالی در خصوص پاره ای ابهامات در مورد بخش‌نامه تشکل‌ها و فعالیت های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که در آذر ماه سال قبل ابلاغ شده بود، عنوان کرد: این بخشنامه برای حمایت از بسیج و سایر تشکل های دانشجویی حدود 6ماه قبل صادرشده بود و جای تعجب دارد که امروز و بعد از گذشت این مدت، با اعتراض و هجمه رسانه‌ای روبه رو شده است.








در دانشگاه آزاد اسلامی از همه تشکل‌ها با همه گرایش‌ها و در چارچوب قانون حمایت می کنیم و از بسیج دانشجویی هم ضمن دعوت از آنان برای همکاری بیشتر، قطعا حمایت خواهیم کرد و مطمئن باشید این بخشنامه نیز در جهت حمایت از تشکل ها و بسیج بوده است

وی با بیان اینکه بسیج یک گروه فراحزبی و فراجناحی است، افزود: مجموعه بسیج بدلیل آنکه از یک طیف فکری خاص حمایت نمی‌کند و در داخل یک جریان سیاسی نمی گنجد برای دانشگاه اهمیت ویژه ای دارد. بسیج عقاید ملی را دنبال می کند و متعلق به همه مردم است، ما خودمان را از بسیج می دانیم از همین رو هیچ حمایتی را از آنان دریغ نخواهیم کرد و حتی ازنظر اعتبارات مالی هم از فعالیت های ایشان حمایتهایی صورت داده‌ایم.


میرزاده ادامه داد: این بخشنامه با هدف یکسان‌سازی رویه ها در سطح بیش از چهارصد واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی و در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.
وی افزود: ما در دانشگاه آزاد اسلامی از همه تشکل‌ها با همه گرایش‌ها و در چارچوب قانون حمایت می کنیم و از بسیج دانشجویی هم ضمن دعوت از آنان برای همکاری بیشتر، قطعا حمایت خواهیم کرد و مطمئن باشید این بخشنامه نیز در جهت حمایت از تشکل ها و بسیج بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی ازتمام تشکل ها با هر گرایش و فکری در چارچوب قانون حمایت خواهد کرد و همگی می‌توانند در فضای دانشگاه فعالیت کنند و از حمایت دانشگاه هم برخوردار باشند.


به خاطر شغل معلمی با کتاب مانوس هستم
دکترمیرزاده یکی از علت های کتاب خواندنش را شغلش دانست و گفت: من معلم هستم و به کتاب خواندن نیاز دارم؛ همچنین کتاب خواندن بر تصمیم‌گیری های و نحوه مدیریت موثر است.
وی افزود: دو چیز روح انسان را صیقل می دهد حکمت و کتاب که در قرآن کریم هم به آنها سفارش شده است، پیامبران هم با همین دو، برای صیقل دادن جان انسان ها آمدند و می بینیم انسان هایی که پاک هستند قطعا با کتاب مانوس هستند.
میرزاده در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه های این دانشگاه در آستانه سی و سومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در هفته آتی به مناسبت سالروز تاسیسش جشنواره فرهیختگان را برگزار خواهد کرد که در این مراسم نزدیک به 40 عنوان اثر پژوهشی وجود دارد و در زمینه های کتاب برتر، تالیف برتر و ترجمه برتر هم انتخاب و گزینش صورت گرفته است اما زمینه اصلی سالروز تاسیس دانشگاه، بر دستاوردهای پژوهشی ممتاز دانشگاه متمرکز است.








خوشبختانه دردولت یازدهم شاهد رشد نشرکتاب هستیم و اینکه ناشران زیادی امسال به نمایشگاه کتاب اضافه شدند، همچنین حوزه کتاب با رونق زیادی رو به رو بوده است


وی بابیان اینکه درطبیعت نیز، تضاد هم انرژی ایجاد می کند و باعث پویایی می‌شود گفت: در حوزه چاپ و نشرکتاب هم به همین صورت است و تضارب آراء و عقاید مختلف باعث رشد خواهد شد اما این نکته را هم باید در نظر داشت که همه افراد با هر گرایش فکری، باید در چهارچوب قانون حرکت کنند و مقید به خطوط قرمز نظام باشند تا به کیان نظام و کشور و اعتقادات مردم آسیب نرسد زیرا در غیر این صورت جامعه پذیرای آنان نیست و استقبالی هم نمی شود.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه، با بیان اینکه «خوشبختانه در دولت یازدهم شاهد رشد نشرکتاب هستیم»، گفت: ناشران زیادی امسال در نمایشگاه کتاب حضور دارند و حوزه کتاب با رونق زیادی روبه رو بوده است.



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص نظرش در باب سانسور در چاپ و نشرکتاب بیان داشت: اگر در کتب خطوط قرمز نظام رعایت شده باشد نباید به خاطر اختلاف سلیقه ها جلوی چاپ کتابی گرفته شود.


خاطرات آیت الله هاشمی همانند سند تاریخی است


دکترمیرزاده درپاسخ به سوال خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره آخرین کتابی که مطالعه کرده گفت: در حال حاضر کتاب خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی با عنوان شکوفایی و سازندگی را می خوانم زیرا که ایشان در آن زمان رئیس ما بودند و هنوز هم هستند به همین خاطر کنجکاو بودم ببینم در این کتاب، نقشم را چطور در مسئولیت هایی که داشتم ایفا کردم و خدا را شکر تا جایی که از کتاب خاطرات سال ۷۰ ایشان را مطالعه کرده ام، خطایی از نظر ایشان نداشته‌ام.


وی افزود: آیت الله هاشمی مانند همه ابتکاراتی که دارند در این مورد هم ابتکار جالبی داشته اند یعنی تمام خاطرات خود را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مکتوب کرده‌اند و این امر قطعا به مرور زمان تبدیل به یک سند تاریخی خواهد شد.


میرزاده افزود: البته باید بگویم قرآن کریم و حافظ نیز در زندگی روزمره ام نقش دارند و هر روز با آنها مانوسم.


رئیس دانشگاه آزاد در پایان و در پاسخ به سوالی در خصوص نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: رسانه ها در توسعه ادبی، فرهنگی، اجتماعی و انضباط فکری جامعه نقش بسیار مهم و به سزایی دارند. اهالی رسانه از فرهیختگان جامعه محسوب می‌شوند و در بالابردن سطح آگاهی مردم و نزدیک شدن مردم به فرهیختگی نقش مهمی را ایفا می کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته