دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1393 - 13:29

سخنگوی اشرف غنی: نامزدهای جدید کابینه افغانستان به زودی معرفی می‌شوند

سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان صبح امروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها از معرفی وزرای پیشنهادی جدید کابینه حکومت وحدت ملی این کشور در روزهای آینده خبر داد.
کد خبر : 1812

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «نظیف‌الله سالارزی» سخنگوی محمد اشرف‌غنی رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد: به‌زودی وزیران پیشنهادی جدید حکومت وحدت ملی افغانستان توسط اشرف‌غنی به پارلمان این کشور معرفی خواهد شد.


به گفته او، فعالیت‌های ریاست‌جمهوری افغانستان برای انتخاب وزرای کابینه دولت کابل ادامه دارد.


پارلمان افغانستان پس از اینکه دولت کابل 27 وزیر پیشنهادی خود را به این مجلس معرفی کرد، تنها 19 نفر را واجد شرایط حضور در صحن علنی مجلس اعلام کرد که از این میان هم فقط به هشت وزیر و رئیس امنیت ملی رأی اعتماد دادند.


فهرست وزرایی که توانستند رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کنند به شرح ذیل است:


«رحمت‌الله نبیل» با کسب 154 رأی موافق، 58 مخالف، 22 رأی ممتنع و 9 رأی باطل رئیس امنیت ملی شد.


«صلاح‌الدین ربانی» با کسب 151 رأی موافق، 70 رأی مخالف، 12 رأی ممتنه و 9 رأی باطل وزیر امور خارجه شد.


«سیدحسین عالمی بلخی» با کسب 134 رأی موافق، 87 رأی مخالف، 17 رأی ممتنع و 5 رأی باطل وزیر وزارت مهاجرین شد.


«نورالحق علومی» با کسب 131 رأی موافق، 91 رأی مخالف، 15 رأی ممتنع و 6 رأی باطل وزیر کشور شد.


«اکلیل حکمی» با کسب 128 رأی موافق، 86 رأی مخالف، 21 رأی ممتنع و 8 رأی باطل وزیر دارایی گردید.


«فیروزالدین فیروز» با کسب 170 رأی موافق، 54 رأی مخالفت، 12 رأی ممتنع و 4 رأی باطل وزیر بهداشت و درمان شد.


«داود صبا» با کسب 146 رأی موافق، 74 رأی مخالف، 13رأی ممتنع و 10 رأی باطل وزیر وزارت معادن شد.


«نصیراحمد درانی» با کسب 145 رأی موافق، 71 رأی مخالف، 19رأی ممتنع و 5 رأی باطل وزارت توسعه روستایی را کسب کرد.


«فیض‌محمد عثمانی» با کسب 160 رأی موافق، 61 رأی مخالف، 17 رأی ممتنع و 5 رأی باطل توانست وزیر حج و اوقاف شود.


نمایندگان پارلمان افغانستان پس از روند رأی اعتماد به وزرا، از رئیس‌جمهور و رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان خواسته‌اند تا هرچه زودتر وزرای پیشنهادی جدید را معرفی کنند.


در همین حال پارلمان افغانستان رسیدگی به ادامه روند رأی گیری و بررسی وزرای پیشنهادی حکومت وحدت ملی افغانستان را به پس از تعطیلات زمستانی این مجلس موکول کرد.


پیش از این برخی از نمایندگان گفته بودند که تا زمان مشخص شدن سرنوشت وزرای پیشنهادی حکومت وحدت ملی افغانستان، نمایندگان پارلمان راهی تعطیلات نمی‌شوند.


این در حالی است که هفت وزیر و رئیس بانک مرکزی افغانستان به علت مشکلاتی از جمله تابعیت دوگانه، سوء سابقه قضایی و مدارک تحصیلی به پارلمان راه نیافته‌اند و از سویی 10 وزیر پیشنهادی حکومت وحدت ملی افغانستان نیز نتوانستند رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کنند.


همچنین روز گذشته فعالان مدنی و مدافعان حقوق زنان افغانستان با برگزاری راهپیمایی به رد صلاحیت وزرای زن پیشنهادی حکومت وحدت ملی افغانستان از سوی پارلمان این کشور اعتراض خود را اعلام کردند.


آنها براساس وعده‌ای که «محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان داده بود، خواهان حضور حداقل چهار وزیر زن در کابینه حکومت وحدت ملی هستند.


«خاطره افغان» وزیر پیشنهادی وزارت تحصیلات عالی، «آی سلطان خیری» وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات و فرهنگ و «نجیبه ایوبی» وزیر پیشنهادی وزارت زنان از سوی حکومت وحدت ملی به پارلمان معرفی شده بودند که هیچ کدام از این سه نفر نتوانستند رأی اعتماد نمایندگان مجلس را برای احراز وزات کسب کنند.


تظاهرات‌کنندگان ضمن اشاره به اینکه آرا زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان بیش از 38 درصد بوده، خواهان معرفی چهره‌های جدید زن به جای افراد رد صلاحیت شده هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته