دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1396 - 13:08

واکنش عجیب وزیر امور خارجه آمریکا به پیروزی حسن روحانی

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در حالی که همراه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور در سفر عربستان سعودی به سر می برد، بیانیه‌ای را در واکنش به انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران منتشر و ادعاهای گذشته خود را تکرار کرده است.
کد خبر : 181187

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا، تیلرسون در این بیانیه با تکرار ادعاهای گذشته نوشت: «آنچه ما آرزو داریم- آنچه من امیدوارم- این است که اکنون که روحانی دوره جدیدی را به دست آورده است، می تواند از این دوره برای آغاز روندی که شبکه تروریستی ایران، حمایت مالی ایران از تروریسم و و نیروهای بی‌ثبات‌کننده منطقه را پایان دهد، استفاده کند.»


او در بخش دیگری از این بیانیه مدعی شد: «ما همچنین آرزو می‌کنیم که او (روحانی) آزمایش موشک‌های بالستیک ایران را خاتمه دهد. آرزو می‌کنیم او حق آزادی بیان و آزادی سازمان‌ها در ایران را ترمیم کند و ایرانیان بتوانند زندگی‌ای را که حقشان است داشته باشند.»


تیلرسون در بیانیه خود همچنین ادعا کرد : «این آن چیزی است که ما آرزو می‌کنیم این انتخابات به همراه داشته باشد. من قصد ندارم درباره انتظاراتم اظهار نظر کنم اما ما امیدواریم که روحانی بخواهد روابط خود را با دیگر کشورهای دنیا تغییر دهد. اینها کارهایی است که او می تواند انجام دهد.»


این ادعاهای تیلرسون در حالی مطرح شده است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در گذشته نیز همواره بر ادامه فعالیت‌های دفاعی ایران بر اساس مصالح ملی کشور تأکید داشته و اقدامات دولت و نیروهای نظامی ایران در جهت ایجاد ثبات در منطقه بوده است؛ به گونه ای که رهبران اروپایی در پیام‌های تبریکی که برای روحانی ارسال کرده‌اند خواستار نقش‌آفرینی بیشتر ایران در تحولات منطقه شده‌اند.


رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات دولت یازدهم همواره ادعاهای دولت ترامپ را غیر عقلانی خوانده و گفته‌اند که آمریکا در شرایطی که ایران با توافق هسته‌ای برجام توانسته است مسیر جدیدی از روابط را در دنیا شکل دهد با چنین اظهاراتی تنها جامعه جهانی را علیه خود بسیج خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته