دکتر نوریان: کشورهای جهان با به کارگیری منابع انسانی و تواناییهای آموزش عالی خود میتوانند در مسیر توسعه پایدار قرار گیرند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در بخشی از پیام سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: «انجمن آسایهل به یکی از دغدغههای اصلی آموزش عالی پرداخته تا در برای گسترش همکاری و تبادل تجربیات مرتبط در این حوزه بین کشورهای عضو حرکت کند. در کنفرانس سال 2016 که در دانشگاه UPM مالزی برگزار شد، "آموزش قابل دسترس و بدون مرز" مورد بحث و بررسی قرار گرفت و خوشبختانه مقالات و سخنرانیهای ارزشمندی در این حوزه ارائه شد و در کنفرانس کنونی که به میزبانی دانشگاه حسنالدین اندونزی در حال برگزاریست، "نقش آموزش عالی در شکلدهی رقابتهای ملی" مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.»
نوریان در بخش دیگری از پیام خود ابراز امیدواری کرده است کنفرانس آسایهل با حضور فعال و مشارکت مدعوین، نتایج مفیدی در برداشته و در نهایت اعضای انجمن بتوانند با بهرهگیری از فواید آن، شاهد رشد، توسعه و کامیابی خود در آینده باشند.
در ادامه پیام سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آمده است:
«مباحثی چون کیفیسازی، تحقیقات کاربردی و بینالمللیسازی آموزش، در زمره فعالیتهای جاری و اصلی دانشگاههای پیشرو است. کشورهای جهان با به کارگیری منابع انسانی و طبیعی و همچنین تواناییهای آموزش عالی خود میتوانند در مسیر توسعه پایدار قرار گیرند. بدیهی است که در این فرآیند صرفا کشورهایی موفق خواهند بود که از پتانسیلهای آموزش عالی، اقتصاد دانشبنیان و منابع داخلی خود برای توسعه اقتصادی بهره گیرند. در این میان، نقش آموزش عالی و چالشهای آن در ایجاد رقابت ملی برای توسعه پایدار، بهرهگیری بهینه از منابع موجود و حضور موفق در عرصههای بینالمللی، از اهمیت خاصی برخوردار است.
امروزه مباحثی چون دسترسی و برابری، کیفیت و ارتباط محتوای درسی و وجود سلامت ساختاری به عنوان ابزارهای اصلی در نظام آموزش عالی شناخته میشوند، بنابراین بنیانگذاری ساختارهای سلامت برای اداره آموزش عالی در کشورها و در پی آن فراهم کردن دسترسی آسان به آموزش، از جمله موارد تسهیل کننده در شکلگیری تواناییهای ملتها خواهد بود.
در این راستا، ارتقای کیفیت آموزش عالی مشتمل بر افزایش سطح کیفی آموزش و برنامه درسی براساس نیازها، به عنوان شاخص اصلی در رقابتهای دانشگاهی محسوب شده و لازم است رشتههای جدید دانشگاهی برای فراهمآوردن نیازهای اجتماعی و نیل به اقتصاد دانشبنیان، برنامهریزی و ایجاد شوند.
بر این اساس برای دستیابی به اهداف فوق، نیاز است نظام ساختاری آموزش عالی منطبق بر نیازهای روز با تکیه بر روشهای نظارتی مستمر طراحی شود. بنابراین میتوان با استفاده از پایش و ارزیابی ساختارهای موجود و بهرهگیری از تجربیات سایر دانشگاههای پیشرو، به الگویی مناسب برای گسترش کیفیت و بینالمللیسازی دانشگاهها دست یافت. همچنین کنترل شیوههای مدیریتی و به کارگیری فرآیندهای نظارتی و ارزیابی از دیگر شاخصهای رقابت میان دانشگاهها در نظر گرفته میشوند.
انجمن آسایهل از طریق تبادل تجربیات و ارائه مدلهای آموزش عالی موفق، نقش بسزایی در توسعه موسسات آموزشی ایفا میکند. در واقع، حضور شرکتکنندگان و محققان از سراسر جهان همراه با ارائه مقالات و سخنرانی در زمینه محور اجلاس، رهنمودهای ارزشمندی را برای اعضا در مسیر توسعه فراهم میکند.»
رئیس انجمن دانشگاههای جنوب شرق آسیا در انتهای پیام ویدئویی خود، از برگزارکنندگان نشست آسایهل 2017 و مسئولان و مقامات آموزش عالی اندونزی و پروفسور دکتر دویا آریستینا پالوبولو، ریاست دانشگاه حسنالدین به سبب تلاش برای سازماندهی و راهبرد کنفرانس، قدردانی کرد.
انجمن بینالمللی موسسات جنوب شرق آسیا، یک سازمان غیردولتی در سال 1956 با هدف توسعه آموزش عالی و افزایش کیفیت آموزشی در کشور تایلند در منطقه جنوب شرق آسیا تاسیس شد. این انجمن اکنون با داشتن 210 عضو از 35 کشور ایران، مالزی، اندونزی، تایلند، استرالیا، ویتنام، برونئی،سنگاپور، فیلیپین، کامبوج، هنگ کنگ، هندوستان، ژاپن، میانمار، سریلانکا، تایوان، تیمور شرقی، لهستان، بلژیک، کانادا، فرانسه، انگلستان، نیوزیلند،سوئد، آمریکا و ... به عنوان یکی از بزرگترین انجمنهای دانشگاهی بینالمللی مطرح است.
هدف این انجمن، کمک به اعضا برای تقویت بنیه علمی و پژوهشی آنها است که این امر از طریق کمک متقابل و کسب وجههای متمایز در سطح بینالملل در آموزش، تحقیق و خدمات عمومی حاصل می شود. ماهیت وجودی این انجمن، افزایش روند پیشرفت اعضا، ایجاد درک هویت منطقهای و رابطه متقابل و پیوستگی با دیگر سازمانهای منطقهای و بینالمللی در زمینه آموزش و تحقیق است.
شصتمین اجلاس سالیانه و کنفرانس اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاههای جنوب شرق آسیا (آسایهل) در کشور مالزی برگزار شد.
انتهای پیام/