دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1396 - 11:44

ریخت و پاش عربستان به پای ترامپ

در بحبوحه برخی تنش‌های داخلی در آمریکا، رئیس‌جمهوری این کشور به عربستان سفر کرده است و امروز (یکشنبه) می‌کوشد روابط خود را با جهان اسلام آن هم پس از هجمه علیه مسلمانان در دوران تبلیغات انتخاباتی، بهبود بخشد.
کد خبر : 181139

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، دونالد ترامپ عصر امروز (یکشنبه) در کنفرانس «سران کشورهای عربی-اسلامی با رئیس‌جمهوری آمریکا» سخنرانی می‌کند و می‌کوشد تا مسلمانان را در مقابل خطر افراط‌گرایان متحد کند.


یک مسئول ارشد دولت آمریکا گفت: «محور اصلی سخنرانی ترامپ فراخواندن به وحدت و سخن گفتن درباره نیاز مسلمانان به مقابله با افراط‌گرایی است.»


هنوز مشخص نیست که ترامپ در این سخنرانی نیز همچون دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش از عبارت «تروریسم شبه‌نظامی اسلامی» برای توصیف تهدیدات فراروی مسلمانان استفاده کند یا خیر. تا شب گذشته (شنبه) مشاوران ترامپ تلاش کردند تا به وی درباره استفاده نکردن از چنین عبارت‌هایی هشدار دهند.


دونالد ترامپ در نخستین سفر خارجی خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا وارد عربستان شده است. این سفر در حالی انجام می‌شود که ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود اظهاراتی علیه مسلمانان مطرح کرده بود و حتی بعد از پیروزی در انتخابات فرمان ممنوعیت ورود مسلمانان چند کشور را به آمریکا صادر کرد. اقداماتی که خشم مسلمانان را برانگیخته است. حال ترامپ قصد دارد با سخنرانی خود در ریاض نظر جهان اسلام را به خود جلب کند و روابط آن‌ها را با آمریکا بهبود بخشد.


طبق گزارش رویترز، نشست عصر امروز ترامپ با رهبران شورای همکاری خلیج فارس در راستای تلاش‌های آمریکا برای مهار نفوذ ایران در کشورهای عربی انجام می‌شود. ترامپ و رهبران عرب همچنین می‌کوشند مرکز مشترکی را با هدف غلبه بر افراط‌گرایان و مقابله با تفکراتشان ایجاد کنند. ترامپ همچنین دیدارهای جداگانه‌ای با رهبران بحرین، قطر، مصر، کویت و عمان انجام خواهد داد.


قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری


ترامپ که در داخل آمریکا بابت قرارداد تسلیحاتی با عربستان به ارزش 110 میلیارد دلار تحت فشار قرار دارد، روز گذشته (شنبه) این قرارداد را در سفر به عربستان نهایی کرد. او همچنین به دلیل چگونگی برکناری جیمز کومی، رئیس اف بی آی تحت فشار قرار دارد.


در همین جال رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا قرارداد تسلیحاتی را به همراه دیگر مزایا و تسهیلات اعطا شده چیزی در حدود 350 میلیارد دلار تخمین زد و آن را موفقیتی سیاسی برای ترامپ در نخستین روز تور خارجی‌اش خواند.


ترامپ بعد از این توافق، در جمع خبرنگاران حاضر شد و روز امضای این توافق را روزی بزرگ توصیف کرد و از سرمایه‌گذاری صدها میلیارد دلاری در آمریکا خبر داد و از ملت عربستان بابت این قرارداد تشکر کرد.


دیدار ترامپ با پادشاه بحرین


وب‌سایت شبکه اسکای‌نیوز عربی گزارش کرد: «دونالد ترامپ امروز (یکشنبه) در دیدار با حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین در ریاض گفت روابط میان دو کشور رو به بهبود است.»


وی افزود: «باوجود برخی تنش‌ها، روابط میان بحرین و آمریکا خوب است و نباید برخی اختلافات در روابط دو دولت تاثیرگذار باشد.»


ترامپ در این دیدار بر برخی وجوه مشترک میان دو کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در آینده‌ای نزدیک تکامل یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته