دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1396 - 09:05

توضیحات کدخدایی درباره نحوه رسیدگی به شکایت‌های انتخابات ریاست جمهوری

سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه رسیدگی به شکایت در انتخابات ریاست جمهوری نوشت: شاکیان تا سه روز پس از رای گیری حق شکایت دارند و درصورت عدم وجود مدارک لازم، این عمل مصداق افترا و قابل پیگیری است.
کد خبر : 181030

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، عباسعلی کدخدایی با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود، نحوه رسیدگی به شکایت در انتخابات ریاست جمهوری را به این طریق اعلام کرد:


قانون انتخابات ریاست جمهوری مقرر می دارد:


‌ماده ۷۸_ اعلام نتایج رسیدگی به شکایات انتخابات ریاست جمهوری از طریق رسانه‌های گروهی از اختیارات شورای نگهبان است.


ماده ۷۹_ شورای نگهبان ظرف یک هفته و در صورت ضرورت حداکثر 10 روز پس از دریافت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نظر قطعی خود را نسبت به انتخابات انجام شده به وزارت کشور اعلام و وزارت کشور از طریق رسانه‌های گروهی نتیجه نهایی را به اطلاع مردم خواهد رساند.


ماده ۸۰_ هیأت‌های اجرائی موظفند از تاریخ اعلام نهایی صلاحیت داوطلبان تا دو روز پس از اعلام نتیجه اخذ رأی انتخابات، شکایات واصله را ‌بپذیرند و ظرف بیست ‌و چهار ساعت در جلسه ‌مشترک هیأت اجرائی و ناظرین شورای نگهبان در شهرستان مربوطه به آن‌ها رسیدگی نمایند و نتیجه را صورت‌جلسه نموده و به وزارت کشور اعلام دارند.


‌تبصره ۱_ کسانی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند، می‌توانند ظرف سه روز از تاریخ اخذ رأی شکایت مستند خود را به ناظرین شورای نگهبان یا دبیرخانه این شورا نیز تسلیم دارند.


تبصره ۲_ شکایاتی قابل رسیدگی خواهد بود که مشخصات شاکی یا شاکیان شامل نام، نام خانوادگی، شغل، نشانی کامل، شماره تلفن (‌در صورت‌ داشتن تلفن) و اصل امضاء شاکی را داشته باشد.


تبصره ۳_ در صورتی که شاکی بدون دلیل و مدرک و مغرضانه داوطلبان انتخاباتی را متهم نماید و عمل شاکی عنوان افتراء داشته باشد قابل تعقیب و پیگیری است.


‌تبصره ۴_ طرح و بررسی شکایات در مورد افراد محرمانه بوده و افشای آن ممنوع است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب