دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1396 - 13:28

رسانه‌های خارجی: مردم ایران به برجام «آری» گفتند و به تحریم «نه»

با اعلام اولیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و قطعی شدن تداوم ریاست جمهوری حسن روحانی، رسانه‌های خارجی ضمن پوشش اخبار مربوط به انتخابات ایران از تبعات پیروزی روحانی نوشته‌اند.
کد خبر : 180881

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشته است که بنا به اعلام اولیه نتایج در تهران، حسن روحانی، برتری قابل توجهی بر مهمترین رقیبش، ابراهیم رئیسی که به دنبال برهم زدن برنامه روحانی برای تعامل بیشتر با جهان بود، پیدا کرده است.


بلومبرگ افزود: پیروزی روحانی به معنای تقویت برنامه او برای حضور هر چه بیشتر در اقتصاد جهانی است. البته پیروزی او در این برنامه به همکاری سایر نهادها در ایران نیز بستگی دارد.


این خبرگزاری نوشته است که مشارکت رای دهندگان در این انتخابات تا آن اندازه بالا بود که وزارت کشور سه نوبت ناچار به تمدید زمان رای‌گیری شد. معمولا مشارکت بالا در انتخابات به سود نیروهای میانه‌رو در ایران است.


ایندیپندنت، رسانه بریتانیایی نیز نوشته که پیروزی روحانی در انتخابات روز جمعه در ایران تبعات بسیاری برای این کشور خواهد داشت چرا که روحانی در ایام کارزار انتخاباتی وعده داده بود که تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را نیز رفع کند.


در تحلیل این رسانه آمده است: او همچنین وعده داده که نظام ایران وارد مذاکره با دولت‌های سنی منطقه شود. این برنامه می‌تواند امیدها برای بازگشت صلح و ثبات به منطقه خاورمیانه را افزایش دهد.


روزنامه تایمز اسرائیل نیز نوشته که مردم ایران به ادامه سیاست‌های آزادی‌خواهانه و تعامل با جهان در دولت روحانی رای دادند.


این روزنامه در مقاله‌ای با اشاره به پیروزی قاطع روحانی مدعی شد: «این انتخابات رفراندومی برای سیاست‌های میانه روحانی و برجام بود که منجر به لغو تحریم‌های بین‌المللی شد.»


نیویورک تایمز نیز با انتشار گزارشی درباره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشته که پیروزی روحانی، پیروزی اعتدال‌گرایی در ایران بود و حالا روحانی فرصت دوباره‌ای پیدا کرده تا برنامه‌اش برای توسعه آزادی‌های بیشتر در ایران و حضور بیشتر در اقتصاد جهانی را در پیش گیرد.


سی ان ان نیز نوشته که پیروزی روحانی را باید پیروزی برجام در ایران دانست؛ چرا که رئیس‌جمهوری روحانی از مردم خواسته بود تا با رای دادن به او به برجام فرصت حیات بدهند.


سی ان ان همچنین در این گزارش نوشته که ابراهیم رئیسی مهمترین رقیب روحانی «نسبت به دستاوردهای برجام ابراز تردید کرده بود.»


این گزارش می‌افزاید که جریان سیاسی اصلاح‌طلب در ایران از روحانی حمایت می‌کرد و او نماد تغییر و تحول‌طلبی در میان رای‌دهندگان ایرانی شناخته می‌شود.


به نوشته رویترز، این انتخابات «برای آینده ایران در منطقه و جهان » بسیار حائز اهمیت است. روحانی کسی بود که دو سال گذشته توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان را با محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در قبال تعلیق تحریم‌های هسته‌ای به دست آورد.


این خبرگزاری همچنین نوشت تمایل ایرانیان به آزادی و کنار گذاشتن انزوای خارجی از تاکیدات انتخاب دوباره حسن روحانی بود. به نظر می رسد انتخاب مجدد روحانی حمایت از برنامه مذاکرات هسته ای دولت او است که در سال 2015 با قدرت های جهان به دست آورد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته