دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1396 - 13:43
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

کم‌تحرکی و غذاهای پرکالری عامل سرطان روده در ایران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کم تحرکی و مصرف غذاهای پرکالری را از عوامل مهم و موثر در بروز سرطان روده عنوان کرد.
کد خبر : 180870

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر علی تقی‌زاده با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در زنان و چهارمین سرطان شایع در مردان ایرانی است، اظهار کرد: کم‌تحرکی، مصرف موادغذایی پرکالری، ورزش نکردن، مصرف زیاد گوشت و چربی اشباع شده باعث ایجاد این نوع سرطان در افراد شده و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت روز به روز در کشور و جهان افزایش خواهد یافت.


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: با توجه به افزایش امید به زندگی در کشور در آینده آمار سرطان در کشور افزایش خواهد یافت به همین دلیل باید در حوزه تشخیص زودرس،‌ آموزش و افزایش تجهیزات درمانی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.


تقی‌زاده در خصوص شیوع سرطان روده بزرگ در ایران، گفت: ۱۰ درصد از سرطان‌ها در کشور مربوط به روده بزرگ است که وضعیت ایران در این مورد مشابه دیگر کشورها یا حتی کمتر است زیرا سبک زندگی اهمیت بسیار زیادی در شیوع این سرطان دارد.


وی با اشاره به اینکه بخش آموزشی سرطان تا حد زیادی مغفول باقی مانده است، گفت: غربالگری بیش از آموزش و پیشگیری از سرطان هزینه می‌برد و آموزش و پیشگیری از سرطان مقرون به صرفه‌تر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب