دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1396 - 13:16

تعیین تکلیف 400 هزار نفر از سپرده‌گذاران موسسه اعتباری فرشتگان

تعیین تکلیف سپرده گذاران دارای سپرده‌های کم‌تر از 100 میلیون ریال موسسه اعتباری منحله فرشتگان از امروز آغاز شد.
کد خبر : 180481

به گزارش گروه اقتصادی آنا، با اعلام بانک مرکزی اکنون ساماندهی تعاونی های اعتبار منحله هشت گانه و انجام ارزیابی و نقل و انتقال دارایی های آنها با مسئولیت هیات های تصفیه و موسسه کاسپین و متناسب با آن انتقال سپرده های تعاونی های مذکور به موسسه اعتباری کاسپین حسب موافقت مرجع قضایی، در مراحل نهایی است. برهمین اساس، سپرده سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان به تدریج به موسسه اعتباری کاسپین منتقل می شود.


بدین ترتیب از مجموع حدود ۴۵۰ هزار سپرده گذار تعاونی منحله فرشتگان حدود ۴۰۰ هزار نفر سپرده زیر ۱۰۰ میلیون ریال دارند که مقرر شده است در مرحله اول برای اینکه سپرده گذاران خرد، زودتر تعیین تکلیف شوند از ۲۸ اردیبهشت ماه تا ۸ خرداد ماه سپرده این ۴۰۰ هزار نفر از طرف موسسه کاسپین تعیین تکلیف شود.


آن طور که فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی می‌گوید: هشت تعاونی اعتبار غیرمجاز فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین قبل از سال ۱۳۹۴ در کشور فعال بودند که هرکدام به صورت مستقل قصد داشتند از بانک مرکزی اجازه فعالیت به عنوان موسسه اعتباری دریافت کنند که البته قادر به تامین شرایط مدنظر بانک مرکزی نبودند. لذا حسب مصوبه شورای پول و اعتبار و مستند به قانون بازار غیرمتشکل پولی مقرر شد تعاونی های مذکور پس از انحلال، توسط موسسه اعتباری جدیدالتاسیس کاسپین ساماندهی شوند. از این رو مجوز فعالیت موسسه اعتباری کاسپین صادر شد. بنابراین کاسپین از ادغام یا تجمیع تعاونی های منحله ایجاد نشده بلکه ماموریت اول آن ساماندهی تعاونی های هشت گانه بوده است.


وی درباره طولانی شدن زمان تعیین تکلیف این سپرده‌گذاران هم گفته است:‌ با توجه به اینکه تعاونی ها در سراسر کشور فعالیت می کردند و بیش از ۴۵۰ شعبه و ده ها هزار سپرده گذار و تسهیلات گیرنده داشتند طبیعی است شناسایی، ارزیابی و تقویم دارایی و بدهی آنها زمان بر باشد. از طرفی در برخی از این تعاونی ها تخلفاتی از جمله معاملات صوری، مخدوش و پرداخت نرخ های سود غیر واقعی و بسیاری تخلفات دیگر صورت گرفته است. نرخ های سود پرداختی ناشی از فعالیت عملیاتی تعاونی ها نبوده بلکه از محل وجوه سپرده گذاران جدید، سود به سایر سپرده گذاران پرداخت می شده است. همچنین دخل و تصرف های غیر قانونی صورت گرفته در برخی از این تعاونی ها پیچیدگی کار را دوچندان کرده است وگرنه برای نقل و انتقال و شناسایی دارایی و بدهی قاعدتا نباید زمان طولانی صرف شود.


گفتنی است، تا کنون حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی های تعاونی منحله فرشتگان شناسایی شده که قابل انتقال به موسسه اعتباری کاسپین است. کار ارزیابی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به زودی به اتمام می رسد. بنابراین مجموع دارایی های فرشتگان تا امروز بالغ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان می شود. همچنین با کمک پلیس آگاهی و قوه قضاییه تاکنون ۳۰ فقره ملک شخصی مدیران فرشتگان شناسایی شده و کار تقویم و ارزیابی آنها در حال انجام است که آن دارایی ها هم به کاسپین منتقل می شود. با شناسایی و انتقال دارایی های تعاونی منحله فرشتگان به موسسه کاسپین، کار انتقال سپرده سپرده گذاران این تعاونی متناسب با دارایی ها به موسسه کاسپین نیز انجام می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته