دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1394 - 11:41

اسپوتنیک: سفر «کری» به روسیه پیشرفت قابل توجهی نداشت/ دو طرف به درک مشترک از اوضاع یکدیگر دست یافتند

سفر وزیر امورخارجه آمریکا به «سوچی» سفری نمادین شد، هر چند که دو طرف اعتراف کردند هیچ‌کس در انتظار پیشرفتی از آن دیدار نبود.
کد خبر : 18048

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری «اسپوتنیک»، در آغاز قرار بود که «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا تنها با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود ملاقات کند ولی بعد از آن دیدار هماهنگی لازم برای دیدار دوجانبه «کری» با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به‌عمل آمد.


براساس این گزارش، «یوری اوشاکوف» دستیار ریاست‌جمهوری روسیه گفت: مسکو علاقمند به بازگرداندن مناسبات آمریکا و روسیه به مجرای عادی بود. در آمریکا سفر «کری» به روسیه را مهم ارزیابی کرده بودند زیرا درباره بسیاری موضوعات پیچیده امکان رایزنی و پیشرفت وجود داشت. از میان سخنان «کری» معلوم شد که آمریکا و روسیه از بسیاری جهات درباره حل و فصل موضوع اوکراین توافق دارند و فقط درباره جزئیات اختلاف‌نظر وجود دارد. «لاوروف» اعلام کرد که روسیه و آمریکا درباره لزوم پرهیز از گام‌هایی که به مناسبات دوجانبه زیان دراز مدت وارد کند، دارای دیدگاه مشترک هستند.



«اسپوتنیک» نوشت: آخرین سفر «کری» به روسیه پیش از بحران اوکراین در می سال 2013 انجام شد. این بحران مناسبات دو کشور را به‌شدت تیره کرد. به‌گفته «اوشاکوف» طرف آمریکایی اصرار کرد که دیدار دوجانبه «کری» و «پوتین» انجام شود و ملاقاتشان در «سوچی» بیش از چهار ساعت طول کشید. قبل از این دیدار، مذاکرات «لاوروف» و «کری» انجام شد. آن‌ها طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله مناسبات دو جانبه و موضوعات بین‌المللی را بررسی کردند. «لاوروف» پس از پایان مذاکرات به خبرنگاران اعلام کرد که گفت‌وگوها بسیار خوب بود. دو وزیر هدایایی مبادله کردند. «لاوروف» به «کری» یک سبد گوجه فرنگی کوبان و یک سبد سیب زمینی داد و «کری» به «لاوروف» کیفی مشابه کیف خودش را تقدیم کرد.


«اوشاکوف» پس از پایان گفت‌وگوها، در کنفرانسی خبری گفت: ما از این اصل پیروی کردیم که روسیه به بازگرداندن مناسبات به مجرای عادی علاقمند است و این امر جوابگوی منافع روسیه و منافع آمریکا است و از نظر حفظ امنیت و ثبات بین‌المللی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. صحبت‌ها صادقانه و مفصل بود، این پیشرفت نبود ولی ظاهر شدن نخستین نشانه‌های درک اینکه دو قدرت بزرگ باید به همکاری‌های عادی بازگردانند گام مهمی به‌شمار می‌رود.


«کری» به نوبه خود تاکید کرد: آمریکا در انتظار جهشی در مذاکرات با رهبری روسیه در «سوچی» نبود ولی انجام گفت‌وگو را برای حل موضوعات سیاست جهانی بسیار مهم می‌دانست.



وی در کنفرانس مطبوعاتی پایانی اظهار کرد: این بازدید اقدام مهمی بود و در زمان مهم صورت گرفت. ما در فکر آن نبودیم که حتما جهشی صورت بگیرد و ما به درک روشنی درباره چگونگی حل موضوعی مشخص دست یابیم، ولی با سران روسیه مذاکرات خوب و مفصلی داشتیم. چنین مذاکراتی برای کسب پیشرف درباره بسیاری از امور پیچیده کنونی ضرورت دارد.


به‌عقیده لاوروف، روسیه و آمریکا این دیدگاه مشترک دارند که باید از گام‌هایی که به مناسبات دو کشور زیان دراز مدت وارد می‌کند اجتناب شود. مسکو و واشنگتن با وجود اختلاف در ارزیابی‌هایی که دارند صلاح می‌دانند گفت‌وگوها را ادامه دهند.


«لاوروف» گفت: ارزیابی ما از همه موضوعات مورد مذاکره هم‌راستا نبود ولی دیدار امروز این امکان را به‌وجود آورد که همدیگر را بهتر درک کنیم. ما این درک را داریم که باید از گام‌هایی که به مناسبات روسیه و آمریکا و همکاری ما در امور مختلف زیان دراز مدت وارد می‌کند اجتناب شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته