دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1396 - 12:17

آخرین وضع خرید و فروش خودرو در سررسید اردیبهشت‌ماه

بر اساس اعلام بورس تسویه فیزیکی و زمان سررسید فیزیکی قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش سهام شرکت ایران خودرو (خودرو) در سررسید اردیبهشت ماه 1396، آخرین روز معاملاتی قراردادهای اختیار معامله سهام خودرو است.
کد خبر : 180260

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، پس از پایان دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش بر روی سهام شرکت ایران خودرو (خودرو) در سررسید اردیبهشت ماه 1396 ، دارندگان موقعیت باز خرید در صورت تمایل و دارندگان موقعیت باز فروش به طور قطع وارد فرآیند اعمال قراردادهای اختیار معامله خواهند شد.


از طرفی از آنجایی که اعمال قراردادها به صورت غیرخودکار است، دارندگان موقعیت باز خرید در صورت تمایل به اعمال باید درخواست خود را از طریق کارگزار مربوطه و مطابق با قرارداد مشتری-کارگزار، به اتاق پایاپای اعلام کنند.


همچنین مطابق با مصوبه 17 آذر ماه سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار، کارمزد اعمال در قراردادهای اختیار معامله برابر با 0/5 درصد ارزش قرارداد برحسب قیمت تسویه اختیارمعامله در روز سررسید خواهد بود.


مسئولیت عدم اعلام درخواست اعمال و نوع تسویه به کارگزار، بر عهده مشتری بوده و فرمول فوق برای تسویه های نقدی و فیزیکی، یکسان است. مقدار کارمزد اعمال مربوط به هر یک از انواع تسویه (نقدی و فیزیکی) هم بر اساس قیمت تسویه اختیار در همان سررسید محاسبه خواهد شد.


از طرفی در صورت نکول دارندگان موقعیت باز فروش، قرارداد اختیار معامله، تسویه نقدی شده و مشمول جریمه خواهد شد و جریمه نکول برابر با یک درصد ارزش قرارداد بر حسب قیمت اعمال است.


در سررسید فیزیکی واعلام موافقت با تسویه فیزیکی هم، تنها دارندگان موقعیت باز خرید می توانند در صورت تمایل، موافقت یا عدم موافقت خود با تسویه فیزیکی و نیز تعداد موقعیت های مورد نظر خود را برای این نوع تسویه اعلام کنند. این تعداد می تواند همه یا بخشی از موقعیت های باز هر مشتری باشد. همچنین در سررسید فیزیکی، دارندگان موقعیت باز فروش به طور پیش فرض، متعهد به تسویه فیزیکی همه موقعیت های باز خود هستند.


در این نوع از تسویه، جابجایی سهام پایه موضوع قرارداد به کد مالکیت و نیز تراکنش ارزش نقدی معادل آن بر حسب قیمت اعمال به حساب های دارندگا موقعیت باز خرید و فروش انجام می گیرد. از طرفی در تسویه فیزیکی، امکان اعمال قرارداد اختیار معامله به میزان کسری از اندازه قرارداد وجود ندارد.


از آنجایی که اعمال به روش تسویه فیزیکی برای همه قراردادها اعم از «در سود»، «بی تفاوت» و «در زیان» قابل انجام می باشد، لذا دارندگان موقعیت باز خرید باید در سامانه اعمال، موافقت خود را با تسویه فیزیکی این قراردادها اعلام کنند.


از سوی دیگر به منظور سهولت در اجرای فرآیند ارسال درخواست اعمال برای کارگزار و مشتری، هم در تسویه نقدی و هم در تسویه فیزیکی، گزینه ای با عنوان «موافقت با اعمال حداکثری» تعبیه شده است که مشتری با انتخاب این گزینه اعلام می کند که در روز سررسید نقدی یا فیزیکی، موافق اعمال همه موقعیت های باز خود است؛ این گزینه مناسب مشتریانی است که خواهان اعمال حداکثری موقعیت های بازشان هستند؛ و یا چند روز پیش از سررسید، اطلاعات خود را در سامانه اعمال وارد کرده‌اند. از آنجایی که ممکن است تا روز سررسید، تعداد موقعیت های باز آنها تغییر کند، با انتخاب این گزینه، نیازی به ویرایش اطلاعات ثبت شده در سامانه اعمال وجود نخواهد داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته