دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1396 - 12:19
یک جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار:

درمان مثانه عصبی در کشور امکان‌پذیر شد/ انجام جراحی کارگذاری دستگاه تحریک‌کننده عصبی- نخاعی مثانه برای بی‌اختیاری ادرار

یک جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار عنوان کرد: امکان درمان بیماران مبتلا به مثانه عصبی با کارگذاری دستگاه شبیه ساز تحریک کننده نخاعی - عصبی مثانه امکانپذیر شد.
کد خبر : 180001

به گزارش خبرنگار گروه‌ اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر مهری مهراد، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در انجمن علمی INUS ایران برگزار شد، عنوان کرد: به طور طبیعی در همه افراد ارتباطی بین مثانه و مغز وجود دارد. بدین‌صورت که زمانی که مثانه پر می‌شود پیامی را به مغز ارسال می‌کند تا دستور تخلیه برای او صادر شود که متاسفانه این امر در برخی افراد به دلیل ابتلا به بیماری‌های مادرزادی، اکتسابی و یا تروماها دچار اختلال می‌شود.


وی افزود: زمانی که ارتباط بین مغز و مثانه دچار اختلال شود، فرد به بی‌اختیاری ادراری مبتلا می‌شود، بدین‌صورت که یا به صورت کامل نمی‌تواند ادرار خود را کنترل کند و ناچار است از پدهای بهداشتی و یا پوشک استفاده کند و در برخی افراد نیز ادرار در مثانه تجمع پیدا می‌کند اما فرد احساس نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی نمی‌کند و ناچار است به صورت مداوم از سوند استفاده کند.


این فوق‌ تخصص مثانه با بیان اینکه اختلال ارتباط بین مثانه و مغز بیماری مثانه عصبی عنوان می‌شود، گفت: یک فرد به دنبال ابتلا به بیماری‌های مختلفی از قبیل دیابت، ام‌اس، پارکینسون، دیسک کمر، ترومای نخاع، سرطان روده و برخی بیماری‌های مادرزادی به مثانه عصبی مبتلا می‌شود.


این نماینده انجمن علمی INUS در ایران در ادامه یادآور شد: بیماری عصبی مثانه در همه افراد و در رده‌های سنی مختلف شیوع دارد؛ بنابراین به بیماران توصیه می‌شود برای بررسی عصب مثانه به پزشک مراجعه و تحت بررسی قرار بگیرند.


مهراد با توجه به بیماری‌های مادرزادی که موجب ابتلای فرد به مثانه عصبی می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی نوزادان با توده‌ای در دنبالچه یا خال‌های رنگی در قسمت کمر متولد می‌شوند که عصب مثانه این افراد به صورت مادرزادی تشکیل نشده است و نمی‌توانند تا پایان عمر ادرار خود را دفع کنند، به همین منظور نیاز دارند تا همیشه سوند به همراه خود داشته باشند که این مساله برای آنها بسیار آزاردهنده است.


این جراح کلیه و مجاری ادرار در ادامه درباره روش‌های درمان مثانه عصبی عنوان کرد: تا سال گذشته افراد مبتلا به بیماری مثانه عصبی راهی جز استفاده از سوند نداشتند، اما خوشبختانه با پیشرفت علم و ارتباط پزشکان ایرانی، انجام عمل جراحی تعبیه دستگاه شبیه‌ساز تحریک‌کننده عصبی‌- نخاعی در کشور نیز امکان‌پذیر نیز شد.


وی با بیان اینکه انجام این عمل جراحی موجب بهبود و درمان کامل این بیماران می‌شود، عنوان کرد: طی این عمل جراحی الکترودی در نخاع افراد کارگذاری می‌شود که به باتری که در باسن فرد تعبیه شده متصل است. این الکترود و باتری میدان الکتریکی را ایجاد می‌کند که موجب تحریک عصبی- نخاعی مثانه می‌شود و فرد قادر خواهد بود ادرار خود را تخلیه کند.


وی خاطرنشان کرد: این الکترود به وسیله کنترلی هدایت می‌شود که یک نمونه از این کنترل در اختیار بیمار و نمونه‌ای دیگر در اختیار تکنسین‌های این دستگاه قرار می‌گیرد تا از طریق آن بتوان میدان الکتریکی ایجاد شده و تحریکات را به خوبی کنترل کرد تا فرد دچار آسیب نشود.


مهراد یادآور شد: افرادی که این عمل جراحی برای آنها انجام می‌شود، به راحتی می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند و در تمام نقاط کشور زندگی کنند، زیرا کنترلی که در اختیار آنها قرار دارد و نمونه‌ دیگری که در دست تکنسین‌هاست، در سراسر کشور دارای میدان الکتریکی است و می‌توان فرد را از راه دور کنترل کرد.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه الکترود و باتری کارگذاری شده در بدن فرد آیا احتمال ابتلای عفونت را در بیمار ایجاد می‌کند یا خیر، عنوان کرد: الکترود توسط یک شرکت آمریکایی ساخته شده که در تمام کشورها و حتی ایران به صورت آزمایشی اجرا و پاسخ‌های مثبتی از آن دریافت شده و از سال گذشته تاکنون عمل‌های جراحی موفقیت‌آمیزی انجام شده که خوشبختانه تاکنون عارضه‌ای در خصوص آن گزارش نشده است.


این فوق‌ تخصص مثانه در خصوص هزینه این عمل جراحی عنوان کرد: انجام این عمل جراحی حدود 65میلیون تومان است، اما خوشبختانه تمام سازمان‌های بیمه‌گر (پایه و تکمیل) این عمل را به صورت کامل پوشش می‌دهند، به گونه‌ای که بیمه‌های تامین‌اجتماعی و سایر بیمه‌های پایه حدود 42 میلیون تومان و بیمه‌های تکمیلی براساس سقف پرداختی بیمار هزینه‌های این عمل را پرداخت می‌کنند.


این نماینده انجمن علمی INUS در ایران در ادامه یادآور شد: اکنون در کشور ما این عمل جراحی در مراکز پارس و لبافی‌نژاد و همچنین مرکزی در شیراز قابل انجام است و بیماران می‌توانند برای کارگذاری این الکترودها و رهایی از بیماری آزاردهنده بی‌اختیاری به این مراکز مراجعه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
علی اکبر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴
۰
بنده مبتلا به مثانه عصبی هستم و در حال حاضر سوند نولاتون مصرف می‌کنم به دستور چند پزشک که بنده باید این عمل سوند زدن را تا آخر عمر باید انجام بدم راه درمان دارم.
ابراهیم صالحزاده
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۵
۰
سلام ببخشید میشه یه شماره تماس از این مرکز عمل مثانه برام بفرستید خیلی خیلی لازم دارم
هادی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
۰
سلام لطفان به شماره تماس یا آدرس یا نام دکتر این درمان کننده رابزارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۷
۰
خیلی خوبه که پیداشده
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
۰
سلام منم همچین مشکلی دارم قیمتش خیلی بالاست
پريسا جعفرزاده
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
۰
ميشه شماره تماس از اين مركز يا پزشك معالج داشته باشيم
هادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳
۰
از سرطان بدتره
Aaaaaa
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۴
۰
سلام چهار ساله در اثر عمل دیسک کمر واسیب ب عصب بین لگن مجبور ب استفاده سوند نولاتون هستم آیا راه درمانی براش هست؟
Aaaaaa
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵
۰
لطفا یه مرکز درمانی در شیراز معرفی کنید
مرتضوی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
۰
سلام.درخبر بالا فرمودید که مرکزی در شیراز این عمل رو انجام میده,لطف کنید این مرکز رو معرفی بفرماییدتامابهش مراجعه کنیم.باتشکر
مهرداد مالمیر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
۰
سلام لطفا ادرس وتلفن این مراکزی که گفتیتوبهمون بدید
امیرحسین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
۰
سلام پسر من ۱۴سالشه تازه ده روزه که فهمیدیم مثانه عصبی داره و براش سوند گذاشتن.دکترش گفته بعد از دو هفته برداریم .میخاستم ببینم امکان داره که خوب شده باشه و دیگه لازم به گذاشتن سوند نباشه؟ممنون
م.ن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
۰
دوستان خوبم که بعد از جراحی مبتلا به مثانه عصبی شدید من ۴ سال است بجای سوند از فشار آب شلنگ استفاده میکنم و زندگی طبیعی دارم امتحان کنید نتیجه اش عالیه دقیقا همون تحریک دستگاهی رو انجام میده که تو لگن کار میزارن با این تفتوت بدون هزینه و درد و عوارض جانبی
م.ن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
۱
دوستان خوبم که بعد از جراحی مبتلا به مثانه عصبی شدید من ۴ سال است بجای سوند از فشار آب شلنگ استفاده میکنم و زندگی طبیعی دارم امتحان کنید نتیجه اش عالیه دقیقا همون تحریک دستگاهی رو انجام میده که تو لگن کار میزارن با این تفتوت بدون هزینه و درد و عوارض جانبی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
۰
سلام
دکتر شریفی اقدس این عمل رو انجام میده
تلفن مطب ۲۲۳۵۱۶۳۱
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹
۰
لطفا ادرس مرکز عمل مثانه در شیراز را بفرستین
ستاره رضایی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۶
۰
من این عمل را توسط دکتر فرزانه شریفی اقدس حدود ۷ سال پبش در تهران انجام دادم اما هیچ نتیجه ای نگرفتم و نزدیک به سی میلیون تومانم رفت
هلدینگ شایسته