دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1396 - 10:03

واشنگتن پست: ترامپ اطلاعات محرمانه آمریکا را به روسیه لو داد

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی مدعی شد، دونالد ترامپ در جریان دیدار هفته گذشته خود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اطلاعات بسیار طبقه‌بندی شده‌ای را در ارتباط با داعش به روس‌ها لو داده است.
کد خبر : 179921

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از گاردین، روزنامه واشنگتن پست نوشته است که دونالد ترامپ در جریان دیدار هفته گذشته با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا در اتاق بیضی شکل کاخ سفید، اطلاعات بسیار طبقه‌بندی شده‌ای را برای مقامات روس افشا کرده است.


این روزنامه روز دوشنبه در گزارشی نوشت که ترامپ جزئیات اطلاعات طبقه‌بندی شده جمع آوری شده در مورد داعش را که در دولت آمریکا و در میان متحدان نزدیک آمریکا از آنها به دقت محافظت می‌شده، با روس‌ها در میان گذاشته است.


این گزارش حاکی است، هرچند ترامپ منبع مشخص مورد استفاده برای جمع‌آوری این اطلاعات را شرح نداده، اما جزئیات بسیار طبقه‌بندی شده‌ای را ارائه داده که ظاهرا مربوط به یکی از طرح‌های داعش برای استفاده از لپتاپ‌های موجود در هواپیماهای مسافربری بوده است.


مقامات ارشد دولت آمریکا که در این نشست حضور داشته‌اند، این ادعاها را رد کرده و گفته‌اند در دیدار ترامپ با لاوروف تنها بحث‌های کلی درباره مبارزه با تروریسم مطرح شده است.


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «در جریان دیدار دونالد ترامپ با لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مجموعه گسترده‌ای از موضوعات مورد بحث قرار گرفت که در بین آنها تلاش‌های مشترک و تهدیدات در زمینه مبارزه با تروریسم قرار داشت.»


وی افزود: «در این تبادل نظر، ماهیت تهدیدات مشخص مورد بحث قرار گرفت، اما آنها در مورد منابع، شیوه‌ها یا عملیات‌های نظامی بحث نکردند.»


اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ گفت: « رئیس‌جمهوری آمریکا و وزیر خارجه روسیه «تهدیدات مشترک از ناحیه سازمان‌های تروریستی را که شامل تهدیدات مربوط به بخش هوانوردی می‌ شد، مورد بررسی قرار دادند.»


مک مستر در بیانیه‌ای افزود: «در هیچ زمانی هیچ منبع یا روش اطلاعاتی مورد بحث قرار نگرفت و هیچ عملیات نظامی فاش نشد که قبلا علنی نشده بود.»


مک مستر پس از انتشار این بیانیه در گفت‌وگو با خبرنگاران اضافه کرد: «من در اتاق حضور داشتم. این اتفاق (افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده) رخ نداد.»


اما گزارش اصلی نمی‌گوید که ترامپ در مورد منابع یا شیوه‌های مبارزه با تروریسم با وزیر خارجه روسیه بحث کرده است. ادعای واشنگتن پست این است که ترامپ اطلاعاتی در مورد لپتاپ‌های موجود در هواپیماها را که ممکن است یک منبع اطلاعاتی را در معرض ریسک قرار دهد با روس‌ها در میان گذاشته و متحدی که این اطلاعات را در اختیار دولت آمریکا قرار داده رضایت نداشته که اطلاعات مذکور در اختیار روس‌ها قرار داده شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته