دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1396 - 08:18

اختلاف فدراسیون‌نشین‌ها بر سر پرونده سال 2007 مربی رومانیایی؛ «جیونگا» و مربی بانوان روئینگ رودروی هم

حواشی فدراسیون قایقرانی وارد فاز جدیدی شده است به طوری که این روز‌ها علاوه بر «جیونگا» و« افشین فرزام» اعضای فدراسیون هم با برخی اظهارنظرات به این حواشی دامن می زنند.
کد خبر : 179773

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، «نیکولا جیوگا» مربی رومانیایی بار دیگر به ایران آمد و هدایت تیم ملی روئینگ را از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری برعهده گرفت. البته «جیوگا» در سال‌های 2007 و 2008 به عنوان مربی روئینگ در ایران فعالیت می‌کرد و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نقش موثری در پیشرفت رشته قایقرانی در ایران داشته است. کسب اولین مدال مسابقات قهرمانی آسیا، کسب اولین سهمیه های المپیک و مدال مسابقات قهرمانی زیر 23 سال جهان عناوینی است که تیم ملی ایران با این مربی رومانی کسب کرده است.


«جیوگا» که برای ارتقای سطح روئینگ مردان برای بار دوم به ایران آمده طبق قراردادی که با فدراسیون قایقرانی امضا کرده است هم به عنوان سرمربی و هم به عنوان مدیر تیم‌های ملی در همه رده های سنی مشغول به فعالیت شده است اما در حالی که انتظار می‌رفت با حضور او کار‌ها بهتر از گذشته و بدون مشکل پیش برود وی از همان ابتدای کار با افشین فرزام مربی روئینگ بانوان دچار مشکل شد.


«جیونگا» معتقد است هدایت همه تیم های ملی و از جمله بانوان باید زیر نظر او باشد اما افشین فرزام به عنوان سرمربی تیم بانوان این موضوع را نپذیرفته‌است و البته که فدراسیون هم از فرزام مربی تیم بانوان حمایت کرده است، به هر روی اختلاف بین این دو مربی به وجود آمده و فعلا فدراسیون هم نتوانسته این موضوع را حل کند.


غلامرضا امینی رئیس فدراسیون قایقرانی در تایید این خبر به آنا گفت: «جیوگا یکی از فنی‌ترین مربیان روئینگ در دنیا است و در سال‌های که در ایران بوده موفقیت‌های زیادی کسب کرده اما متاسفانه از زمانی که به ایران آمده با افشین فرزام مربی روئینگ بانوان دچار اختلاف نظر شده که البته موضوع کاملا طبیعی است.من با هر دو طرف صحبت کردم و این اختلاف هم از طرف جیوگا آغاز شد و هنوز هم برطرف نشده است. از طرفی ما نمی‌توانیم افشین فرزام هم کنار بگذاریم چرا که او مربی است که در این سال‌های اخیر نتایج خوبی کسب کرده‌است و ملی‌پوش ما با این مربی سهمیه المپیک را کسب کرد. من دست از تلاش برنمی‌دارم و این موضوع را تا حل شدن اختلافات هر دو طرفین پیگیری خواهم کرد.»


دامنه اختلاف این دو مربی به همین جا ختم نشده‌است چرا که صادقی رئیس کمیته روئینگ بعد از این اختلاف به حمایت از جیوگا به مدت 10 روز به حالت قهر در محل کارش در فدراسیون حاضر نشد که البته امینی رئیس فدراسیون قایقرانی در این باره نیز گفت: «با تماس هایی که با صادقی داشتم او بازگشت به کار داشته و به زودی مشکلاتی که به وجود آمده است را برطرف می‌کنم. من این موضوع را پیگیری می کنم و برای حل و فصل آن هم ناامید نیستم.»


علاوه بر این دو نفر عمران پورعسگر سرپرست کمیته روئینگ و وحید مرادی دبیر فدراسیون هم ظاهرا با هم اختلاف نظر پیدا کرده‌اند. پورعسگر مدعی شده مرادی دبیر فدراسیون در مورد پرونده جیوگا در سال 2007 صحبت هایی انجام داده است. البته در این میان هیچ یک از فدراسیون‌نشین‌ها حاضر نیستند در خصوص مفاد پرونده جیوگا به طور روشن و صریح صحبت کنند.


پورعسگر با هدف روشن شدن موضوع این اختلاف در گفت و گو با خبرنگار آنا گفت: «‌صحبت راجع به پرونده داشتن جیونگا در سال 2007 از طرف مرادی مطرح شده است و من نمی‌دانم که محتوای این پرونده فساد مالی یا اخلاقی است و هیچ حرفی در این رابطه بیان نشده است. اما چیزی که برای همه ما مهم است منافع ملی است. جیونگا وقتی به ایران آمد قایقرانی را متحول کرد.ما در سال 2007 در عرض 11 ماه بااین مربی سهمیه المپیک گرفتیم و حالا او که تاثیرات شگفتی بر روی قایقرانی ایران داشته باز هم به کشور ما آمده است. او به عنوان سرمربی قراردادش را در ایران امضا کرده اما وقتی پای کار آمد متاسفانه با سرمربی تیم روئینگ بانوان دچار اختلاف نظر شده است. جیونگا معتقد است باید همه ملی پوشان زیر نظر او فعالیت کنند اما سرمربی تیم بانوان زیر بار این موضوع نمی رود.»


وی ادامه داد: «ما اگر مربی حرفه ای به ایران می‌آوریم باید حرفه‌ای هم رفتار کنیم نه اینکه در مورد برخی تیم‌ها به او اختیارات لازم را بدهیم اما در مورد تیم‌های دیگر مانند تیم بانوان اجازه ندهیم او اظهارنظری داشته باشد.»


پورعسگر ادامه داد: «قایقرانی ایران در سال 2008 دو سهمیه المپیک را کسب کرد و در سال 2012 با دو سهمیه راهی لندن شد اما در سال 2016 با افت زیادی مواجه شد و تنها به یک سهمیه بسنده کرد در حالی که وقتی قایقرانی در سال‌های گذشته دو سهمیه کسب کرده بود انتظار می‌رفت حداقل در المپیک ریو سهمیه بیشتری کسب کنیم یا تنها ورزشکار المپیکی ما حداقل به فینال C می رسید. بنابراین در این شرایط باید منافع ملی را در نظر بگیریم و مربی که به ما تعهد داده در بازی های جاکارتا سه مدال طلا و نقره به دست می آورد را به راحتی از دست ندهیم.»


وی عنوان کرد: «البته فرزام هم به عنوان مربی بانوان تقصیری ندارد و بهتر بود که فدراسیون مشکلات داخلی را قبل از ورود مربی خارجی برطرف می کرد. فرزام در تیم ملی بانوان ماهی یک میلیون درآمد دارد و بهتر بود مسئولیت جای دیگری را به او می دادند و جیونگا هم به کار خودش در ایران ادامه می داد نه اینکه با حمایت های یک جانبه وضعیت تیم ملی و مربی مبهم شود.»


پورعسگر ادامه داد: «این مربی از اوایل اردیبهشت ماه به ایران آمده و طبق قرارداد هم ماهی 6000هزار دلار حقوق اوست و حالا به اواخر اردیبهشت نزدیک می‌شویم بدون اینکه او کاری برای قایقرانی کرده باشد باید اولین حقوق او پرداحت شود. زمانی که من در مورد این اختلاف با او صحبت کردم و از او خواستم که تیمش را فعلا آماده کند و تا 14 ماه دیگر که بازی های قهرمانی آسیا است بهترین های تیم روئینگ بانوان را گلچین کند او از این پیشنهاد استقبال کرد اما در مقابل او پاسخی به من داد که جواب دیگری نتوانستم به او بدهد. جیونگا گفت من این پیشنهاد شما را قبول می کنم اما این رقابت ورزشکاران داخلی با یکدیگر است و ما باید با قایقرانان چینی رقابت کنیم نه خودمان با خودمان!»


وی افزود: «این مربی تفکرات حرفه ای دارد و متاسفانه فدراسیون با عدم مدیریت و حمایت‌های یک طرفه باعث شده که این اختلاف به وجود بیاید. به هر حال شرایط خوبی در قایقرانی حاکم نیست و صادقی رئیس کمیته روئینگ هم به دلیل همین اختلاف قهر کرده و فعلا به فدراسیون نمی آید از طرفی حسین شادی هم با ورود جیونگا قرار بود به قایقرانی باز هم برگردد اما فعلا وضعیت او هم نامشخص است.»


مرادی دبیر فدراسیون قایقرانی نیز در گفت و گو با آنا موضوع پرونده داشتن جیونگا از طرف او در سال 2007 را تکذیب کرده و گفت: «پورعسگر که چنین ادعایی دارد باید خودش پاسخگو باشد. وقتی نقل قولی از من عنوان می کند مبنی بر اینکه جیوگا پرونده داشته و چطور فدراسیون او را به ایران آورده است باید اعلام کند که من در حضور چه کسانی این حرف را زده‌ام. متاسفانه برخی از این اختلافی که به وجود آمده مربوط به صحبت‌هایی است که به هیچ عنوان با واقعیت همخوانی ندارد. فدراسیون مشغول کار خودش است و به زودی مشکلات هم برطرف می شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته