دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1396 - 12:56

قاسمی: اگر حسن نیت وجود داشته باشد، تحریم‌های غیرهسته‌ای قابل رفع است/ آزادی زندانیان ایرانی در ترکمنستان در هفته آینده

نوع رابطه با عربستان، سفر ظریف به اصفهان، امکان رفع دیگر تحریم‌های ایران و... از جمله مواردی بود که امروز در نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه‌ها مطرح شد.
کد خبر : 179721

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا بهرام قاسمی، در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوی ایران و عربستان گفت: «عربستان چه در منطقه و چه در قبال یمن و ایران دچار اشتباهات راهبردی است.»


قاسمی در پاسخ سوال دیگری درباره احداث دیوار مرزی بین ایران و ترکیه با بیان اینکه مقامات ترک ما را در جریان ایده‌هایی که دارند قرار داده‌اند، گفت: «این دیوار در نقطه صفر مرزی نیست. ما از هراقدامی که به ثبات امنیت منطقه کمک کند استقبال می‌کنیم.»


به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین تصریح کرد که سفر روز گذشته ظریف به اصفهان هیچ کار حزبی و انتخاباتی نبوده و با هزینه شخصی و سفری شخصی و به احترام رئیس‌جمهوری و حضور روحانی در اصفهان انجام شده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی گفت: «متاسفانه روز جمعه در کانادا صندوق رای نداریم.»


وی در پاسخ به سوالی دیگر عنوان کرد که تاریخ مذاکرات کارشناسی ایران و کانادا درباره روابط دوجانبه احتمالا ظرف چند هفته آینده مشخص خواهیم کرد و مذاکرات را برای حصول به توافق مرضی الطرفینی ادامه می‌دهیم.


قاسمی با اشاره به حضور هیاتی از ایران در ترکمنستان برای اجرایی کردن تفاهم انتقال محکومان گفت: «قرار شد در چند گروه با اولویت زندانیان ایرانی به کشور بازگردند و فکر می‌کنم طی روزهای آینده به اجرا برسد.»


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رئیس‌جمهوری در چند روز گذشته چندبار در مورد تلاش برای برداشته شدن تحریم‌های غیرهسته‌ای در صورت تداوم دولت تدبیر و امید صحبت کردند. با توجه به انواع تحریم‌های حقوق بشری، فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی که بر ایران اعمال شده است، آیا چشم‌اندازی برای فی‌المثل رفع تحریم‌های حقوق بشری از طریق گفت‌وگو با اتحادیه اروپا وجود دارد؟ «این ایده موضوعی در ادامه روندها برای رفع فشارهای تحریمی بر ایران است و البته که ایده جدیدی هم است . پیشبرد این هدف کار دشواری است و ایشان هم گفتند که در این جهت تلاش می‌کنم. این نوع تحریم‌ها ریشه در مسائل مشخص دارد و از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است ولی نهایتا با جایگاهی که ایران امروز از آن برخوردار است و مواضعی که در سالیان گذشته در منطقه و جهان داشته است هیچ اقدام و کاری در دیپلماسی ناشدنی نیست اگر حسن نیت و انصاف وجود داشته باشد می توان از کانال‌های مختلف و از طریق دیپلماسی پویا بر بقیه مشکلات هم فائق آییم.»


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کانال مدنظر اولیه برای این مذاکرات اروپا خواهد بود یا به مذاکره با آمریکا در موضوعات غیربرجامی هم فکر می کنیم، گفت:«به هرحال بخشی از این تحریم‌ها و مسائل به آمریکا بازمی‌گردد و بخشی به سایر کشورها مربوط است اما نهایتا این موضوع به طراحی جدیدی نیاز دارد و شاید برای قضاوت در این مورد که از کجا و چگونه باید آغاز کرد و اینکه چه مسیری را باید طی کرد در حال حاضر زود باشد. این ایده به کار کارشناسی و رویکردی جدید نیازمند است چرا که بحث جدیدی است که آقای رئیس جمهوری مطرح کرده اند و شاید بعدها بتوان در مورد آن جزئی تر صحبت کرد.»


در حال به روز رسانی...




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب