دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1394 - 15:08
فتاحی:

تلاش برای توقف مذاکرات برخلاف اصول تعیینی رهبر انقلاب است/ نمایندگان در امضا دقت کنند!

نماینده ارومیه در مجلس گفت: اگر طرح توقف مذاکرات هسته‌ای به صحن علنی مجلس بیاید، رأی نخواهد آورد؛ اما در عین حال با هرگونه زورگویی علیه ایران مخالفیم و چنین اجازه‌ای را به طرف‌های مقابل نمی‌دهیم.
کد خبر : 17959

عابد فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره امضای طرحی از سوی برخی نمایندگان مبنی بر توقف مذاکرات هسته‌ای تا پایان تهدیدهای آمریکا، اظهار کرد: اگر هدف این نمایندگان از این طرح، مقابله به مثل با طرح سنای آمریکاست، باید بگویم که هر تلاشی برای توقف مذاکرات برخلاف اصول تعیینی مقام معظم رهبری است.


وی ادامه داد: وقتی ایشان می‌فرمایند بنده با ادامه مذاکرات مشکلی ندارم، چرا برخی می‌خواهند آن را متوقف کنند؟ ما مذاکرات را یک فرصت بین‌المللی برای تقویت توان و تعامل ایران با جهان می‌بینیم که باید از آن استفاده کرد.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خاطرنشان کرد: شش نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای در برابر 100 کارشناس خارجی کشورهای قدرتمند به مذاکره می‌نشیند و قدرت دیپلماسی ایران را به نمایش می‌گذارند، ما نماینگان نیز وظیفه داریم در داخل از آنها حمایت کنند.


بعد از مقام معظم رهبری، ظریف محبوب آحاد مردم است


فتاحی با اشاره به فشارهای رواحی و روانی که بر مذاکره‌کنندگان ایرانی حاکم است، تصریح کرد: مذاکره‌کنندگان ما کار دشواری در برابر شش کشور قدرتمند جهان دارند، در داخل هم برخی تندرو به دولت و مذاکره‌کنندگان فشار وارد می‌کنند در صورتی که مردم حامی آنها هستند و شاید بتوانیم ادعا کنیم که بعد از مقام معظم رهبری که محبوبیت ایشان با هیچ شخصی در کشور قابل مقایسه نیست، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه محبوب آحاد مردم باشد.








بارها شده است که در مجلس نمانیدگان برگه‌ای را می‌آورند که می‌گویند که در راستای فرمایشات رهبری است یا اینکه خواهش می‌کنند تا برگه‌ای را امضا کنیم، برخی نمایندگان هم می‌پذیرند و امضا می‌کنند؛ اما بعد می‌ببیند که چیز دیگری است و بدون اطلاع آن را امضا کرده‌اند

این نماینده مردم در مجلس، با بیان اینکه «ما با طرحی که مربوط به توقف مذاکرات باشد مخالفیم»، گفت: ما طرحی که روز گذشته به امضای نمایندگان رسید را به هیچ‌‌وجه قبول نداریم؛ نه تنها با سه فوریت آن بلکه با یک فوریت و حتی مطرح شدن آن نیز مخالفیم و به نظر بنده اگر در صحن علنی بررسی شود، رأی نخواهد آورد؛ اما در عین حال با هرگونه زورگویی علیه ایران مخالفیم و چنین اجازه‌ای را به طرف‌های مقابل نمی‌دهیم.


عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس، با اشاره به خشم کشورهای عرب منطقه از موفقیت‌های ایران در مذاکرات، یادآور شد: اینکه وزیر خارجه عربستان همزمان با مذاکرات ایران به سوئیس می‌رود و درخواست به نتیجه نرسیدن مذاکرات را دارد، نشان از پیروزی دیپلماسی و قدرت ایران در منطقه و جهان دارد.


وی تأکید کرد: کشورهای جهان می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران از روی صعف و اجبار پای میز مذاکره حاضر نشده است؛ بلکه به دنبال تعامل سازنده و اثبات حس نیت خود در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است که بر همگان تأیید شده است.


نماینده ارومیه در مجلس، در ادامه تصریح کرد: برخی از نمایندگان مجلس نسبت به موضع‌گیری رئیس مجلس در رد طرح سه فوریتی توقف مذاکرات در جلسه فراکسیون رهروان انتقاداتی داشتند، اما آنها باید بدانند که آقای لاریجانی به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی و رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور، مصالح ملی و همه جوانب را در نظر می‌گیرد و زمانی‌که طرحی خلاف منافع ملی باشد، آن را نمی‌پذیرد.


فتاحی درباره بی‌اطلاعی برخی از نمایندگان از سه فوریتی بودن این طرح و امضای آن نیز تصریح کرد: بارها شده است که در مجلس نمانیدگان برگه‌ای را می‌آورند که می‌گویند در راستای فرمایشهای رهبری است یا اینکه خواهش می‌کنند تا برگه‌ای را امضا کنیم، برخی نمایندگان هم می‌پذیرند و امضا می‌کنند؛ اما بعد می‌ببیند که چیز دیگری است و بدون اطلاع آن را امضا کرده‌اند. از این جهت بنده از نمایندگان خواهش می‌کنم در این موضوع دقت بیشتری داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب