دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1396 - 13:54
نشست خبری دادستان کل کشور (1):

هشدار دادستان کل کشور به برگزارکنندگان کارناوال‌های انتخاباتی

دادستان کل کشور به مسئولان ستادهای انتخاباتی برای برقراری قانون و دفاع نکردن از یک کاندیدای خاص هشدار داد و گفت:‌ برگزاری کارناوال‌های انتخاباتی بدون مجوز، جرم است و با آن برخورد خواهد شد.
کد خبر : 179462

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در نشست خبری ظهر امروز خود با اصحاب رسانه پیرامون مسائل مرتبط با انتخابات با بیان اینکه هم‌اکنون در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی در سراسر کشور هستیم و امیدواریم که با برنامه‌ریزی حساب‌شده و منطقی شاهد حضور حداکثری مردم باشیم، اظهار کرد: به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین مسائلی که در امر انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد مساله امنیت و مسئولیت تامین امنیت فضای انتخابات است و تفاوتی در تامین امنیت برای فضای مجازی و فضای حقیقی وجود ندارد.


وی با اشاره به لزوم برقراری امنیت در حوزه‌های رأی‌گیری و همچنین ستادهای انتخاباتی که در آن کاندیداها به ارائه نظرات خود می‌پردازند، تصریح کرد: مسئولیت تامین امنیت در این فضاها بر عهده بخش‌های مختلفی از جمله وزارت کشور، استانداری، فرمانداری، بخشداری، نیروی انتظامی، دستگاه‌های امنیتی اطلاعاتی و قوه قضائیه است. این دستگاه‌ها مسئول ایجاد امنیت لازم برای تحقق یک حماسه و انجام انتخابات پرافتخارند به همین منظور باید برای برقراری یک امنیت پایدار و موثر هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.


دادستان کل کشور با اشاره به برخورد قاطع با برهم زنندگان امنیت انتخابات تصریح کرد: هر کسی که بخواهد امنیت انتخابات را قبل، روز انتخابات و بعد از برگزاری انتخابات خدشه‌دار کند با آن برخورد شدید خواهد شد.


به گفته منتظری برقراری امنیت لازم از سوی مسئولان و هوشیاری مردم و حضور در صحنه انتخابات، خنثی کننده فتنه‌ها و توطئه‌های عناصر منافق و تکفیری و سایر دشمنان ایران است.


وی در مرحله اول از مسئولان اجرای انتخابات، فرمانداران، استانداران و بخشداران خواست پیش از همه به موضوع برقراری امنیت اهتمام بورزند و اجازه ندهند زمینه‌ای فراهم شود که کسی بخواهد از آن سوء استفاده کند.


منتظری با بیان اینکه استاندار، فرماندار و بخشدار چون منصوب دولت مستقر هستند شاید گرایش حمایت از یک کاندیدای خاص را داشته باشند و این یک امر طبیعی است، گفت: اما ما انتظار داریم مسئولان اجرای انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و حوزه‌هایی که انتخابات نمایندگی مجلس در آن برگزار می‌شود رعایت قانون را انجام دهند و از طرفداری از یک کاندیدای خاص اجتناب کنند.


وی تاکید کرد که از این صحبت‌ها کاندیدای خاصی را مدنظر ندارد و به طور کلی بین 6 نفری که در مقام انتصاب ریاست جمهوری قرار گرفتند این موضوع قابل تطبیق است.


افزایش گزارش تخلفات مسئولان اجرایی طی هفته گذشته


دادستان کل کشور با بیان اینکه طی هفته اخیر گزارش‌ها و مکاتبه‌های نسبتا قابل توجهی از تخلفات و حمایت‌های مسئولان اجرایی(فرمانداران و بخشداران) از یک کاندیدای خاص به قوه قضائیه رسیده است، تصریح کرد: این موضوع از سوی مسئولان اجرایی غیر قابل قبول است. در روزهای پایانی همه مسئولان اجرایی در کمال بی‌طرفی باید وظایف خود را در چارچوب قانون انجام دهند. ما به هیچ وجه تمایل نداریم کار به جایی برسد که برای مسئولان اجرایی پرونده قضایی تشکیل دهیم زیرا به موجب قانون افراد مسئول در اجرای انتخابات اجازه ندارند له یا علیه کاندیدایی تبلیغ کنند و این از مصادیق مجرمانه است که دستگاه قضا با آن برخورد می‌کند زیرا دستگاه قضایی نمی‌تواند نسبت به جرم بی‌تفاوت باشد آنها در دادگاه مورد قضاوت قاضی قرار می‌گیرند.


منتظری تاکید کرد: من به عنوان دادستان کل کشور به تمامی دادستانی‌ها ابلاغ کردم که با تخلف و افراد متخلف در این زمینه به هیچ وجه اغماضی صورت نگیرد. در مرحله اول به آنها تذکر داده می‌شود و سپس بر اساس قانون با آنها برخورد خواهد شد. مسئولان اجرایی بدانند در رصد دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی هستند و اگر مرتکب جرم شدند بعدا گلایه نکنند که چرا استاندار یا فرماندار به دادگاه رفته است. توصیه دوستانه و برادرانه ما در مرحله انتخابات این است که آنها بر اساس قانون رفتار کنند.


راه‌اندازی کارناوال انتخاباتی جرم است


وی با بیان اینکه قوانین مربوط به انتخابات از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تعیین و دستورالعمل‌های آن صادر شده است، عنوان کرد: همه مسئولان اجرایی و کاندیداها کم و بیش با مقررات، ضوابط و مصوبات مرتبط آشنایی کامل دارند، پس از مسئولان ستادها و کاندیداها می‌خواهیم که مراقبت کنند.


دادستان کل کشور ادامه داد: در برخی از شهرستان‌ها و از سوی بعضی از ستادها گزارش‌هایی رسیده که نشان می‌دهد نسبت به راه‌اندازی کارناوال و حضور در فضای باز اقدام کرده‌اند. این موضوع جرم است مگر اینکه با مجوز این اقدام را انجام داده باشند یعنی در چارچوب قوانین برای حرکت در فضای باز مجوز بگیرند، در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.


وی تصریح کرد: از روسای ستادهای مرکزی و شهرستان‌ها مجدانه می‌خواهیم از راه‌اندازی کارناوال‌ها در فضاهای باز خودداری کنند. البته حضور در سالن‌های ورزشی، مساجد و مکان‌هایی که برای تبلیغات انتخاباتی تعبیه شده بلامانع است.


دادستان کل کشور خطاب به روسای ستادهای انتخاباتی توضیح داد: روسای ستادها توجه کنند که یکسری افراد بدخواه و کسانی که به دنبال برهم زدن انتخابات هستند از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند و افرادی که هیچ گرایشی به هیچ جناح سیاسی ندارند و به‌دنبال افکار شوم خود هستند وارد کارناوال‌های انتخاباتی می‌شوند و هر اتفاقی که به وقوع بپیوندد مسئولیت آن برعهده مسئولان ستادها است. البته اگر مجوز هم گرفته شود مسئولان تامین امنیت باید امنیت برگزاری کارناوال‌های انتخاباتی را تامین کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب