دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1396 - 14:26
رئیس واحد مطرح کرد

راهکارهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر برای مقابله با کاهش دانشجو و کمی منابع مالی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر اظهار کرد: «کاهش دانشجو و کمی منابع مالی از مشکلات دانشگاه است. عوامل مختلف در بروز این مسئله تاثیر داشته است، باورمان این است که باید هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کنیم، به همین خاطر برای مقابله با این تهدیدات راهکارهای مختلفی را بررسی کرده‌ایم.»
کد خبر : 179437

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر محمد جعفری در آیین بزرگداشت مقام شامخ استاد در محل مجتمع فرهنگی امام صادق(ع) واحد کاشمر با بزرگداشت یاد و خاطره علامه مطهری و گرامیداشت نیمه شعبان گفت: «در وهله اول به دنبال افزایش رشته‏‌های جدید و جذب بیشتر دانشجو هستیم. همزمان بحث مدیریت هزینه و تعدیل نیروی انسانی را پیگیری می‌‏کنیم و به دنبال افزایش درآمدهای غیر شهریه‏‌ای هستیم.»


جعفری افزود: «در دو سال و نیم اخیر اقدامات خوبی برای گسترش رشته‌‏ها داشتیم. ایجاد 9 رشته جدید از مقطع کاردانی تا دکتری کمک بزرگی به واحد کاشمر بود. با توجه به رویکردهای آموزش و پرورش باید برای جذب دانشجو اقدام کنیم و پیگیر رشته‌‏های جدید باشیم. باید بر اساس سند تحول آموزش و پرورش کشور گسترش رشته داشته باشیم. دنبال رشته‏‌های مهارت محور و کارآفرین هستیم.»


عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی از اعضای هیات علمی واحد کاشمر خواست تا دانشگاه را در موضوع گسترش رشته‏‌ها با ارائه دیدگاه‌‏هایشان یاری کنند.


وی خاطرنشان کرد: «کمیته گسترش رشته‏‌های واحد کاشمر 18 رشته کاردانی تا کارشناسی را با توجه به رویکرد اعلام شده از میان رشته‏‌های میان رشته‌‏ای انتخاب و به شورای گسترش رشته‏‌های استان ارسال کرده است، امید با یاری شما بتوانیم براساس رویکرد آموزش و پرورش ایجاد رشته کنیم. بحث ایجاد رشته در گروه علوم پزشکی هم در دستور کار واحد قرار دارد، پیگیر سه رشته جدید در این گروه از مقطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد هستیم.»


در دو سال و نیم اخیر اقدامات خوبی برای گسترش رشته‌‏ها داشتیم. ایجاد 9 رشته جدید از مقطع کاردانی تا دکترا کمک بزرگی به واحد بود. با توجه به رویکردهای آموزش و پرورش باید برای جذب دانشجو اقدام کنیم و پیگیر رشته‌‏های جدید باشیم. باید براساس سند تحول آموزش و پرورش کشور گسترش رشته داشته باشیم. دنبال رشته‏‌های مهارت محور و کارآفرین هستیم

جعفری در باره دومین راهکار مقابله با مسایل فراروی دانشگاه تصریح کرد: «مدیریت هزینه‌‏ها را با دقت تعقیب می‌‏کنیم. باید به ازای هر 50 دانشجو یک کارمند داشته باشیم. افت جمعیت دانشجویی باعث شده این شاخص به یک کارمند برای هر 26 دانشجو برسد. با اخذ سیاست‌‏های تشویقی همکاران را به بازخرید شدن دعوت کرده‌ایم. سال گذشته پنج نفر از همکاران بازخرید شدند، سه نفر مامور و دو نفر بازنشسته شدند. امسال نیز دو نفر از همکاران بازنشسته و 8 نفر بازخرید خواهند شد.»


وی با اعلام توجه ویژه این واحد به افزایش درآمدهای غیرشهریه‏‌ای، افزود: «راهکارهای مختلفی مدنظر ماست. ایجاد شرکتهای دانش بنیان را به طور جدی پیگیر هستیم. تاکنون 6 طرح واصل شده که دو مورد در واحد مورد تایید واقع شده و به مرکز استان برای طی مراحل قانونی و داوری ارسال شده است. طرح تهیه روغن دانه زعفران در کمیته اقتصاد دانش‌بنیان واحد در دست بررسی است، برابر مطالعات اولیه این طرح اگر به بهره‌‏برداری برسد، درآمدزایی بالایی دارد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر توجه به مزرعه تحقیقاتی این دانشگاه به منظور نیل به درآمد بیشتر را از دغدغه‌‏های این دانشگاه دانست و عنوان کرد: «در یک و نیم هکتار از این مزرعه برابر طرح توجیهی یکی از استادان دانشگاه سه هزار قلمه تاگ کاشته شده است، پیش بینی می‏‌شود از این تاکستان سالانه دومیلیارد ریال در هر سال درآمد اخذ شود. همزمان مرکز رشد دانشگاه را در داخل سایت راه اندازی کردیم که به زودی به بهره‏‌برداری خواهد رسید. در این مرکز ده هسته فناور پیش بینی شده است. امیدواریم استادان، دانش‌‏آموختگان، دانشجویان و مبتکرین و صاحبان ایده‏‌ها در این محل مستقر شوند.»


در این مراسم بعد از برگزاری آیین بزرگداشت مقام استاد و ارائه برنامه‏‌های متنوع از 6 استاد برتر سال تحصیلی 96-95 واحد قدردانی به عمل آمد. مراسم با حضور شرکت‏ کنندگان در ضیافت شام به پایان رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته