دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1396 - 10:01

شوک جدید ترامپ: سیلی زیر گوش ترکیه

در حالی که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بسیار از پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا خوشحال به‌نظر می‌رسید اما وقایع اخیر در خاورمیانه نشان می‌دهد ترامپ، اردوغان را نیز ناامید کرده است.
کد خبر : 179329

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از اسپوتنیک، آمریکا نخستین محموله تسلیحات نظامی خود را چند روز پیش در اختیار شبه‌نظامیان کُرد متعلق به یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ)‌ قرار داد.


فاروق لاگوگلو، سفیر سابق ترکیه در آمریکا در گفت‌وگو با اسپوتنیک این اقدام دولت ترامپ را «سیلی دیپلماتیک زیر گوش ترکیه» خوانده است.


منبعی در میان نیروهای دموکراتیک سوریه که یگان‌های ی‌پ‌گ بخشی از آنها به شمار می‌آیند نیز ارسال کمک‌های نظامی آمریکا به کردها را تایید کرده است.


ترکیه به شدت نسبت به فعالیت شبه‌نظامیان کرد در سوریه حساسیت دارد و حتی در ماه‌های گذشته در جریان اجرای عملیات سپر فرات در چندین نوبت با یگان‌های کرد حاضر در شمال سوریه درگیر شد.


عملیات سپر فرات عملیاتی بود که سال گذشته از سوی ارتش ترکیه در راستای آنچه که «عقب‌راندن داعش از نواحی مشترک مرزی سوریه و ترکیه» خوانده شده بود، آغاز شد.


منبع حاضر در میان نیروهای دموکراتیک سوریه گفته است کمک‌های نظامی آمریکا به کردهای سوریه به صورت زمینی و از اقلیم کردستان عراق به منطقه خودمختار روژوا در شمال سوریه ارسال شده است. این منبع همچنین گفته است که بخشی از این کمک‌های نظامی که شامل تسلیحات و ماشین‌های حمل‌ونقل نظامی می‌شود به شهر کوبانی در استان حلب ارسال شده است. قرار است از این تسلیحات برای آزادسازی رقه از دست داعش استفاده شود.


فاروق لاگوگلو، سفیر سابق ترکیه در آمریکا می‌گوید: «وقتی به یاد آوریم که حلوصی آکار فرمانده ارتش ترکیه، هاکان فیدان رئیس سرویس امنیتی ترکیه و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در سفر به آمریکا حساسیت‌های آنکارا نسبت به کردها را اعلام کردند پس باید گفت ارسال تسلیحات به کردها فقط می‌تواند سیلی زیر گوش ترکیه باشد.»


این دیپلمات می‌گوید: «آشکار است که آمریکا عمدا ارسال تسلیحات را با سفر این مقامات مصادف کرده بود.»


وی می‌افزاید: «نباید فراموش کنیم که قرار است طی هفته‌های آینده رجب طیب اردوغان به آمریکا سفر کند و سفارت‌خانه‌های دو طرف در حال آماده‌سازی این سفر هستند. این مسائل نشان می‌دهد که آمریکا ترکیه را به سخره گرفته است. این مسائل نشان می‌دهد که هیچ نیازی به انجام چنین سفری در سطحی چنین عالی رتبه وجود ندارد.»


این برای نخستین بار نیست که یکی از مقامات خارجی از اقدامات دونالد ترامپ ناامید می‌شود. پیشتر ولادیمیر پوتین و بشار اسد روسای جمهوری روسیه و سوریه نیز به صورت صریح و ضمنی از روی کار آمدن ترامپ ابراز خشنودی کرده بودند اما حمله به پایگاه الشعیرات سوریه در ماه گذشته هر دو این روسای جمهور را ناامید کرد.


حالا به نظر می‌رسد اقدام آمریکا برای تجهیز شبه نظامیان کرد یک نفر دیگر را به این جمع اضافه کرده است: رجب طیب اردوغان. بعید به نظر می‌رسد این فهرست تنها سه نفر را شامل شود. ای بسا رهبران کشورهای عربی دیگر ردیف‌های این فهرست را تشکیل دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته