دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1396 - 13:12

هشدار معاون سابق خزانه‌داری آمریکا نسبت به تحریم ایران

معاون سابق وزارت خزانه‌داری دونالد ترامپ به نمایندگان کنگره آمریکا هشدار داد که لایحه تحریم ایران که در کمیته روابط خارجی مجلس سنا در حال بررسی است می‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کند.
کد خبر : 179167

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از هافینگتون پست، آدام زوبین روز جمعه در نامه‌ای به اعضای این کمیته نوشت این قانون به شکلی که در حال حاضر نوشته شده است، «با توجه به آنکه به نظر می‌رسد دست کم با روح برجام در تقابل است، می‌تواند منجر به واکنش وحشتناک در ایران و همچنین متحدان آمریکا شود.»


زوبین که در ماه فوریه (بهمن) دولت را ترک کرد، در سمت قبلی خود در وزارت خزانه‌داری به عنوان معاون وزیر در امور تروریسم و مالی، هدایت سیاست تحریم‌های آمریکا علیه ایران را بر عهده داشت.


اگرچه زوبین از سوی باراک اوباما پست خود در وزارت خزانه‌داری را دریافت کرده بود اما در قبال ایران راهکار رادیکالی داشت. اما ترامپ از زوبین خواسته بود که تا زمان آمدن استیو ماچین به عنوان سرپرست وزارت خزانه داری آمریکا در این سمت فعالیت کند.


قانون مجلس سنا با عنوان مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران در ماه مارس (اسفند) ارائه شد و از هر دو حزب پشتیبان‌هایی دارد. 29 جمهوری‌خواه و 14 دموکرات به عنوان حامیان مشترک آن را امضا کرده‌اند اما به نظر می‌رسد نامه زوبین می‌تواند وزن نمایندگان امضا کننده را تغییر دهد.


دستیار کمیته روابط خارجی سنا به هافینگتون پست گفت: «این قطعا نامه‌ای است که باید به آن توجه داشت و به طور جدی خوانده می‌شود.»


زوبین در نامه خود نوشته است لایحه تحریم سنا در شکل فعلی خود «هیچ کمکی نخواهد کرد و هیچ فشار اضافی بر اقدامات مخرب ایران خارج از برنامه هسته‌ای نخواهد داشت.»


او ادامه داده است :«به این ترتیب، تصویب این لایحه می‌تواند برای منافع ما مضر باشد.»


او به نمایندگان سنا توصیه کرده است که یا این قانون را کنار بگذارند و یا اینکه دو تغییر در آن اعمال کنند.


یکی از تغییرات مد نظر زوبین، حذف بندی که خواستار تحریم تمامی افرادی است که رئیس‌جمهوری آمریکا آنها را از حیث کمک‌های مادی به برنامه موشک بالستیک ایران خطرناک تشخیص می‌دهد.


پیشنها دیگر زوبین در این نامه، حذف بندی است که برای رفع تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران شرایط جدید قرار می‌دهد. این تحریم می‌تواند بخشی از تحریم‌هایی باشد که آمریکا موظف به لغو آنها در آینده به عنوان بخشی از برنامه هسته‌ای ایران است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته