دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1396 - 12:21

ترامپ از «حق تعیین سرنوشت» فلسطینیان حمایت می‌کند

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا گفت ترامپ قصد دارد در جریان سفرش به خاورمیانه از حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها حمایت کند.
کد خبر : 179136

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، ژنرال اچ آر مک‌مستر نه روز پس از آن مطرح می‌شود که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کاخ سفید به دیدار دونالد ترامپ رفت. در این دیدار ترامپ متعهد به جست‌وجوی توافق صلح تاریخی در خاورمیانه شد، اما از ابراز مستقیم تعهد با هدف ایجاد یک کشور فلسطین خودداری کرد.


مک‌مستر درباره نخستین سفر خارجی ترامپ به خاورمیانه به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ترامپ از نخستین توقفش در خاورمیانه که عربستان خواهد بود استفاده خواهد کرد تا شرکای مسلمان و عرب آمریکا را تشویق به اتخاذ اقدامات جسورانه جدید برای رویارویی با تهدیدات ایران، داعش، القاعده و دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه که آشوب و خشونت ایجاد کرده است کند.»


وی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ترامپ در سفر به خاورمیانه که اواخر هفته جاری انجام می‌شود می‌خواهد با سفر به مکان‌های مقدس مسیحیان، یهودیان و اسلام پیام وحدت مخابره کند، تصریح کرد: «ترامپ قرار است به‌طور جداگانه نشست‌هایی با رهبران اسرائیلی و فلسطینی برگزار کند.»


ناظران از نزدیک دیدارهای ترامپ را با رهبری اسرائیل و فلسطین زیرنظر دارند تا ببینند آیا او راهبرد منسجمی برای احیای مذاکرات به بن‌بست رسیده صلح خاورمیانه ارائه می‌دهد یا خیر. باوجود این، بیشتر کارشناسان در اینکه ترامپ بتواند میانجی یک توافق صلح باشد ابراز تردید کرده‌اند.


این ژنرال سابق ارتش آمریکا که اطلاعات زیادی از وضعیت خاورمیانه دارد، گفت: «ترامپ می‌خواهد در مذاکره با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بر روابط مستحکم آمریکا با دولت یهودی تاکید کند. او همچنین در دیدار با محمود عباس تمایلش را برای منزلت و حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها ابراز خواهد کرد.»


منابع فلسطینی گفتند ترامپ قرار است با محمود عباس در شهر بیت‌لحم در کرانه باختری دیدار کند.


مک‌مستر درباره اینکه «آیا ترامپ در سفرش در تاریخ 22 و 23 می (1 و 2 خرداد) می‌خواهد عباس و نتانیاهو را کنار یکدیگر در یک اتاق جمع کند؟» گفت: «این تصمیم برعهده رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبران دیگر است. طرح‌های نهایی هنوز تعیین نشده‌اند.»


ترامپ قرار است در نخستین سفر خارجی خود علاوه بر رفتن به عربستان، ‌سرزمین‌های اشغالی و واتیکان در شهر رم در یک نشست رهبران ناتو در بروکسل و اجلاس رهبران گروه هفت در سیسیل ایتالیا شرکت کند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته