دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1396 - 09:38
کاخ سفید فاش کرد:

قرارداد تسلیحاتی 100 میلیارد دلاری میان آمریکا و عربستان

یکی از مسئولان عالی‌رتبه کاخ سفید روز گذشته (جمعه) اعلام کرد آمریکا در حال تکمیل کردن بخش‌هایی از توافقات تسلیحاتی با ریاض به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار است.
کد خبر : 179043

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، یک مسئول عالی‌رتبه کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود گفت: «این بسته (توافق) در مدت 10 سال برای کمک به افزایش توان دفاعی عربستان به بیش از 300 میلیارد دلار افزایش می‌یابد؛ البته این توافق با عربستان در زمانی انجام می‌شود که آمریکا همچنان به اسرائیل و حمایت نظامی از آن در مقابل همسایگانش پایبند است.»


رویترز هفته گذشته اعلام کرده بود واشنگتن در حال کار برای دریافت مجوز قرارداد تسلیحاتی با عربستان به ارزش ده‌ها میلیارد دلار است که برخی از آن‌ها جدید است و برخی از آن‌ها در سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان رایزنی می‌شود.


آمریکا اصلی‌ترین صادرکننده تسلیحات به عربستان به‌شمار می‌رود و جنگنده‌های اف 15 و سیستم‌های کنترل به ارزش ده‌ها میلیارد دلار در سال‌های گذشته به عربستان داده است.


این مقام ارشد کاخ سفید گفت: «ما در مراحل نهایی برای این توافق‌ها با عربستان قرار داریم. این قراردادها هم‌زمان با سفر دونالد ترامپ در 19 می (29 اردیبهشت) و در نخستین سفر خارجی‌اش به عربستان بسته می‌شوند.


وی تصریح کرد: «این توافق‌های تسلیحاتی شامل تسلیحات آمریکایی و موارد مربوط به حفظ و نگهداری، ناو، سیستم‌های دفاع موشکی و امنیت دریایی می‌شود. ما التزام کاملی به اجرای این توافقات داریم و هدفمان افزایش توان دفاعی عربستان در مقابل تهدیداتی است که با آن مواجه می‌شوند.»


این مسئول عالی‌رتبه کاخ سفید گفت: «ترامپ در سفرش به ریاض قرار است در سه رویداد بزرگ شامل دیدار با مقام‌های سعودی، جلسه‌ای جداگانه با رهبران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج (فارس) و صرف ناهار با رهبران عرب و مسلمان شرکت کند.»


بخش اصلی دستور کار دیدار ترامپ با رهبران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس جنگ داخلی در سوریه و ایجاد مناطق کاهش تنش در این کشور است.


ترامپ قرار است علاوه بر سفر به عربستان به سرزمین‌های اشغالی، واتیکان و بروکسل سفر کند و در نشست سران ناتو حاضر شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته