دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1394 - 12:43
در نشست خبری با رئیس‌جمهوری عراق

روحانی: امنیت عراق را امنیت ایران می‌دانیم/ ندای مظلومیت مردم یمن باید به گوش همه انسان‌دوستان جهان رسانده شود

رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه -23 اردیبهشت- در نشست خبری با همتای عراقی خود، امنیت عراق را امنیت ایران دانست و تأکید کرد که ثبات و امنیت عراق برای ایران بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر : 17877

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی که در نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری عراق صحبت می‌کرد، گفت: ایران آماده است در راستای حفظ ثبات، امنیت و مقابله با تروریسم، هر مساعدتی را که دولت عراق بخواهد، انجام دهد.


رئیس جمهوری با بیان اینکه ما با عراق به عنوان کشور همسایه و برادر، در بسیاری از مسائل مربوط به دو کشور، دارای نظرات نزدیک و مشترک هستیم، افزود: ثبات و امنیت عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و در مذاکرات مشترک در زمینه ثبات و امنیت عراق گفت‌وگو کردیم و ایران در ماه‌های گذشته نیز با همکاری‌های خود این مهم را در عمل به اثبات رسانده است.


وی با بیان اینکه ملت بزرگ عراق اجازه نخواهد داد که ملت‌های دیگر برای تجزیه یا اختلاف در این کشور سخنی بگویند یا تصمیمی اتخاذ کنند، اظهار کرد: عراق، کشوری واحد و متحد است و به همه کشورهایی که در آن سوی دنیا برای آینده عراق خواب های آشفته می‌بینند، اعلام می‌کنیم که ملت عراق، ملتی واحد است و برای ثبات و انسجام خود به عنوان یک ملت بزرگ برنامه دارد.


رئیس جمهوری روابط اقتصادی دو کشور را خوب و مناسب توصیف کرد و افزود: ما امروز برای همکاری‌های بیشتر و اتصال راه آهن و بزرگراه‌ها و تردد مسافرین و حمل و نقل کالا و همچنین همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و نفت و گاز گفت‌وگو کردیم.








روحانی: ملت بزرگ عراق اجازه نخواهد داد که ملت‌های دیگر برای تجزیه یا اختلاف در این کشور سخنی بگویند یا تصمیمی اتخاذ کنند

روحانی خواستار آتش‌بس واقعی در یمن شد و با تاکید بر اینکه ندای مظلومیت مردم یمن باید به گوش همه انسان دوستان در سرتاسر جهان برسد، گفت: در جلسه مشترک دو کشور در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای از جمله مسئله امنیت سوریه و مسائل مهمی که در منطقه در حال رخ دادن است و همچنین شرایط بسیار وخیم یمن و کمکی که باید به مردم یمن صورت بگیرد و همفکری و همکاری‌هایی که باید انجام شود، گفت‌وگو کردیم.


رئیس جمهوری تصریح کرد: مردم یمن امروز نیازمند تیم‌های پزشکی، مواد غذایی و دارو هستند و در حال حاضر مسئله یمن دیگر یک مسئله منطقه‌ای و سیاسی نیست بلکه یک مسئله انسانی برای همه کشورهای منطقه و جهان است.


وی با اشاره به اینکه در مذاکرات خود در زمینه خطر تروریزم در کل منطقه از جمله عراق و دیگر کشورها گفت‌وگو کردیم، اظهار کرد: دو کشور اتفاق نظر دارند که باید در کل منطقه با پدیده تروریزم مبارزه کرد چراکه اگر تروریست‌ها از عراق اخراج بشوند و در سوریه یک بار دیگر تجمع پیدا کنند بازهم خطر مجددی برای عراق و دیگر کشورها خواهند بود و آنهایی که فکر می‌کنند گروه‌های تروریستی ابزاری به نفع سیاست‌های آنها در منطقه هستند، اشتباه می‌کنند. همه کشورهای منطقه برای مبارزه واحد و متحد علیه تروریزم باید دست به دست هم بدهند.


رئیس جمهوری در ادامه به اهمیت حفظ محیط زیست برای منطقه اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات، درباره مسائل زیست محیطی و پدیده ریزگردها که امروز مشکلی برای دو کشور و کل منطقه ایجاد کرده است، گفت‌وگو کردیم.


روحانی افزود: دو طرف تاکید داشتند که راه‌حل این معضل، کمک، اتحاد و همکاری بین همه کشورهای منطقه است و در همین ارتباط درباره اقداماتی که کل کشورهای منطقه باید برای این معضل انجام دهند، گفت‌وگو کردیم.


در ادامه فواد معصوم رئیس جمهوری عراق نیز در این کنفرانس خبری ضمن تشکر از مهمان‌نوازی و استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران از وی و هیات همراهش اظهار داشت: خیلی خوشحالم که توانستیم بدون اینکه در هیچ زمینه‌ای احساس تنگنا کنیم در همه موضوعات مورد علاقه وارد گفت‌وگو و مذاکره شویم و از این بابت نیز تشکر می‌کنم.


وی با اشاره به اینکه داعش نه تنها برای ملت عراق بلکه برای کل ملت‌های منطقه دشمن به حساب می‌آید، اظهار کرد: امروز نه تنها ارتش عراق بلکه نیروهای بسیج مردمی و داوطلبان و پیش‌مرگه‌ها همه با یک روحیه واحد با داعش در حال نبرد هستند. مجددا از جمهوری اسلامی ایران و همه طرف‌هایی که در مبارزه با داعش از عراق حمایت کردند، تشکر می‌کنم.


رئیس جمهوری عراق با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران برای کمک‌های ارزشمندی که از همان روز اول برای مبارزه با داعش به عراق ارائه کرد، افزود: ایران ضمن کمک به آوارگان، ارتش و ملت عراق را در مبارزه با داعش یاری رساند که ما از این بابت سپاسگزاریم.


فواد معصوم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایران تجربیات گسترده و گرانسنگی در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع، احداث راه‌ها و خدمات درمانی دارد که تلاش خواهیم کرد از این تجربیات در زمینه‌های مذکور استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: موضوع بیابان‌زایی در جنوب عراق و به موازات آن در ایران و همچنین در عربستان نیاز به تلاش و همکاری گسترده همه کشورهای منطقه برای جلوگیری از پیشروی بیابان‌ها دارد.








رئیس جمهوری عراق: امروز نه تنها ارتش عراق بلکه نیروهای بسیج مردمی و داوطلبان و پیش‌مرگه‌ها همه با یک روحیه واحد با داعش در حال نبرد هستند

رئیس جمهوری عراق با اشاره به تمایل کشورش برای گفت‌وگو و همکاری میان دو کشور در زمینه برداشتن پسماندهای اروند رود، گفت: همچنین در مذاکراتی که امروز انجام شد درباره خطوط انتقال نفت و گاز از ایران به سوی عراق و موضوع اتصال و توسعه راه‌آهن میان دو کشور و احداث بزرگ‌راه‌ها برای تسهیل تجارت و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور و جابجایی هر چه روان‌تر بار و مسافر نیز گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و ان‌شاالله به زودی شاهد ارتباط خط‌آهن میان دو کشور خواهیم بود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره موضوعات سیاسی اظهار کرد: درباره مسائل سیاسی طرفین در بسیاری از موارد اتفاق‌نظر دارند و در برخی موارد هم دیدگاه‌ها نزدیک است. معتقدم دو کشور درباره ضرورت حفظ دو کشور و کشورهای منطقه در برابر دخالت‌های خارجی اتفاق نظر داشته و خواهند داشت.


فواد معصوم با اشاره به اینکه در مورد سوریه نمی‌توان موضوع را به این واگذار کرد که تروریست‌ها سرانجام بتوانند در سوریه حاکمیت و تحکم داشته باشند، تصریح کرد: همانطور که ما در حال حاضر علیه تروریسم در عراق می‌جنگیم اولویت اول در سوریه جنگ علیه تروریسم می‌باشد.


رئیس جمهوری عراق با بیان اینکه درباره یمن نیز از همان روز اول نظرمان بر آن بوده است که دخالت نظامی نباید در این کشور صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در یمن باید روی گفت‌وگو میان طرف‌های سیاسی تمرکز کرد چرا که جنگ در این کشور به ایجاد شکاف میان اقشار ملت یمن منجر خواهد شد.


فواد معصوم با اعلام حمایت از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ گفت: معتقدیم وقتی این مذاکرات به موفقیت برسد به نفع کشورهای منطقه و دوستداران صلح و امینت در منطقه و جهان خواهد بود و قطعا هیچ دلیلی وجود ندارد که هیچ کشوری از این توافقنامه احساس ترس کند.


رئیس جمهوری عراق در پایان سخنان خود مجددا از دولت و ملت ایران که در همه شرایط کنار ملت عراق ایستاده‌اند، تشکر و تمجید کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته