مسیرهای احقاق حق از داروخانه خطاکار
منشور حقوق بیمار در داروخانه
بیمار حق دارد بعد از دریافت دارو از داروساز در داروخانه اطلاعات موردنیاز درباره درمان دارویی اش (ازجمله مقدار دارو و نحوه صحیح مصرف دارو) را سؤال نماید و داروساز موظف است تا تفهیم کامل بیمار به تمامی سؤالات دارویی بیمار پاسخ گوید. اطلاعات داده شده باید بدون اصطلاحات تخصصی و کاملا واضح باشد به طوری که بیمار قانع و به طور کامل توجیه شود. علاوه بر آن داروساز موظف است مقدار و نحوه مصرف دارو را مکتوب نماید.بیمار حق دارد که حرمت و شأن او در داروخانه حفظ شده و به نیازهای دارویی او با رعایت ضوابط و مقررات و به طور کامل توجه شود.بیمار حق دارد در رابطه با حفظ اسرار بیماری و وضعیت سلامت خود به داروساز اعتماد کامل داشته باشد و داروساز می باید در روابط کاری خود چنین اطمینانی را برای بیماران فراهم نماید.
بیمار حق دارد در مورد داروهایی که پزشک برای او تجویز می کند از داروساز در داروخانه مشاوره و راهنمایی بخواهد.
بیمار حق دارد به پاسخ های داروساز در رفع نیازهای دارویی اش اطمینان کند و داروساز مسئول گفته ها وتوصیه های خود می باشد.بیمار حق دارد از داروساز خود در باره منافع و مضرات و هزینه های دارویی اش اطلاعات بخواهد و داروساز باید بیمار را راهنمایی کند.
بیمار حق دارد که بداند در صورت فراموش کردن یک دوز دارو چه باید کرد.
بیمار حق دارد که بداند چطور متوجه شود داروهای مصرفی اش اثر کرده و علامت پیشرفت درمان چیست.
داروساز می تواند با توجه به سطح آگاهی بیمار و در صورتی که از گروه پزشکی باشد اطلاعات اضافی ارائه نماید.
داروساز باید در مورد تداخل داروهای تجویز شده در نسخه با غذا ،داروهای دیگر و پاسخ های آزمایشگاهی بیمار را راهنمایی کند.
داروساز باید توصیه های مصرف دارو در حالت بارداری یا شیردهی را در صورت لزوم به بیمار ارائه نماید.
داروساز باید بیمار را در صورت مصرف دارویی هم زمان با سایر داروها، داروهای OTC، ضد بارداری خوراکی و غیره در صورت لزوم راهنمایی کند.
داروساز باید در صورتی که بیمار دارای بیماری زمینه ای نیز هست، نحوه مصرف داروهای موجود در نسخه را به بیمار توصیه نماید.
داروساز باید صحت دوز تجویزی را با توجه به شرایط بیمار (سن ،وزن و غیره) بررسی و در صورت لزوم با پزشک معالج مشورت نماید.
داروساز باید عوارض جانبی مهم دارو را با توجه به برگه راهنمای بیمار (بروشور) با رعایت شرایط بیمار هشداردهد.
موارد دیگری نیز جزو وظایف داروساز و داروخانه محسوب می شود که یا به طور غیر مستقیم در منشور گفته شده و یا صریحا به آن اشاره نشده است. بخشی از این وظایف شامل این موارد است. حضور مسئول فنی در داروخانه ها، یعنی باید مسئول فنی یا قائم مقام او که دارای نامه از انجمن داروسازان است به طور دائمی در محل داروخانه حاضر باشد. داروخانه باید دارویی که به فروش می رساند را از شبکه رسمی و قانونی خریداری کرده باشد که بررسی این موضوع بر عهده بازرسان معاونت غذا و دارو است. ارائه تمامی داروهای موجود در داروخانه در مقابل نسخه پزشک، هیچ داروخانه ای اگر داروی مورد نیاز بیمار را داشته باشد نمی تواند از فروش آن خودداری کند.
جرایم تعیین شده سنگین است
جالب توجه است که جرایم تعیین شده توسط قانون گذار برای مجازات داروخانه های خاطی سنگین و متفاوت است. اگر چه تعیین و بررسی دقیق هر یک از جرایم بر عهده نهاد نظارتی مربوطه است، اما بعضی از جرایم تعیین شده به این شکل است.
داروخانه دار براساس قانون تعزیرات حکومتی موظف است تمام کالاهای خریداری شده را تا اتمام موجودی به مردم بفروشد و در صورت خودداری، در مرتبه اول به اخطار کتبی با درج در پرونده و الزام به عرضه کالا با قیمت تعیین شده، مرتبه دوم جریمه نقدی تا مبلغ 500 هزار ریال، مرتبه سوم قطع سهمیه تا مدت سه ماه و مرتبه چهارم تعطیلی موقت تا یک سال محکوم می شود. البته در این مورد موضوع اثبات جرم مطرح است و تخلف باید به اثبات برسد.هم چنین در عرضه اشتباه دارو اگر استفاده از مواد دارویی منتهی به فوت بیمار شود، قانونگذار مجازات سخت اعدام را پیش بینی کرده است. البته این مجازات اعدام به این شرط است که دلیل فوت تنها به واسطه استفاده از دارو ی اشتباه یا فاسد باشد، اما اگر یکی از علل فوت باشد، زندان در مقاطع مختلف زمانی پیشبینی شده است.
برای گران فروشی دارو هم مجازات های نقدی تا چند برابر قیمت دارو با توجه به تکرار و دفعات گران فروشی مشخص شده است.
مسیرهای شکایت
با توجه به حقوق مصرف کننده و نیز جرایم سخت گفته شده در مراجعه به داروخانه راه هایی وجود دارد تا در صورت وجود شکایت و یا خطای رخ داده از سوی داروخانه بتوانیم از آن مسیرها حق خود را پیگیری کنیم.
نخستین محل برای شکایت و البته ساده ترین آن تماس تلفنی با سامانه دانشگاه علوم پزشکی است. برای اعلام هرگونه تخلف داروخانه ها در هر زمینه ای می توانید به شماره تماس 1490 اطلاع داده و کد پیگیری شکایت خود را دریافت کنید.در صورت لزوم نیز برای شکایت حضوری به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به آدرس بلوار فکوری-بین میدان شهید جوان و میدان شهید آل شهیدی ،شهرک دانش و سلامت - معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد- به تلفن 38795035 مراجعه کنید.
مسئله مهمی که شاید خیلی از ما درگیر آن باشیم و در مراجعات مختلف به داروخانه نیز برایمان رخ داده باشد، تفاوت قیمت درج شده بر روی جعبه دارو قیمت دریافتی داروخانه باشد. دلیل اصلی این اتفاق که در سراسر کشور نیز وجود دارد، ناتوانی واحدهای تولید دارو در درج قیمت جدید بر روی بسته بندی آنهاست. در طول سال با تغییر قیمت تمام شد ه دارو برای شرکت های داروساز، قیمت هر دارو ممکن است تفاوت های زیادی کند.
اما به دلیل این که قیمت درج شده قیمت اولیه است، نمی توان آن را تغییر داد. به همین علت داروخانه ها ناگزیر از اعمال قیمت جدید داروها هستند چون با قیمت بالاتر خود داروخانه آن دارو را خریداری کرده است. البته دراین میان افرادی نیز پیدا می شوند که از این فضا سوء استفاده کرده و قیمت های چندین برابری را اعمال می کنند. برای حل این مسئله می توانید با تماس با سامانه 1490 قیمت عرضه شده را اطلاع داده تا در صورت گران فروشی بیش از حد واقعی با آن دارو خانه برخورد صورت بگیرد.
دومین راهکاری که در قوانین و مقررات برای این مسئله به آن اشاره شده سازمان نظام پزشکی است که تخلفات اداری و انتظامی داروسازها را مورد رسیدگی قرار میدهد و نتیجه آن برخورد انتظامی با داروساز خواهد بود که موارد مختلفی از جریمه مانند توبیخ کتبی تا لغو پروانه داروخانه در نظر گرفته می شود.
سومین مسیر شکایت از تخلف صورت گرفته فرم شکایت از داروخانه در سایت معاونت غذا و دارو ی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به آدرس https://v-drug.mums.ac.ir/ است. این فرم همانند سامانه تلفنی به صورت آنلاین توان ثبت شکایات و پیگیری از داروخانه خاطی را برای شما فراهم کرده است و با کد پیگیری ارائه شده پس از ثبت شکایت می توانید، از مراحل رسیدگی به شکایت خود آگاه شوید.مسیر دیگری که برای شکایت از داروخانه وجود دارد، مراجعه به تعزیرات حکومتی است.
داروخانه هم چون دیگر واحدهای صنفی موجود در بازار باید تحت قوانین تعزیرات حکومتی قرار داشته باشد و در صورت تخلف این نهاد نظارتی به شکایات صورت گرفته رسیدگی خواهد کرد.
انتهای پیام/