واحد شیروان مجوز راهاندازی مرکز آموزشهای کوتاه مدت تخصصی - کاربردی گرفت
حمیدرضا شاه قاسمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، درباره تعریف علمی طرح کسب و کار، اظهار کرد: «طرح توجیهی کسب و کار (Business Plan) نوشته ای است که تمام عوامل داخلی و خارجی (نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها) را برای شروع یک طرح اقتصادی یا تاسیس شرکت دانشبنیان در نظر بگیرد. BP مانند یک نقشه راه، برای تضمین موفقیت در عوامل جذب سرمایه، جذب تیم کاری مجرب، سازماندهی تیم، شناسایی مشتریان، تولید محصول مناسب و انتخاب بازار مطمئن به کارآفرین کمک میکند.»
وی ادامه داد: «از لحاظ فرایند اداری، بررسی و تصویب هرگونه طرح سرمایه گذاری، فعالیت اقتصادی و راه اندازی شرکت دانشبنیان مستلزم تهیه مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی (Feasibility Study ) یا تهیه طرح کسب و کار (Business Plan) از سوی متقاضی است تا ابعاد و جنبههای مختلف، ریسکپذیری و سودآوری طرحها و سرمایهگذاریها به خوبی روشن شود.»
رئیس اداره برنامه ریزی و امور اقتصادی دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در پاسخ به این سوال که ضرورت طرحهای اقتصادی دانشبنیان و شرکتهای دانشبنیان برای واحدهای دانشگاهی چیست؟ گفت: «به منظور ارتباط موثر دانشگاه با صنعت و جامعه، بهرهگیری از توان علمی استادان و نخبگان و دانشجویان، کاهش وابستگی به شهریه، ایجاد درآمد سالم و پایدار برای دانشگاه، جذب منابع مالی و فنی و انسانی سایر بخشهای خصوصی و تعاونی و دولتی، استفاده بهینه از ظرفیتهای بالقوه واحد، بهرهگیری از پتانسیلهای موجود در کشور و بخشهای دیگر اقتصادی، ضرورت انجام فعالیتهای دانشبنیان و فعالیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری را ایجاب میکند.»
شاه قاسمی مراحل اجرای طرح اقتصادی دانشبنیان را اینگونه تشریح کرد: «ابتدا خلق ایده و تهیه و تنظیم BP یا FS از سوی متقاضی برای ارزیابی آن در واحد دانشگاهی، سپس ارزیابی و بررسی طرح اقتصادی دانشبنیان در چارچوب آییننامه مالی و معاملاتی دانشگاه، ارسال به شورای اقتصاد دانشبنیان و سرمایه گذاری استان و سپس طی مراحل اداری آن در استان مطابق بخشنامه و در صورتی که خارج از اختیارات استان باشد به سازمان مرکزی ارسال خواهد شد و پس از بررسیهای لازم، در نهایت ابلاغ کتبی به واحد، برای اجرا است.»
وی درباره ارکان طرح کسب و کار اظهار کرد: «طرح کسب و کار شامل خلاصه برنامه کاری و راهبردی، توصیف کسب و کار شامل؛ توصیف شغلی، محصولات یا خدمات، موقعیت و محل کار، طرح سازمانی، طرح بازاریابی شامل بازار هدف، مشتریان و محصول، رقابت، بازاریابی و تبلیغات، قیمتگذاری و فروش، ارزیابی ریسک، طرح اجرایی، طرح مالی، توجیه اقتصادی طرح، تاییدیهها، گواهینامه ها و مجوزها در صورت وجود، درخواست ها و سفارشات خرید محصول در صورت وجود، رزومه موسسین، همکاران و مشاوران می شود.»
رئیس اداره برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در پاسخ به این سوال که پیگیری اجرای طرحهای اقتصادی دانشبنیان وظیفه چه بخشی از واحد دانشگاهی است؟ تصریح کرد: «دفتر برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان واحد، پیگیر به ثمر رسیدن همه طرح های اقتصادی دانش بنیان است و تمام تلاش و جدیت خود را برای پیشبرد اهداف عالیه سازمان به کار میگیرد.»
انتهای پیام/