دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
درگفت‌وگو با آنا بررسی شد

نقاط ضعف و قوت سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از زبان سیروس همتی

سیروس همتی که یکی از بازیگران مورد تقدیر سی‌وسومین دوره جشنواره تئاتر فجراست، به نقاط ضعف و قوت سی‌وسومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اشاره کرد.
کد خبر : 1784

سیروس همتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا گفت: «در هر جشنواره نقاط ضعف و قوت وجود دارد و سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز همچون دوره‌های گذشته نقاط مثبت و منفی داشت که به چند نکته آن اشاره خواهم کرد.»


وی تاکید کرد: «در جشنواره‌های دوره‌های گذشته فجر برگزیده اول، دوم و سوم بازیگری وجود داشت و این یکی از مواردی است که در چند دوره اخیر جشنواره کم رنگ شده است. »


کاندیدای بهترین بازیگری مرد در بخش مرور سال گذشته جشنواره تئاتر فجر فجر اظهار کرد: «در گذشته غیر از معرفی نفرات اول تا سوم هر رشته تقدیر هم وجود داشت، اگر چه با توجه به شرایط موجود، کاستی‌ها، تحریم‌ها و کم کردن بودجه جشنواره تئاتر فجر انتظار چندانی نمی‌توان داشت ولی ای کاش میزان و ارزش جایزه نقدی بیشتر بود. متاسفم که برای 2 ماه تمرین، برای بهترین بازیگر مرد در بخش مسابقه تازه‌های ایران 2 میلیون تومان جایزه در نظر گرفته می‌شود و به بازیگران تقدیر شده یک و نیم میلیون تومان اهدا می‌شود. ارزش مالی جوایز بازیگری در جشنواره بین المللی تئاتر فجر خجالت آور بود.»


همتی افزود: «همچنین از دیگر موارد مشاهده شده دراین دوره رویدادی بود که در زمان سخنرانی دبیر جشنواره رخ داد، رفتار ناشایست بعضی از حاضران در سالن و تشویق برای کوتاه کردن کلام دبیر، از جمله مواردی بود که حاشیه‌ساز شد. من در این مراسم با دقت فراوان متوجه شدم که این دوستان نه چهره آشنایی دارند و نه تئاتری هستند. اکثر این افراد کسانی ‌بودند که کارت اختتامیه جشنواره، بلیت‌های نمایش و حتی بلیت‌های آثار خارجی را داشته‌اند. »


وی ادامه داد: «به جرأت می‌توان گفت که چنین افرادی هیچ صبغه تئاتری ندارند. دراین میان افرادی چون من که حداقل تئاتری هستم باید با عملکرد ناشایست چنین افرادی بسوزم و بسازم. هدف از مطرح کردن این موضوع این بود که در دعوت از کسانی که سابقه تئاتری نداشته و ندارند، تجدید نظر شود.»


همتی در سخنانش تصریح کرد: «مسئله بعدی این است که از چندین دوره گذشته بخش بین‌الملل جریانی در حال رخ دادن است که نباید به یک قاعده تبدیل شود و آن این‌‌که؛ اغلب نمایش‌های حائز رتبه در بخش بین‌الملل آثار خارجی بودند. پیشنهادی که در این باره می‌توان داد قرار دادن حداقل 5 نمایش با ویژگی‌های ایرانی، آیینی، ملی و بومی است تا بدین طریق تمام میهمانان خارجی شاهد نمایش‌هایی با قابلیت‌های ایرانی باشند. »


وی تاکید کرد: «با توجه به سلیقه دبیر جشنواره و اهمیتی که وی برای آثار آیینی، ملی و ایرانی قائل است انتظار می‌رفت که نمایش «بوقلمون» در بخش بین الملل قرار گیرد.»


بازیگرمرد تقدیر شده سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عنوان کرد: «در دوره گذشته جشنواره تئاتر فجر دو نمایش موفق با عنوان «الهه» و«فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» را در بخش مسابقه تئاتر ایران به اجرا در آوردم که حمایت مالی و اجرایی از این دو نمایش هنوز صورت نگرفته است بنابراین از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست مرکز هنرهای نمایشی درخواست اجرای عمومی و حمایت لازم را دارم. »


همتی در پایان گفت: «حال که بعضی از تالارهای مجموعه تئاترشهر به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نرسید، امیدوارم روند بازسازی دچار تعلل نشود و در سال پیش رو همه سالن‌های این مجموعه نمایشی قابلیت اجرا را داشته باشند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته