دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1396 - 14:59
وزیر نیرو در آیین خدمت رسانی آب و برق به روستاهای کشور؛

سال ۹۵ به اندازه دولت های نهم و دهم به روستاها آبرسانی شد/ اجرای ۱۱ هزار کیلومتر شبکه آب در روستاهای کشور

وزیر نیرو گفت: در سال ۹۵ بیش از ۱۱ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی احداث شد و در این سال ۲۹۵۸ روستا آبرسانی شد. در حالیکه در سال های گذشته و در دولت نهم و دهم به طور میانگین ۲۹۳ روستا آبرسانی می شد. اما فقط در سال ۹۵ به اندازه کل دولت نهم و دهم آبرسانی روستایی انجام شد.
کد خبر : 178317

به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، "حمید چیت چیان" وزیر نیرو امروز (سه شنبه) در آیین خدمت رسانی آب و برق به بیش از ۷۳۰۰ روستای کشور، اظهار کرد: در ابتدای این دولت ۶ تا ۷ هرار روستا از طریق تانکر آبرسانی می شد و بسیاری از روستاها یا فاقد شبکه آب بودند و یا شبکه فرسوده داشتند؛ شرایط بسیار سختی بود و مردم از آب غیربهداشتی استفاده می کردند؛ این شرایط برای ما ناگوار بود.


وی افزود: وضعیت بهداشتی روستاها اسفبار بود و بییارر به شهرها مهاجرت کردند، سازمان ملل ۵ حق برای انسان در باره آب قائل است: آب کافی، سالم، گوارا، قابل دسترس و مقرون به صرفه؛ ما افق های تازه و دورتری را برای این امر در نظر گرفتیم.


چیت چیان تصریح کرد: در سال ۹۲ هیچ ردیفی برای آبرسانی روستایی در نظر گرفته نشده بود و بیشتر از منابع عمرانی استانی استفاده می شد، اما در اولین سال تنظیم بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان و در سال های بعد این رقم به ۱۱۰۰ میلیارد تومان رسید.


وزیر نیرو گفت: با رایزنی دولت و مجلس ۵۰۰ میلیون دلار نیز از صندوق توسعه ملی در سال ۹۴ در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت و از سال ۹۵ مورد استفاده قرار گرفت.


وی ادامه داد: برنامه محوری ما ایجاد مجتمع های آبرسانی روستایی بود تا روستاهای بیشتری از آب بهره مند شوند.


چیت چیان خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ بیش از ۱۱ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی احداث شد و در این سال ۲۹۵۸ روستا آبرسانی شد. در حالیکه در سال های گذشته و در دولت نهم و دهم به طور میانگین ۲۹۳ روستا آبرسانی می شد. اما فقط در سال ۹۵ به اندازه کل دولت نهم و دهم آبرسانی روستایی انجام شد.


وی ادامه داد: نتایج این امر تثبیت جمعیت در روستا، ارتقای بهداشت روستایی، ایجاد اشتغال برای ۵۹ هزار نفر بوده و تا مرداد ۷۸۶ روستا نیز از آب شرب بهره مند خواهند شد.


وزیر نیرو تاکید کرد: در بخش برق وزارت نیرو متعهد شد تا روستاهای بالای ۱۰ خانوار را از نعمت برق بهره مند کند و طبق آمار بیش از ۹ هزار خانوار برق رسانی شد.


وی افزود: این روستاها صعب العبورتربن روستاها بودند و برای حمل تجهیزات مسیرهای سخت، در برخی جاها بر دوش و کوله های زحمتکشان بخش برق حمل شد.


چیت چیان تصریح کرد: در این دوره ۲۱۷ روستا نیز توسط انرژی های نو برق رسانی شد و بری رسانی روستایی توانست تحول عمیق در کیفیت زندگی روستاها و وضعیت اقتصادی آنها ایجاد کرد.


وی اضافه کرد: از خدمتگزاران بخش آب و برق در بخش ستادر و شرکت ها تشکر می کنیم و مهم تر از همه از خیرینی تشکر می کنیم که هزینه آبرسانی در برخی روستاها را تامین کردند. از رهبر معظم انقلاب نیز برای حمایتشان تشکر می کنیم.


وزیر نیرو در پایان گفت: به یاری خداوند و با اقدام های دولت یازدهم، در سه سال آینده و در طول دولت دوازدهم ما دیگر کلمه روستای بدون آب و برق را از کشور حذف خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته