1884 مرکز دانشگاهی از سال 84 تا 92 ایجاد شدهاند/ تعبیر صندلیهای خالی دانشگاهها اشتباه است، موضوع اصلاح جذب مازاد دانشجو بوده است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتینیاسر در نشست خبری در دانشگاه زنجان گفت: «سیاست آموزش عالی، توسعه رشته محلهای مبتنی بر تقاضا است؛ چراکه به اشتغال ختم میشود. در چهار سال گذشته، گامهای مثبتی برای بهبود وضعیت، اقتدار مراکز، ارتقای کیفی و کنترل وضعیت کمی دانشگاهها برداشته شده است، تا سال ۹۲ شاهد رشد ۱۲۰ درصدی تعداد دانشجویان و افزایش تعداد مراکز دانشگاهی بودیم که بیرویه و خارج از کنترل بود و تعداد مراکز دانشگاهی از ۹۱۶ مورد در سال ۸۴ به ۲۸۰۰ مورد در سال ۹۲ افزایش یافته است.»
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: «در چهار سال گذشته دولت اهتمام ویژهای برای مهار افزایش نامتوازن و توجه به ماموریتهای اصلی مراکز دانشگاهی به کار گرفت، تصویب طرح آمایش آموزش عالی در اسفند سال ۹۴ یکی از این موارد بهشمار میرود. علاوه بر این، منطقهایکردن آموزش عالی و تقسیم کشور به ۱۰ منطقه، تدوین طرح مدیریت منطقه و تفویض اختیار به دانشگاهها و همافزایی بین مراکز آموزش عالی، از دیگر مصادیق بارز فعالیتهای دولت در بهبود این وضعیت هستند.»
او افزود: «خوشبختانه در چهار سال گذشته و با تکیه بر ماموریتگرایی مراکز آموزش عالی، دانشگاههایی که ماموریت خاصی برای آنها تعریف شد، در مدار خود قرار گرفتند و یکی از مهمترین مصادیق تحقق این مهم، دانشگاههای مهارتی هستند؛ چراکه برای رفع خلا وجود تکنسین و افراد ماهر در بازار کار، باید آموزشش مهارت در دانشگاههای علمیکاربردی و فنیوحرفهای مورد توجه ویژه قرار بگیرد. البته جمعیت دانشجویی این دانشگاهها به راحتی وارد بازار کار میشوند. دانشگاه پیامنور برای ارائه آموزشهای غیرحضوری روی ریل خود قرار گرفته است و در مجموع ۲۵۰ مجوز آموزشهای مجازی و الکترونیک دریافت کرده است. در دانشگاههای دیگر نیز ظرفیت را براساس نیاز دستگاههای تابعه محدود کردهایم.»
شریعتینیاسر گفت: «اتخاذ سیاستهایی از این دست، گامی برای رفع بیکاری فارغالتحصیلان بهشمار میرود، حتیالامکان سعی کردهایم که در دانشگاههای ماموریتگرا، ضمانت شغلی دانشآموختگان را پیشبینی کنیم. برای بهبود کیفی دانشگاهها نیز سعی بر این است که اعطای مجوز به رشته محلهای درخواست شده کنترل شده و تقاضامحور باشد.»
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه گفت: «همچنین به دلیل توجه نسل جوان به آرمانهای نظام و ویژگیهای دوران دفاع مقدس، درس ارزشهای دفاع مقدس به عنوان درس اختیاری و با تاکید بر تاثیرگذاری در معدل ابلاغ شد. مدیریت خانواده، محیط زیست، مهارتافزایی و استانداردسازی نیز دروسی هستند که به دانشگاهها ابلاغ شده است تا به عنوان دروس اختیاری در چارچوب سنوات مصوب ارائه شود. سیاستهای ابلاغی زمینهای را فراهم کرده است که جمعیت دانشجویان مازاد به طور طبیعی کسر شدهاند. اینکه تعبیر صندلیهای خالی دانشگاهها را به کار ببریم چندان درست نیست؛ چراکه تعبیر صندلی خالی به خاطر اصلاح جذب مازاد دانشجو شکل گرفته است.»
او افزود: «موسسات غیردولتی به پنج سطح تقسیم میشوند و موسسات سطح پنج در هیچ رشته و مقطعی اجازه توسعه ندارند. ولی موسسات سطح یک در همه مقاطع و رشتهها حق توسعه داشته و شاخصهای تشویقی هم دریافت میکنند.»
شریعتینیاسر درباره شرکتهای دانشبنیان هم گفت: «وزارتخانه ورود خوبی به شرکتهای دانشبنیان دارد. موسسات کارآفرینی نیز از رشد مطلوبی برخوردارند و با صندوق نوآوری و شکوفایی ارتباط هدفمند و موثری دارند. این در حالی است که تعداد شغلهای ایجاد شده در پارک علم و فناوری ۵۰ درصد رشد داشته است و در حال حاضر در این پارکها ۳۰ هزار شغل داریم.»
انتهای پیام/