دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1394 - 15:22
در گفتگوی آنا با دانشجوی مخترع واحد آیت‌الله آملی مطرح شد

ثبت ۳۳ اختراع در مرکز رشد واحد آیت‌الله آملی در پنج ماه/ رونمایی از اختراعات در جشنواره فرهیختگان

مخترع دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است هر نوع محصولی که مشکلی را در صنعت رفع کند، اختراع می‌نامند و اینکه ما از گیاهان دارویی برای تولید محصولات درمانی و جایگزین برای داروهای شیمیایی استفاده کنیم هم اختراع است.
کد خبر : 17815

به گزارش خبرنگار آنا، جعفر رام‌بجندی متولد ۱۳۶۶ تهران، اکنون دانشجوی رشته مهندسی مکانیک تبدیل انرژی، مقطع کار‌شناسی ارشد در واحد بین الملل آیت الله آملی دانشگاه آزاد اسلامی است. او یکی از مخترعان موفق دانشگاه آزاد اسلامی است که اختراعات گوناگونی به ثبت رسیده و قرار است برخی از آنها به تولید انبوه برسد.


رام‌بجندی معتقد است که مخترع شدن بستگی به شرایط محیطی و اجتماعی هر فرد دارد و اینکه یک شخص در چه زمینه‌هایی دارای تحصیلات و تخصص است و به چه زمینه‌های علاقه‌مندی دارد و اینکه اگر شخصی تخصصی دارد با زمینه علاقه‌مندی در یک راستا باشد و با یک‌دیگر مرتبط باشند، همه اینها از یک شخص مخترع می‌سازد.


خبرنگار خبرگزاری آنا به مناسبت رونمایی و تولید انبوه یکی از اختراعات او، گفت‌وگویی با این دانشجوی نخبه و مخترع انجام داده که در ادامه می‌خوانید.


* اولین اختراع شما چه بود؟


- کولر گازی خورشیدی به روش تراکمی که در سال ۸۳ ساختم.


* آیا به تولید رسید؟








هیچ یک از اختراعات من به دلیل مدیریت‌های غلط در دولت قبلی به تولید نرسید یکی از علل مهم برای عدم تولید اختراعات سازگار نبودن شرایط اقتصادی و حمایتی با زمینه‌های تخصصی افراد با رشته‌های تحصیلی در دانشگاه است

- خیر هیچ یک از اختراعات من به دلیل مدیریت‌های غلط در دولت قبلی به تولید نرسید. یکی از علل مهم برای عدم تولید اختراعات سازگار نبودن شرایط اقتصادی و حمایتی با زمینه‌های تخصصی افراد با رشته‌های تحصیلی در دانشگاه است.


* مدیریت چه نقشی در روند تبدیل اختراع به تولید برای شما داشت؟


- یعنی کشور را وابسته به واردات می‌کنیم به طوری که مردم مجبور به خرید کارهای خارجی شده و به نوعی تبدیل به زباله‌دان کشورهای پیشرفته می‌شوند. منظور از زباله‌دان این است که مواردی که قابلیت بهره برداری ندارند و نیاز به دور ریختن دارند با شکل و شمایلی شبیه دستگاه‌های با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و با قیمت کم به فروش می‌رسد.


* شما دیداری با دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی داشتید. دلیل دیدار چه بود و چه دستاوردی داشت؟



- بنده یکی از پرافتخار‌ترین مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی هستم و علت اینکه با ایشان دیدار داشتم همین بود. اولین قدم در موفقیت من دیدار با دکتر میرزاده بود. ایشان فرمودند دانشگاه آزاد از مخترعین دانشجو حمایت می‌کنند و از هر گونه حمایتی برای تجاری سازی اختراعات دانشجویان دریغ نمی‌کنند و در آن جلسه قرار بر این شد که اختراع من به عنوان لولای هوشمند، دستگاه خوشبو کننده هوا و موزاییک مدار الکتریسیته برای تولید حمایت شود.


* چند اختراع داشته اید؟ و مهم‌ترین آن‌ها را اگر بخواهید نام ببرید، چیست؟


- تاکنون ۴۰ اختراع داشته ام و مهم‌ترین آنها لولای هوشمند، دستگاه خوشبو کننده هوا، موزاییک مدار الکتریسیته، دست انداز هوشمند و درب مولد برق هستند.


* شما در واحد آیت الله آملی دست به اقداماتی زدید. در این خصوص توضیح می‌دهید؟


- بله . در دیداری که بنده با دکتر فاضل لاریجانی داشتم ایشان تصمیم گرفتند که برای انتقال تجربه‌های بنده به دیگر دانشجویان در دانشگاه فعالیت‌هایی انجام شود تا دیگر دانشجویان بتوانند در رشته تحصیلی خود دارای نوآوری شده و اشتغال زایی کنند. آنطور که بنده متوجه شدم یکی از دغدغه‌های دکتر فاضل لاریجانی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است که ایشان دستور دادند خوشه‌های نوآوری و فناوری در واحد آیت الله آملی ایجاد شود.


* در خصوص ایجاد خوشه‌های نوآوری که به گفته شما ایده دکتر لاریجانی بود چه اقداماتی صورت گرفت؟


- در مکانیزم ایجاد خوشه‌های نوآوری در قدم اول کلاس‌هایی با عنوان چگونه مخترع شوم، برگزار می‌شود که در ۱۰ جلسه دانشجویان علاقه‌مند با روش‌های رسیدن به ایده و در ‌‌نهایت رسیدن به اختراع و ثبت اختراع و روش‌ها و مراحل ثبت اختراع آشنایی پیدا می‌کنند. پس از آن دانشجویان بر‌تر در محل خوشه‌های نوآوری مشغول به تحقیق و آزمایشات مختلف بر روی طرح‌هایشان می‌شوند که تمام این هزینه‌ها توسط دانشگاه فراهم می‌شود.








قرار است در جشنواره دستاوردهای دانشگاه آزاد که ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود از دستگاه خوشبو کننده هوا رونمایی شود

در خوشه‌های نوآوری و فناوری سه نوع حمایت در خصوص اختراعات انجام می‌شود؛ حمایت‌های دانشگاه از هزینه‌های ثبت اختراع، ساخت اختراع و در ‌‌نهایت حمایت‌های تشکیل شرکت دانش بنیان و مشارکت در تولید انبوه اختراعات صورت می‌گیرد که در هر یک از مراحل طرح‌ها در دانشگاه مورد داوری قرار می‌گیرد و از اعضای هیات علمی دانشگاه برای کمک به بهینه سازی اختراعات دانشجویان کمک گرفته می‌شود.


* کدام یک از اختراعات شما به تولید انبوه رسیده است؟


- در دیداری که با دکتر میرزاده داشتیم قرار بود اختراع اول بنده دستگاه خوشبو کننده هوا و لولای هوشمند به تولید انبوه برسد که با حمایت‌های دکتر فاضل لاریجانی در قدم اول قالب دستگاه خوشبو کننده هوا به صورت مکانیکی با تنظیم میزان پاشش ساخته شد و قرار است نمونه نهایی محصول که آماده شده در جشنواره دستاوردهای دانشگاه آزاد که ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود از دستگاه خوشبو کننده هوا رونمایی شود.



* دستاورد خوشه‌های نوآوری و فناوری تاکنون چه بوده است؟


- در ۵ ماه گذشته از بدو تشکیل این خوشه‌ها تعداد ۳۳ اختراع به ثبت رسانده‌ایم که تمام این اختراعات توسط دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بین الملل آیت الله آملی انجام شده و ۶۰ درصد این اختراعات در حوزه گیاهان دارویی است.


* توضیح بیشتری در خصوص این اختراعات در حوزه گیاهان دارویی می‌فرمائید؟








در ۵ ماه گذشته از بدو تشکیل این خوشه‌ها تعداد ۳۳ اختراع به ثبت رسانده‌ایم که تمام این اختراعات توسط دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بین الملل آیت الله آملی انجام شده و ۶۰ درصد این اختراعات در حوزه گیاهان دارویی است

- هر نوع محصولی که مشکلی را در صنعت رفع کند، اختراع می‌نامند. اینکه ما از گیاهان دارویی برای تولید محصولات درمانی و جایگزین برای داروهای شیمیایی استفاده کنیم همه موجب اختراع می‌شود.


* کدام یک از این اختراعات به تولید انبوه رسیده است؟


- توپی چرخ تیلر کشاورزی و دیگری قرقره دینام تیلر کشاورزی و اختراعات دیگر که قرار است به تولید انبوه برسند. دستگاه تخلیه اسمیر خونی (گسترش خون) و دستگاه هشدار دهنده زمان بارش باران، دستگاه هشدار دهنده زمان تعویض پوشک نوزاد و دیگری شیرینی‌های محلی استان مازندران با استفاده از گیاهان دارویی است و یا گیاه استویا که ۱۷۰ برابر شیرین‌تر از قند است و دارای خاصیت‌های چربی سوزی و درمانی بیماری‌های دیابتی است. دستگاه پاستوریزاسیون خانگی شیر، تمام دستگاه هایی بوده که در حال تولید انبوه هستند و در مرحله ثبت شرکت برای دانش بنیان شدن نیز هست.


* سخن آخر


- هدف نهایی جناب آقای دکتر فاضل لاریجانی و بنده، ایجاد روحیه نوآوری و ترغیب دانشجویان برای رسیدن به کارآفرینی است. به دلیل اینکه معمولا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به دنبال شغل می‌گردند و هدف ما کارآفرینی و ایجاد شغل برای خود و دیگران بوده که از معضلات کشور است و تلاش می‌کنم تا در این مسیر با حمایت ایشان و دانشگاه گامی موثر بردارم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته